CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?  (läst 39971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dumpdidump

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #20 skrivet: juli 11, 2009, 23:10:21:21 »
Pea: Vadän så tvärsäker? :-\  Håller som bäst på att bygga trädäcket. Har därför av praktiska anledningar poolen övertäckt av en fastspikad geoduk. Kan därför inte utan större mankemang kontrollera om ett rutmönster har bildads nu några veckor efter poolen fylldes. Borde inte detta rutmönster i så fall blivit synligt omedelbart? <hmm>
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #21 skrivet: juli 12, 2009, 00:47:20:20 »
Kan säkert stämma det där med rutmönster efter ett tag.

När vi hade vårt poolbygge ute på offert så var en av mina standardfrågor till dom som kom om
VAD hade andra kunder ångrat mest efter dom haft pool ett tag.

Samtliga sa men i olika ordning:

För liten, saknad trappa, ingen belysning samt isolerad botten.

Eftersom jag redan visste att med mina markförutsättningar var isolerad botten inget att slösa pengar på
så reflekterade jag aldrig riktigt över detta, kanske är det hälmärken, rutmönster, besvikelse över att det inte påverkar uppvärmning etc etc

Utloggad Alvsson

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #22 skrivet: juli 12, 2009, 19:01:18:18 »
Nu har vi fått liner på plats, över XPS:en, och börjat fylla vatten. Vi har inte mer än kanske 65 cm vatten just nu, men än syns inga skarvar... Säkert kommer det att synas senare, vi har ju ännu varit så lite i poolen. Skarvar stör oss egentligen inte så mycket, vi har också mosaikliner vilket förmodligen gör att skarvar syns mindre. Det jag var/är mest orolig över är egentligen stora, fula hälavtryck!

Utloggad rsjowa

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #23 skrivet: juli 23, 2009, 23:43:09:09 »
Men alltså, jag fattar inte riktigt,...  <hmm> markisolering under poolen torde väl ha ytterst marginell påverkan för uppvärmning då 98 % av er inte värmer er pooler på vintern (bara jjboy som lyxar till det  ;) )

Menar ni att det har nån annan påverkan för att reducera avtryck i botten, som inte ett rejält paddat lager av stenmjöl och makadam inte klarar av???

Isolering på sidorna är lättare att förstå, om man värmer sin pool i april/maj när tjälen gått ur backen (mellansverige), då slipper man ju "värma" så mkt på utsidan, men jag undrar verkligen om det har nån större påverkan underifrån....
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #24 skrivet: juli 24, 2009, 00:12:54:54 »
Men alltså, jag fattar inte riktigt,...  <hmm> markisolering under poolen torde väl ha ytterst marginell påverkan för uppvärmning då 98 % av er inte värmer er pooler på vintern (bara jjboy som lyxar till det  ;) )

Menar ni att det har nån annan påverkan för att reducera avtryck i botten, som inte ett rejält paddat lager av stenmjöl och makadam inte klarar av???

Isolering på sidorna är lättare att förstå, om man värmer sin pool i april/maj när tjälen gått ur backen (mellansverige), då slipper man ju "värma" så mkt på utsidan, men jag undrar verkligen om det har nån större påverkan underifrån....

Har sagt det förut, bottenisolering är en tramsig dyr fluga som passar i blöt lerjord norr om polcirkeln. Lägg pengarna på en bra hatt istället.

Utloggad rsjowa

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2009, 01:21:23:23 »
Om inte din hatt värmer bra Nimajneb så kan jag en del whiskeysorter som också ger bra varmvärden...  8)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2009, 02:06:17:17 »
Om inte din hatt värmer bra Nimajneb så kan jag en del whiskeysorter som också ger bra varmvärden...  8)

Började testa o fylla poolen med Whiskey men f..n  va många flaskor det gick åt.
Då får man fylla buken istället...o de e inte fy skam... om kvallen e rätt.

Utloggad Pea

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #27 skrivet: juli 24, 2009, 18:50:33:33 »
blir det inget rutmönster så grattis, ändå för sent nu iaf  ;)
av erfarnhet vet jag att man inte kan dölja en ojämnhet med en matta, tapet eller dyl, när det blir belastning på så kommer mattan att pressas ner i skarvarna om dom inte är väldigt täta och mattan tjock. men det finns ju en möjlighet att ni har lyckats  :)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #28 skrivet: juli 25, 2009, 17:49:07:07 »
Apropå hur mycket värme som läcker nedåt...

Prova att gräva ned fötterna i våt sand nästa gång ni är vid en badstrand, även om det är varmt ute blir det rätt fort kallt om fötterna, vilket innebär att värme transporteras bort från fötterna...
Jag tror det far rätt mycket värme genom poolboten i en helt oisolerad pool, men jag kan ju ha fel.
Pooltäckningen är naturligvis viktigare, men all isolering är positivt om man vill spara energi.

Vi har "liggunderlag" som isolering av botten, och det hjälper säkert till, men nog hade jag gärna lagt mer isolering, jag blev dock starkt avrådd från att göra detta då ett rutmönster var "omöjligt att undvika".
Jag är nog beredd att hålla med, skall man ha isolerat tror jag att man bör täcka det med stenmjöl eller en gjuten sula.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #29 skrivet: juli 25, 2009, 19:21:25:25 »
Apropå hur mycket värme som läcker nedåt...

Prova att gräva ned fötterna i våt sand nästa gång ni är vid en badstrand, även om det är varmt ute blir det rätt fort kallt om fötterna, vilket innebär att värme transporteras bort från fötterna...
Jag tror det far rätt mycket värme genom poolboten i en helt oisolerad pool, men jag kan ju ha fel.
Pooltäckningen är naturligvis viktigare, men all isolering är positivt om man vill spara energi.

Lite udda jämförelse, tanken är ju att man INTE ska ha blöt sand under poolen utan en väldränerad bädd av div stenkross o matta. En korrekt jämförelse skulle vara i ditt fall att ställa dig på ett liggunderlag som i sig ligger på ett 30cm tjockt lager av makadam.  Varmt o mysigt... eller hur 8)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag