CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trådlös termometer  (läst 91173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Trådlös termometer
« Svar #110 skrivet: maj 21, 2012, 23:13:59:59 »
Dykrör låter verkligen överkurs om man nu inte bedriver vetenskapliga studier på sin pooltemperatur. Men då bör man nog också ha mer avancerade termometrar.

Det finns gigantiska trädgårdstermometrar som är kanske 1 meter höga. De är inte trådlösa men skalan kan man säkert avläsa på 25 meters avstånd  ;).

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #111 skrivet: juli 29, 2012, 21:22:21:21 »
Tänkte bara delge hur den ser ut efter ett tag...

Jag köpte en sån här på Kjell&Co i maj borde det bli, trodde att det var tidigare men inlägget som triggade mitt inköp är skrivet i maj så det borde vara då.

Det tog inte lång tid innan hajfenan började vicka. Jag trodde att det var en antenn, så jag började direkt att skruva isär den för att kolla. Visade sig att det bara är en dekoration. Hade vid det tillfället (bara ett par veckor gammal) redan kondens på insidan av glaset. Så när den ändå var isär så lät jag den ligga ett par dagar i köket i delar så att den torkade ordentligt inuti. När jag sedan skruvade ihop den så strök jag silikonfett på o-ringen. Hittills har den inte haft kondens på insidan, och då har den fått en hel del stryk.

Hajfenan lät jag vara till en början, men den åkte så lätt in i breddavloppet och var svår att se så jag limmade fast det igen med en limpistol.

Vår jycke har ibland tagit fel på apportleksak och termometer, så han har huggit tag i den här i stället, ungarna när de ska flytta på den/ta ut den från breddavloppet så kastas den ofta över i stort sett hela poolen.

Längst ner ska det sitta en kopp över sensorn, den har också försvunnit. Ska bli intressant att se hur länge den håller, men som andra skriver så är jag egentligen rätt less på att ha den guppande i poolen eller skramlandes i breddavloppet. Men jag ser vad temperaturen är både i poolen och inifrån.



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: Trådlös termometer
« Svar #112 skrivet: juli 29, 2012, 22:24:37:37 »
Jag har en trådlös max-min termometer i växthuset som ligger 30 meter bort. En sådan sensor skulle jag kanske kunna placera tätt inpå det rostfria breddavloppet. Det måste förstås bli vattenskyddat och med någon form av isolering på de sidor som inte ligger mot metallen. Borde funka. Räckvidden ska vara 100 meter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #113 skrivet: september 25, 2012, 22:07:09:09 »
Kan bara meddela att för ca en månad sedan så började det bli lite kondens på glaset på insidan. Jag tog upp den och la i garaget utan att öppna. Efter ett par dagar så visade den helt plötsligt ca 15 grader för lågt. Öppnade den då och lät den ligga öppen i en vecka, sedan skruvade jag ihop den igen.

I söndags åkte jag och fick en ny på garantin... Vi får se nästa år hur länge den håller, man ska helt klart inte vänta sig för mycket. Nu är den nerpackad, jag har bara kollat att den visar rätt temperatur den nya.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad DaJo

SV: Trådlös termometer
« Svar #114 skrivet: december 24, 2012, 22:15:00:00 »
hej,
enligt specen på Kjell o company klarar den som heter TFA Miami bara upp till 30 grader...kan det verkligen stämma?  <hmm>

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad DaJo

SV: Trådlös termometer
« Svar #115 skrivet: december 26, 2012, 19:30:46:46 »
hej,
enligt specen på Kjell o company klarar den som heter TFA Miami bara upp till 30 grader...kan det verkligen stämma?  <hmm>

/Danne

Kollade upp och det är felaktig information på Kjells hemsida, den klarar vattentemp på upp till 50 grader  O0

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #116 skrivet: juni 13, 2013, 15:43:31:31 »
Kjell & Co. säljer trådlös termometer för 179:-, har precis köpt så vi får se hur länge den överlever!
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Trådlös termometer
« Svar #117 skrivet: mars 20, 2014, 21:03:09:09 »
Hej
Snart tid att starta poolen igen.  O0
Den gamla termometern från kjell har gett upp.
Men dom har en ny modell. Frågan är om den fungerar bättre än den gamla.
Någon som har provat den?

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/termometrar-vaderstationer/pool-badtermometrar/tradlos-pooltermometer-p48019

PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #118 skrivet: mars 21, 2014, 18:27:13:13 »
Vi har en sådan. Bara haft den en säsong ännu men den fungerar bra. Visar dock ungefär en grad mer än vad våran enkla "badanketermometer" gör. Vet ej vilken som visar rätt.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #119 skrivet: maj 17, 2014, 16:19:06:06 »
Jag har precis en sån där. Fjärde säsongen nu, funkar klockrent. Value for Money. Den här gången i alla fall.

Hade en sån där Mars Invaders som på Erik N:s bild ovan, Kjell o Companys lite dyrare variant. Den fick jag byta varje säsong.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 19:57:28:28 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag