VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chockklorera nytt vatten?  (läst 18763 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2015, 22:56:00:00 »
Lite konstigt kan jag tycka om kommunen levererar vatten med alger i. Det händer inte i Malmö kommun  :)

Det gröna hade försvunnit med vanlig klorering också men det hade kanske tagit mer än 15 minuter.

Jag tycker att man ska använda så lite kemikalier som möjligt. Annars löper man risk att förvärra situationen. Det finns ingen anledning att ösa på om problemet är litet. Skälen är många. Ekonomi, miljö, naturresurser och sen ska man ju själv, och kanske barnen, bada i soppan.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2015, 04:20:41:41 »
Man skall absolut inte snåla med kemikalierna, det kan vara direkt farligt att ligga på för låga nivåer.
Även i poolsammanhang höga klornivåer är inte farliga för människor eller djur, men man skall naturligtvis ha lite koll så att nivåerna inte är FÖR höga när man badar.
Alger, bakterier och virus i vattnet, ej synliga för ögat, kan orsaka sjukdomar och obehag som vida överstiger de som klor orsakar.

Att man bör shockklorera "nytt vatten" trodde jag var allmänt accepterat och vedertagen praxis, just för att säkerställa ett ofarligt vatten.

Även låga halter bakterier/alger/virus i "nytt vatten" kan snabbt växa till om klornivåerna är för låga, och på detta sätt komma upp i hälsofarliga nivåer.
För att inte tala om de bakterier och virus som vi människor tar med oss ned i vattnet.

Legionella är en av de bakterier som trivs bra i lagom badvarmt vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2015, 08:22:35:35 »
Lite konstigt kan jag tycka om kommunen levererar vatten med alger i. Det händer inte i Malmö kommun  :)

Det gröna hade försvunnit med vanlig klorering också men det hade kanske tagit mer än 15 minuter.

Jag tycker att man ska använda så lite kemikalier som möjligt. Annars löper man risk att förvärra situationen. Det finns ingen anledning att ösa på om problemet är litet. Skälen är många. Ekonomi, miljö, naturresurser och sen ska man ju själv, och kanske barnen, bada i soppan.

Varför tror du att det är alger? Det tror inte jag. Det skulle knappast passera som dricksvatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2015, 09:41:31:31 »
Jag kan förstås inte veta säkert att det är alger men eftersom alger är vanligt förkommande i pooler och de blir gröna genom den fotosyntes som alger har och att de dör av klor tyckte jag att sannolikheten var stor att det var just alger. Men det kan förstås vara något helt annat. Vad föreslår du?

Att överdosera för att vara på den säkra sidan eller att underdosera för att snåla är lika galet, tycker jag. Som tur är finns det en medelväg!

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2015, 10:49:16:16 »
Jag vet inte, men eftersom vi pratar om världens renaste dricksvatten så tvivlar jag på att det är alger.

Jag har ställt en fråga till StockholmVatten så får vi se om dom kan säga något klokt.

I övrigt vad gäller kemikalier tycker jag frågan om att chocka eller inte vid uppstart antar märkliga proportioner. För att driva min pool häller jag i nära 100liter flytande klor varje år. Om jag chockar med ett par deciliter granulat eller inte vid uppstart....spelar det verkligen någon roll? Har man bekymmer med det tror jag man ska hitta andra alternativ till desinfektion av vattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2015, 12:13:39:39 »
Det ska bli intressant att höra vad Stockholm Vatten svarar. Kanske har de förbisett något i sin rening.

Nä, det spelar nog ingen stor roll om du chockar eller ej men om man förstorar upp det till global nivå, om alla skulle chocka, då kan det ju göra skillnad. Det är lite så jag tänker.

Om du minskar din bilkörning med 5% gör det ingen skillnad för klotet men om alla skulle göra det blir det något annat. Typ ...

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #16 skrivet: juni 30, 2015, 13:48:21:21 »
Jag återkommer med svar från SV.

Vissa saker är relevanta att ha ett globalt perspektiv på andra känns mer tveksamma. Känner man att poolen inte går att försvara miljömässigt borde man nog låta bli att ha en för den konsumtion med tillhörande miljöförstöring som poolen leder till, från tillverkning , installation till drift och till sist skrotning är ju egentligen helt onödig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #17 skrivet: juli 01, 2015, 08:25:57:57 »
Jag vet inte, men eftersom vi pratar om världens renaste dricksvatten så tvivlar jag på att det är alger.

Jag har ställt en fråga till StockholmVatten så får vi se om dom kan säga något klokt.

I övrigt vad gäller kemikalier tycker jag frågan om att chocka eller inte vid uppstart antar märkliga proportioner. För att driva min pool häller jag i nära 100liter flytande klor varje år. Om jag chockar med ett par deciliter granulat eller inte vid uppstart....spelar det verkligen någon roll? Har man bekymmer med det tror jag man ska hitta andra alternativ till desinfektion av vattnet.

Att chocka vid uppstart kanske inte är nödvändigt om vattnet är klart, men när man fyller på nytt vatten finns det både virus, bakterier och alger i vattnet.
Nivåerna är låga (för att dricksvattnet behandlas med aluminiumsulfat (flockas) sedimenteras, filtreras, kloreras och behandlas med UV-ljus) men de finns där eftersom det inte kloreras lika mycket som t.ex. i en pool.

Att vattnet är grönt eller brunt när man fyller poolen beror på det innehåll av metaller, humus och alger som finns  kvar i vattnet.
Halterna är små, och ej hälsofarliga vid förtäring, men låter man detta frodas genom att inte decinficera nytt vatten ordentligt kan de nå hälsofarliga nivåer på bara några dagar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #18 skrivet: juli 01, 2015, 17:13:25:25 »
StockholmVatten ringde upp mig för 10 minuter sedan - vilken service!

Ett vattenproffs som jobbat på SV sedan 78 meddelade att han fått denna fråga 12000 gånger under sin tid på SV och svaret var enkelt och kort:

1. Jag får vatten via Norsborgs vattenverk och där hämtar man vatten ur Mälaren. Detta vatten innehåller en låg halt humus vilket orsakar den gröna färgen. Det ser likadant ut i deras egna bassänger eller om man tittar i ett vattentorn. Jag frågade specifikt om det kunde vara alger, men det sa han absolut nej till. Han sa också, vilket stämmer med min erfarenhet, att oxidering av vattnet (dvs klorering) tar bort färgen på några timmar.

2. Områden där man istället tappar grundvatten är detta normalt helt färglöst redan från början.

Så nu behöver vi inte spekulera  mer!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #19 skrivet: juli 01, 2015, 19:11:27:27 »
Ok, då får vi lita på det. Bra service att ringa upp! Och bra att du meddelar här!

Men han sa inte att du skulle chockklorera  :) ...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag