Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vibrationsfri betong?  (läst 26524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #20 skrivet: april 28, 2015, 15:10:13:13 »
I en oisolerad bod får du om du har en normal golvbrunn med ett vattenlås i problem med att den kan frysa vintertid och i så fall spricka, oberoende av om den är av plast eller metall. Du måste då antingen hälla glykol eller t-sprit i den inför vintern, alternativt tömma ut vattnet (detta fungerar inte om den är kopplad till ditt avlopp!) Om den inte är kopplad till avloppet utan t.ex. t. dagvattnet så kanske du skulle försöka hitta en golvbrunn UTAN vattenlås, då slipper du frysrisken.

Ur elektrisk synpunkt finns inget krav på golvbrunn, men utrymmet i en bod för poolpump/poolutrustning måste ju oberoende av ev. brunn betraktas som ett våtutrymme och man får ställa motsvarande krav på elutrustningar. Givetvis skall boden matas via jordfelsbrytare, antingen en separat eller om hela centralen som den matas från skyddas av en sådan. Att ha en golvbrunn är ju en klar fördel, skulle något gå läck kan ju stora vattenmängder komma ut.
Det är ju bara att rycka upp vattenlåset på hösten, svårare än så är det inte.

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #21 skrivet: april 28, 2015, 18:23:06:06 »
fast då är det ju enklare att inte ha något v-lås öht. Så slipper men bli överraskad av någon frostnatt som kommer alltför tidigt

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #22 skrivet: april 28, 2015, 18:28:41:41 »
Det brukar bli 13 liter av en 20kg säck färdigbetong. 25-30säckar alltså.

Och snål som jag är så fick jag syn på Byggmax variant som säljs på 25-kilossäckar (för samma pris som Bauhaus 20-kilossäckar). Tror ni denna funkar lika bra? Vad betyder K25?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/grovbetong-k25-p0106#ReadMore

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #23 skrivet: april 28, 2015, 19:08:29:29 »
Och snål som jag är så fick jag syn på Byggmax variant som säljs på 25-kilossäckar (för samma pris som Bauhaus 20-kilossäckar). Tror ni denna funkar lika bra? Vad betyder K25?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/grovbetong-k25-p0106#ReadMore
Funkar nog lika bra till det du ska göra, fast jag hatar byggmax.  K25 är kvaliten.

Utloggad MathiasS

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #24 skrivet: april 28, 2015, 21:30:01:01 »
Spelar ingen roll var du köper färdigbetongen, det är även min uppfattning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #25 skrivet: april 28, 2015, 22:08:36:36 »
Instämmer med MathiasS. Har än så länge inte märkt någon skillnad på olika fabrikat, och jag har använt mååååååååååånga säckar!
När du ska putsa däremot, och köper färdigblandat, har jag märkt skillnad på olika fabrikat. Några är mycket enklare att arbeta med än andra. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som var bättre eller sämre, men jag har hört något om att silikonminne är något som kommer med ålder?!?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #26 skrivet: maj 01, 2015, 00:03:50:50 »
Ok, på söndag är det dags för gjutning av boden. Har skaffat en rivbräda och ett "Svärd" för att glätta för hand. När är det dags för att riva och sedan glätta? hur vet jag det? Och hur ska jag hålla själva svärdet mot betongen? Ska jag luta på det så att ena kanten liksom skrapar mot betongen eller ska jag använda det likt ett strykjärn? Gissar att strykjärnssättet kommer att göra fula märken (?)
Så här ser stålet ut:

Utloggad MathiasS

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #27 skrivet: maj 01, 2015, 08:41:35:35 »
Inte köra som strykjärn ( fast det hade varit rätt kul att se)
När betongen blivit lite pastejig är det dags att gå på med bräda och stål.

Men, börja med att dra av ytan med lång bräda mot formkanten. Vickar du brädan med små rörelser fram och tillbaka kom,er du få samma effekt som med en sloda och ev slipper du brädan och kan slipa direkt. Eller tillochmed slippa slipa beroende på ytkrav.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #28 skrivet: maj 01, 2015, 09:12:28:28 »
och ev slipper du brädan och kan slipa direkt. Eller tillochmed slippa slipa beroende på ytkrav.

Slipa=glätta?
Tack

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #29 skrivet: maj 01, 2015, 11:46:24:24 »
Slipa=glätta?
Tack
Betongen ska brinna några timmar (varierar beroende på väder och vind), svårt att förklara när du ska gå på med rivbrädan men prova dig för, kör rivbrädan i cirklar, det ska inte smeta för mycket, då är det för tidigt, vänta en stund till, när du sen brädrivit så kan du nog gå på med svärdet på en gång, dra svärdet som en halvmåne, ge upp när du är nöjd, dock så tror jag nog att det räcker att köra med rivbrädan, det är väl inget vardagsrumsgolv du ska göra:)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag