Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix Värmepump.  (läst 7464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hågi

Brilix Värmepump.
« skrivet: maj 03, 2011, 20:30:52:52 »
Hej jag är ny här på forumet, får se om någon har några teorier om detta.

Har just köpt en Brilix THP 100, har kört den i två veckor utan problem. Badade i Lördags 25 grader. Men igår ville den inte mera, Proppen går så fort den försöker starta 10A. Har bytt ut strömstället, blir ingen skillnad. Visst ska den kunna gå på 10 A säkring? Tacksam för svar. HG..

Poolgiganten

Utloggad Mats P

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2011, 20:41:48:48 »
Ok när på dygnet gick säkringen?
vi har bytt till 13 A säkring ( passar i 10 A uttag ) fast den gick på natten då det var ca 3 grader ute och jag kom på att kyl och frys gick på samma inga problem dagtid med varmt ute  så nu ska det fixas en egen säkring till VP

Hade oxå 25 gr i poolen

Mats
Pool från J&F Fritid 6,10X3,6X1,32 använder Baquasil nyinköpt Brilix THP 100 till säsongen 2011. Bor i Kalmar

Utloggad Erica

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2011, 21:53:22:22 »
Det låter lite misstänkt om den går sönder upprepade gånger. Om något annat ligger på samma säkring så kan det få den att gå sänder MEN om det vore orsaken så skulle den knappast gå omedelbart utan efter en stunds körning. Nu låter det som om du antingen fått kortslutning eller som om 10 A vore för litet för din pump, men då borde den inte heller ha gått från början. Du har ju fortfarande garanti på pumpen så kontakta de som du köpte den av. Försöker du mixtra själv med något så kan garantin bli ogiltig.

Utloggad Zaphod

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2011, 08:50:48:48 »
Hej.

Jag kör min Brilix THP55 och cirkulationspump på samma 13A säkring, fungerar utan problem. Den löste dock ut när jag drog igång högtrycken samtidigt, pga att extrauttaget ligger på samma säkring  ::)

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Brilix Värmepump.
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2011, 09:08:37:37 »
Även jag kör THP55 och circ.pump på 10A säkring och den har bara löst ut när jag kört sågklinga på samma uttag... :o

En THP100 ska inte lösa ut en 10A säkring tycker jag...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Hågi

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2011, 12:57:01:01 »
Tack för tips och idéer. Jag har säkrat upp till 13 A och just nu går den, så kortslutning är det inte. Frågan är hur kan den dra mera ström när det är kallt ute? Ska köra den idag 9 grader ute 17 i poolen. Får då se om den går. Tack och bock.. HG..

Utloggad Mats P

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2011, 20:39:01:01 »
Det är ju så att ju kallare det är ute desto mindre ger VP (cop) och då måste VP ha  mer ström och Ampere ju varmare ute desto mindre energi och ampere vilket kanske rimmar illa men det går åt mindre energi att värma upp varmare vatten i varmt klimat  O0 >rulla<

/Mats
Pool från J&F Fritid 6,10X3,6X1,32 använder Baquasil nyinköpt Brilix THP 100 till säsongen 2011. Bor i Kalmar

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Brilix Värmepump.
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2011, 21:03:30:30 »
En TPH 100 skall säkras av till 16A enligt manualen (och 2.5mm2 kabel). Vid normal drift ligger den på 9.6A, men startströmmen kan i vissa fall vara högre o den är nog orsaken till varför din 10A säkring löser ut.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Holton

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2014, 18:07:19:19 »
Sorry för en dunderbump nu, men Ronson skriver att det ska vara 2,5kvadratsledning, detta fick mig att fundera, rotade fram min manual och där står 1,5 kvadrat till alla modeller! Googlade fick dels upp brillix egen sida med en engelsk instruktion där 2,5 kvadrat anges, men jag hittade även min instruktion på en norsk sida
http://www.partnerline.no/doc/Brilix/Heatpump-THP_Manual.pdf
http://www.brilix.com/download/1288695785en__2_tepelna_cerpadla_new_en.pdf
Vår pump löser ibland ut vår 10A säkring när det är kallt, då kan anslutningen vara rätt varm. Har nu bett en elektriker komma och ändra till 16A och naturligtvis 2,5 kvadrats kabel. Trist om det skulle börja brinna inne i husväggen...
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Stroker

SV: Brilix Värmepump.
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2014, 19:24:11:11 »
Min 10 kw pump ska ha 2,5 kvadrat och 16 ampere!
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag