Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Orkar VP  (läst 3167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oscar Cederqvist

Orkar VP
« skrivet: april 17, 2016, 08:00:35:35 »
Har precis kopplat ihop hela systemet i min nybyggda 8. Drog igång VP igår kväll när vattnet höll 10°. Imorse var det fortfarande 10°. Vill bara se så att allt funkar nu så jag har inte fått på solfolien ännu. Kommer VP orka få upp tempen något nu eller är det för mycket avkylning? Bor i Skåne..

Poolgiganten

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Orkar VP
« Svar #1 skrivet: april 17, 2016, 09:29:36:36 »
Poolen är på 25m3 och pumpen är en brilix100. Tänker inte dra upp tempen så mycket, vill bara se så allt fungerar.

Utloggad Erica

SV: Orkar VP
« Svar #2 skrivet: april 17, 2016, 09:58:01:01 »
Håller du poolen täckt ? Det är ju helt avgörande för hur mycket förluster som du får. Visst bör temperaturen stiga i vattnet, men jag tror det blir svårt att komma upp till full badtemperatur så länge inte våren kommit lite längre.

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Orkar VP
« Svar #3 skrivet: april 17, 2016, 10:02:32:32 »
Nej ingen täckning i nuläget. Vill bara få upp det ett par grader så jag vet att det fungerar. Vi får se hur det går under dagen.

Utloggad MathiasS

SV: Orkar VP
« Svar #4 skrivet: april 17, 2016, 12:38:49:49 »
Om det kommer varmt vatten i inloppen vet du att det funkar, ingen anledning att vänta på att hela poolvolymen ska bli varmare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Orkar VP
« Svar #5 skrivet: april 17, 2016, 14:00:54:54 »
Nej, inloppet känns inte direkt varmare. Kollar jag på pumpen så är inkommande 11° och utgående 12°

Utloggad nyburjare

SV: Orkar VP
« Svar #6 skrivet: april 17, 2016, 16:21:36:36 »
Tålamod !!  O0 det är inte en elpatron eller varmvattensberedare du har... just därför är det så billigt att värma med luftvärmepump, men det tar lite tid, utgående skall inte vara mer än 1-2 grader högre än inkommande, så det låter helt rätt ! det tar  tex mig 7-10 dagar att höja 55 kubik från 15 till 27 grader.
Därmed förstår du också hur viktigt det är med isolering uppåt  , man måste värma mer än som lämnar poolen och är det medeltemp som det är ute nu har dels pumpen dålig verkningsgrad, du får ingen hjälp av solen och kylan gör att värmen lämnar vattnet... det är svårt att övervinna
 

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Orkar VP
« Svar #7 skrivet: april 17, 2016, 18:07:44:44 »
Ja, min slutsats är att den fungerar men att det är lite tidigt. Blåsigt och kallt idag gör nog att det kyler mer än vad VP värmer. Får vänta ett par veckor tills utetemperaturen kommit upp och poolen är täckt.
Tack för hjälpen.

Utloggad Erica

SV: Orkar VP
« Svar #8 skrivet: april 17, 2016, 18:23:40:40 »
Nej för att du skall känna riktig skillnad fodras större effekt. När vi kör vår elvärmare så känns skillnaden på det inkomommande vattnet i poolen, men då levererar den 15 kW och en elvärmare levererar ju sin effekt oberoende av omgivningstemperaturen. Din värmepump har ju inte optimal omgivningstemperatur och ger säkert inte särskilt mycket effekt ännu. Men när värmen förhoppningsvis kommer så får du ut mera effekt, samtidigt som poolen förlorar mindre till omgivningen. Då kan du  få upp din badtemperatur.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Orkar VP
« Svar #9 skrivet: april 17, 2016, 21:20:46:46 »
Hej Oskar,
vi har också en Brilix 100 som värmer en pool med ca 40 m3 vatten. Vi bor i Helsingborgstrakten. Det jag lärde mig från första säsongen (detta är andra året med pool) var att det var lönlöst att köra pumpen för tidigt på säsongen, vp gick dygnet runt och vissa dygn var temperaturen samma som dygnet innan, trots att vi har pooltak. Jag tror du kan vara lugn med att den fungerar, eftersom du ser att utgående vatten har en grad högre in inkommande. Jag kommer inte att dra igång värmen förrän nattemperaturen inte går ner under 10 grader, känns lönlöst innan dess. När temperaturen i vattnet blir lite högre, kände åtminstone jag stor skillnad på vattnet som pressades ut i poolen jämfört med resterande poolvatten. Lycka till!

Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag