VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elcentral  (läst 14167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Elcentral
« skrivet: juli 23, 2006, 10:56:31:31 »
Hej någon som har en elcentral till poolanlägning över?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: Elcentral
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2006, 17:59:41:41 »
Hejsan!

Inte för att jag fattar så mycket av det elektriska men min kompis hjälpte oss att bygga ihop en central med kontaktorer å en hel radda tidrelän, det blev inte så dyrt faktiskt!

Biltema har faktiskt de mesta av grejorna som går åt.

Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2006, 22:30:02:02 »
Hej!

Köpte med elcentral när vi köpte pool (Folkpool) men lämnade den åter då den inte riktigt gav de funktionerna vi ville ha. Har för avsikt att bygga ihop en själv (har en provisorium just nu....).

Frågor:

vad värmer du poolen med? (Elvärme, värmeväxlare, sol....?)

Vill du styra belysning också?

Har du enfas eller trefaspump?

//Björn



Jag har en

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Elcentral
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2006, 23:03:09:09 »
Hej,

Jag har en 1-fas pump, vill styra lampor 2 st med 2st transformatorer både med timer och ren on/off

Sen vill jag kunna styra pump och Värmepump (VP 1-fas) med timer alltså separata timer's plus ren on/off på båda.

Givetvis jordfelsbrytare, gärna elmätare så man ser hur det ser ut, har jag missat nått?

Mvh Niklas   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2006, 23:56:17:17 »
Det borde inte vara så svårt och allt finns nog på biltema. Tror att det kostar ca 1500 - 2000. Kan skissa på det imorgon. Har du någon som kan sätta ihop sakerna? Även om jag gjort mycket med el så har jag inte behörighet.

//Björn

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Elcentral
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2006, 10:47:33:33 »
Hej igen,

Ja jag har faktiskt en el kille som är skyldig mig en tjänst efter jag fixade hans dator!  O0 Vore ju kanon, Runt 2000:- är ju okay!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2006, 23:27:44:44 »
Hej!

Jag har skissat på det nu,

Belysning får en egen timer med vecko ur (dvs man kan ha tänt längre på fredag och lördag kväll). Till den blir det en omkopplare med AUTO, AV, eller PÅ. Auto kör den på timer, AV är den helt avstängd och på går den även om timern inte aktiverat.

För pumpen finns också AUTO, AV, PÅ med en timer. Frågan är hur du vill göra med värmepumpen.... Den skall väl endast kunna starta om poolpumpen går och sedan styrs den av sin egen termostat. på en separat brytare kan man välja AUTO (funkar som pumpen, samma timer), AV Helt avstängd, PÅ går om pumpen också går (dvs pumpens brytare i PÅ eller AUTO och aktiverad av timern)

Utöver detta tänkte jag göra möjligheten att fjärrstarta/stoppa pumpen som en option (dvs Omkopplare i PÅ eller AUTO) så kan man starta/stoppa med fjärrkontroll. (iden kommer från MICA, jag tycker den var himmla bra!)



Mvh
Björn

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Elcentral
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2006, 08:43:43:43 »
Hvorfor ikke bruke PLC (Omron 4 utganger koster 1200 på Clas) Bilder finner du i min byggtråd.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2006, 11:01:08:08 »
Hej Bidd,

Ingen dum ide, har du någon manual eller bra hemsida med lite mer info om specen på den PLC du använder? Ingår program för att programmera den ifrån dator?

Tacksam för din hjälp,
Björn

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Elcentral
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2006, 12:01:20:20 »
Du finner info på omron.se søk på ZEN finnes i forskjellige størrelser. Kjøpte først med 4 utganger men "kjekt å ha-syken" gjorde at den ble byttet til en med 8 utganger. Kan bygges ut til flere og finnes i 24V og 230V. Program (PC og enkel å bruke) og kabel finnes i KIT'ene som leverandørene selger. Tror også ELFA.se har denne. OBS. Klökcker og de andre har også sånne releeerstattere men de er x2 så dyre, minst.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2006, 22:46:29:29 »
Tack för tipset Bidd, har kollat upp detta lite och visst kan man få ihop det med denna PLC i centrum. Såg att ELFA hade paket med programmeringskabel och mjukvara för ca 1600 kr. Tror dock att det är lite "overkill" för det Lundberg vill ha, men jag skall seriöst räkna på det.

Det var längsedan jag programmerade PLC, om jag förstår det hela rätt så hanterar mjukvara ett grafiskt gränssnitt med ladderdiagram, tycker du det var lätt att programmera? Hur uppfattade du minnesstorleken för ditt program (stort, lagom, för litet....)

Om jag förstått dit projekt räött så styr du "automatisk påfyllning", "timer för pumpen", "solvärme". Är det något mer eller har jag fått det om bakfoten?

Mvh
Björn

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Elcentral
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2006, 23:35:09:09 »
+ trykkovervåkning så har du det meste. Glemte at jeg teller antall ganger solfanger og pumpe starter. Styrer også avtrekksvifta i pumpehuset og har tenkt å bruke urfunksjonen på utebelysningen. Det skulle vel dekke det meste. Lett å programere, behøver ikke mere enn logisk sans for å få det til. Har en 10 utganger for salg med programmvare og kabel, men med frakt til Sverige så lønner det seg ikke å kjøpe denne.

Edit: skrivefeil
« Senast ändrad: augusti 09, 2006, 09:23:33:33 av Bidd@ »

Utloggad Villing/d96villi

SV: Elcentral
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2006, 23:41:28:28 »
Hej!

Lite språkproblem, vad är: "avtrekksvikta i pumpehuset"......

//Björn

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Elcentral
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2006, 09:22:31:31 »
+ skrivefeil ;) skal være avtrekksvifte = når temperaturen i pumpehuset overstiger 25 grader starter PLC ei vifte som er montert i veggen  :D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Elcentral
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2006, 09:34:37:37 »
Hej!

Jag har skissat på det nu,

Belysning får en egen timer med vecko ur (dvs man kan ha tänt längre på fredag och lördag kväll). Till den blir det en omkopplare med AUTO, AV, eller PÅ. Auto kör den på timer, AV är den helt avstängd och på går den även om timern inte aktiverat.

För pumpen finns också AUTO, AV, PÅ med en timer. Frågan är hur du vill göra med värmepumpen.... Den skall väl endast kunna starta om poolpumpen går och sedan styrs den av sin egen termostat. på en separat brytare kan man välja AUTO (funkar som pumpen, samma timer), AV Helt avstängd, PÅ går om pumpen också går (dvs pumpens brytare i PÅ eller AUTO och aktiverad av timern)

Utöver detta tänkte jag göra möjligheten att fjärrstarta/stoppa pumpen som en option (dvs Omkopplare i PÅ eller AUTO) så kan man starta/stoppa med fjärrkontroll. (iden kommer från MICA, jag tycker den var himmla bra!)



Mvh
Björn


Hej Björn,

Ledsen jag missade att du hade svarat! Verkar ju vara precis det jag söker! Däremot vet jag inte om behovet med fjärkontroll finns! Just nu så har jag dragit fram en vattentät kontakt vid breddavloppet som jag kan slå av pumpen med när jag dammsugar! Den vill jag ha kvar och gör ju då exakt det som fjärren skulle göra! Jag är rädd för att jag skulle slarva bort fjärren eller att barnen springer iväg med den! Men man kanske kan ha både och?

Tänkte även att jag skulle dra ut ytterligare ett ström uttag bredvid poolen för exempelvis den dränkbara pumpen eller annat som man vill koppla in! Men den kan det ju ligga ström på hela tiden! Om man inte vill ha möjlighet i för sig att slå av den när man reser bort och så! Så ingen kan plugga in nått bara för att förstöra typ!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag