CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???  (läst 10505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nypoolen

Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« skrivet: juni 28, 2012, 17:09:01:01 »
Hej alla

Här har vi en nybliven poolägare som inte litar på poolförsäljaren.

Hur låter detta i era öron:

Pool 7x5m
Pump, sandfilter
Poolvärmepump. http://www.snhtradecentre.co.uk/fires-fireside-accessories/thp06.html

Säljaren rekommenderar följande:
Dra fram två elledningar på separata säkringar.
Låt  pumpen gå med timer och poolvärmepumpen vara konstant spänningssatt.
När pumpen går och temperaturen är för låg så kommer flödesvakten i poolvärmepumpen se till att poolvärmepumpen startar. När pumpen stängs av så kommer flödesvakten i poolvärmepumpen stänga av.

Har han rätt?

Tacksam för svar.
/ Nypoolen
« Senast ändrad: juni 28, 2012, 17:26:55:55 av Nypoolen »

Poolgiganten

Utloggad Fiskarn

SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2012, 18:08:22:22 »
Skulle inte lita på flödesvakten i poolvärmepumpen. Elektrikern som installerade vår poolcentral kopplade tiduret till en kontaktor som styr både poolpump, värmepump och klorinator.
Bra att ha en separat undercentral med jordfelsbrytare, separata säkringar etc. Det blir snabbt ganska mycket el.... :)
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2012, 19:32:20:20 »
Jag kör så som trådskaparen har skrivit. Som Fiskarn har skulle jag definitivt INTE ha, att slå från strömmen till VP när den är igång är inte skonsamt för kompressorn.

Jag har däremot läst om andra här som har kontaktor till pumpen, VP styr kontaktor/pump med sitt inbyggda tidur.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8068.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fiskarn

SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2012, 23:26:18:18 »
Slår inte flödesvakten också av värmepumpen direkt om flödet försvinner (även om den inte slår av strömmen)?
Om så, vad är det för skillnad mot att slå av strömmen?
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2012, 00:25:08:08 »
Nej, det är inte samma sak. Vet inte exakt hur det fungerar, men den stoppar kompressorn snällt när flödet försvinner, lika snällt som den stannar när den kommit upp i temperatur. När strömmen försvinner så låter det inte bra. Lite som att bara släppa upp kopplingen på en bil för att få motorn att stanna.

Fast egentligen har jag ingen kunskap om att det är dåligt att stoppa VP på det sättet, jag har bara hört min stanna en gång pga strömavbrott och det lät inte bra. Det poffade till och den liksom gnekade till.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2012, 09:29:09:09 »
Att starta/stoppa kompressorn är ingen skillnad mellan att bryta strömmen eller låta den stoppa själv. Vad som händer i VP:n när den stoppar själv är ju att den bryter strömmen till kompressorn... Det är ingen "mjukstopp" då heller. Ev. extra ljud som hörs kan vara för att fläkt och kompressor stoppar samtidigt, men skadligt för kompressorn är det inte.

Som jag sagt tidigare så är det enda som "sliter" på eller kan skada kompressor (eller pump) om man kör "knyckigt" vid t.ex. glappkontakt eller om man har en kontaktor som spökar.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ingvar

SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2012, 10:00:55:55 »
I samband med att jag kopplade min VP så att den får stänga själv utifrån flödesvakten, och rådfrågade Folkpool, fick jag förklarat att det beror på vilket typ av flödesvakt som sitter i VP. För min VP var det inte några problem, men i vissa VP sitter en enklare flödesvakt av pressostat-typ, vilket inte är tillräckligt tillförlitligt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2012, 13:04:19:19 »
Jag skulle koppla värmepump och cirkulationspump på två olika tidur, detta för att undvika att värmepumpen går på nätterna när det är "kallt ute", en värmepump får ca 3% högre verkningsgrad för varje grad varmare det är ute - så att köra den primärt när lufttemperaturen är hög är en fördel rent driftsekonomiskt.
Sen man väl fått upp tempen i en pool räcker det som regel med några timmars drift/dag, så att tvinga den att stå fram till 08.00 på morgon kan vara en vettig inställning, då har man som regel en bra temp (kanske t.o.m att värmepumpen stannar) efter någon - några timmar.

Sen kostar ju även tidur och installation pengar, så det kanske inte lönar sig så fort ändå, men rent teoretiskt är den typen av lösning bra i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nypoolen

SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2012, 16:07:16:16 »
Tackar så hemskt mycket för alla kloka svar.


Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur ska jag koppla elen? Har säljaren koll...???
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2012, 20:27:54:54 »
Det är inte bra att bryta strömen till värme pumpen för i samma ögonblick strömen försvinner släpper 4 vägs ventilen och släpper gas trycket direkt
När kompressorn stannar vid uppnåd temperatur stannar kompressorn men trycket sjunker långsamt i stället för det tryck stöten som bildas vid ström bortfall.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag