CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump stannar  (läst 3063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidG

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enebyberg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kvällsbadare
    • Visa profil
Värmepump stannar
« skrivet: maj 07, 2013, 11:08:35:35 »
Värmepump Zodiac Power 9M från Folkpool, inköpt hösten 2011, idrifttagen våren 2012. Enligt bruksanvisningen ska den de värme ner till yttertemperatur 7 grader, sedan stängs pumpen automatiskt. I början stannade den redan vid 15 grader, vilket förstås gjorde att uppvärmningen på våren tog ganska lång tid. Har haft reparatör på plats som bytt något kort, men under sommaren var det inte så lätt att testa om det gjorde skillnad.
Igår kväll när jag kom hem stod pumpen stilla och displayen indikerade för låg yttertemp. Det var då 11 grader i luften.
Jag vill förstås reklamera igen, men tänkte först kolla på det här forumet (som jag hittills endast följt som åskådare). Visst bör en luftvärmepump ge värme även under 10 grader? Visst bör jag reklamera?
(Dessutom har flera "lysande pinnar" i LED-displayen slocknat, vilket gör det mycket svårt att läsa av inställd och faktisk temperatur.)
Folkpool 4x8 med hörntrappa och platssvetsad liner.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump stannar
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2013, 16:28:55:55 »
Låter ju nästan som att tempgivaren visar för kallt, eller så har du placerat pumpen så till att du skapar ett nedkylt mikroklimat i anslutning till poolvärmepumpen, som gör att den känner att det blir kallare än vad det i verkligheten är ute (längre ifrån värmepumpen).
En poolvärmepump omsätter nog några tusen m3 luft/timme, så det är av största vikt att den har fri tillgång till luft, och fri avsättning för den nedkylda luften.

Att displayen gett upp torde dock vara skäl för reklamation, men det löser ju itne problemen med "kylan" om du byggt in värmepumpen för mycket.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmepump stannar
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2013, 19:02:37:37 »
Han bytte säkert avfrostningkortet och på det sitter det potentiometrar som gör att man kan ställa in värdet när avfrostning skall ske och även hur länge. Men Richard´s förslag skulle jag kolla först innan jag pårbörjat någon annan felsökning.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad DavidG

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enebyberg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kvällsbadare
    • Visa profil
SV: Värmepump stannar
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2013, 08:55:26:26 »
Pumpen står helt fritt både framåt och bakåt. Den står placerad med sidan mot en (lekstugu)vägg. Så mikroklimatteorin går bort.

Ringde Folkpool igår och de skulle skicka en tekniker. Igen. För tredje gången...

Den här pumpen har, på gott och ont, minimalt med inställningsmöjligheter för den vanlige användaren. Det enda man kan ställa in är önskad vattentemperatur.
Folkpool 4x8 med hörntrappa och platssvetsad liner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag