VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För tät pumprumskapsling!?  (läst 12325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2012, 21:04:22:22 »
"vid ett väderomslag" uppstod problemet... hmm - är det helt säkert att det inte förekom åska i det väderomslaget ? Det skulle kunna förklara både de trasiga säkringarna och att klorinatorn gått sönder.

Poolgiganten

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #11 skrivet: juli 02, 2012, 16:40:05:05 »
Nej, det var ingen åska i samband med det (eller innan heller för den delen vad jag kan minnas i alla fall).

Det verkar nog troligt att det är en kondensator som kan ha brunnit i klorinatorn ja.

Jag blir bara fortfarande inte riktigt klok över hur den kan ha passerat de första automatsäkringarna + JFB:
Klorinator -> automatsäkring 1, 10A -> jordfelsbrytare -> automatsäkring matning (utlöst på alla 3 faser) -> porslinssäkring (utlöst på 2 faser)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2012, 18:55:34:34 »
Jag blir bara fortfarande inte riktigt klok över hur den kan ha passerat de första automatsäkringarna + JFB:
Klorinator -> automatsäkring 1, 10A -> jordfelsbrytare -> automatsäkring matning (utlöst på alla 3 faser) -> porslinssäkring (utlöst på 2 faser)

Att det passerar automatsäkring 1 kan ju passera under min teori nedan, samma för automatsäkring matning då en sådan normalt är så att går en fas så går alla, dvs det är bara en vippa. Kvarstår mysteriet med 2 porslinssäkringar, vilket ju onekligen är skumt.

Vad säger din elektriker?

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2012, 19:04:10:10 »
Frågade min man om det här..han brukar felsöka elutrustningar allt som oftast. Enligt honom låter kondensvattenteorin ganska otrolig. Det skulle fodras ganska mycket vatten under lång tid för att få till en kortslutning mellan två faser, vilket det hela tyder på när två säkringar har gått. Att det bildats så mycket kondens i en tät kapsling på så kort tid låter inte så sannolikt. Sedan skulle det i så fall inte heller finnas någon rimlig förklaring till varför klorinatorn hade gått sönder som följd av detta. Fel i inkommande matningen skall inte kunna förstöra varken en kondensator eller något annat i klorinatorn med mindre än att spänningen blivit högre än vad den skall vara. De troligaste felen är då antingen åska (överspänning kommer in utifrån. (Har du luftledning in till huset eller kabel ?)), även om den inte är alldeles intill huset, eller något fel i matningen som lett till avbrott i nolledaren.  Det senare förutsätter nästan säkert att någon miss gjorts vid installationen av centralen. Vid avbrott i nolledaren kan under vissa förutsättningar en enskild enfas apparat få högre spänning än normalt.

Skulle vattnet som han hittade vid skenorna i själva verket inte vara kondensvatten utan inläckt salt poolvatten så är det en helt annan sak. Då kan det verka rimligt som orsak till att de två säkringarna gick, men det förklarar ändå inte att klorinatorn lade av.

Att porslinssäkringen skulle kunna gå sönder trots att klorinatorns automatsäkring inte löst ut tycker han inte verkar omöjligt - automatsäkringar och porslinssäkringar fungerar olika och vid en mycket kraftig ström kan mycket väl porslinssäkrngen gå i stället. Men som sagt - då borde bara EN säkring ha gått sönder.

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2012, 10:00:31:31 »
Tack för all input. Den hjälper mig åtminstone att förstå att jag inget förstår  ;)

Elektrikern som kopplade in det hela har gått på semester, men jag har inte haft något problem sedan jag körde igång det efter de var på plats (ja, mer än klorinatorn då alltså). Fortsättning lär väl följa. Tills dess funderar jag på om jag kanske borde börja köra klorpuckar i poolen :-(. Hoppas återförsäljaren hör av sig under dagen och att jag kan byta ut klorinatorn snarast möjligt.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #15 skrivet: augusti 07, 2012, 16:59:08:08 »
Tvingas dessvärre ta upp den här följetången igen. Efter en dryg vecka på semester på annan ort kommer jag hem och finner två av tre faser till matningen till kapslingen tillsammans med två av tre huvudsäkringar till huset utlösta. Nu är klorinatorn på lagning och ej inkopplad, så den har inte orsakat något fel. I kapslingen som sådan ser allt ut som det ska, förutom att den är full av fukt. Inga automatsäkringar där har löst ut.

Min kontenta är att kapslingen omöjligt kan hålla tätt; att det är installationen av den som falierat på något sätt. Kanske läcker den in vatten i infästningen mot väggen? Kanske läcker den på andra ställen?

Hursomhelst, så fick vi slänga ca 50 kg mat när vi kom hem eftersom kyl och frys hunnit tina.  :'( Snart går det jämnt upp med både material och arbete för de stackars elektrikerna.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad MathiasS

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2012, 17:45:03:03 »
Tycker inte att informationen du lämnar räcker för felsökning online. Menar du att huvudsäkringar löst men inte säkringar nedströms som matar teknikrummet?

Har du luftledning till huset?
Hur är anläggningen kopplad, från huvudsäkring till poolutrustning?
Var sitter denna kapsling som hela tiden blir fuktig, kan du ta en bild? Så här års blir det inte fuktigt i saker om det inte rinner vatten tid,dvs det är inte kondensvatten som fuktar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2012, 20:15:09:09 »
Jo, alla säkringar fram till kapslingen löste ut (två huvudsäkringar och två faser på matningen fram till pumprumskapslingen från elskåpet inne i huset). Däremot var jordfelsbrytare och säkringarna i själva kapslingen intakta vad jag kunde se.

Det är nedgrävda ledningar. Själva kapslingen sitter i ett utrymme under altanen som den delar med pump, filter, klorinator, rör, ventiler och hela tjottaballongen. Utrymmet håller ungefär samma temperatur som poolvattnet, men väggarna (av Leca) är kallare och det blir viss kondens på dem.

Under regniga dagar, så kommer det in en del vatten i pumprummet, men kapslingen skall i princip klara av att man spolar den med trädgårdsslangen utan problem (IP56).
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad MathiasS

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2012, 20:52:17:17 »
Säkringarna i kapslingen antar jag är säkringar för apparater i teknikrummet?

Lite bilder på installationen skulle vara bra. Du borde nog också titta på hur/var regnvattnet letar sig in i rummet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #19 skrivet: augusti 08, 2012, 14:23:20:20 »
Så sant så. Det är säkringar till tre vägguttag i pumprummet för pumpen, saltklorinatorn, poolrobottrafon, samt matning till trafon till poolbelysning och vägguttag.

Elektrikern var här i morse och bytte ut allt i kapslingen (som det var en hel del vatten i). Jag bad dem göra ett spolprov på kapslingen innan de satte i de nya grejorna och vi kunde konstatera att gummiplattan för genomföringar på toppen av kapslingen läckte. Dels var det ett litet litet hål i en av piggarna som sticker upp där, men den större mängden har kommit in pga en ojämnt monterad packning där det var en glipa rakt ner i kapslingen. Den är fabriksmonterad, så ingen skugga över mina elektriker. Ovansidan är rak och så idiotiskt konstruerad att den saknar fall. Istället är där fina kanter som gärdar in vattnet. Minsta lilla otäthet får därför vattnet att trycka igenom.

Jag ska se om jag kan ta en bild och lägga upp på hur det ser ut. Nu håller jag tummarna för att deras nya silikontätning håller. Klorinatorn ska på plats ikväll. O0
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag