Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump trasig efter vintervila  (läst 10184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drezzzer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Pump trasig efter vintervila
« skrivet: april 27, 2013, 20:27:55:55 »
Pumpen startar inte efter vintervilan, blir bara ett svagt brummande och pumpen går inte runt. Fick tips om att en pump kan behöva lite hjälp i uppstarten efter vintern då den kan kärva lite, men har provat och fläkten går runt när man snurrar den manuellt. Återstår nog bara renovering eller ny pump, och som nybörjare med pool känns det enklast att köpa nytt.

Har alltså börjat leta en ny pump, och såg då att det finns pumpar med variabel hastighet, ex. Badu Eco Touch som Pahlen säljer, hittade den ex. här för 10900 kr:
http://www.vattenbutiken.se/poolpump-badu-eco-touch-028--050--075kw-p-877-c-274.aspx

Efter lite mer letande såg jag att man kan hitta vad som verkar vara exakt samma pump betydligt billigare i Tyskland, ex. 750 Euro exkl. frakt (6400 kr) här:
http://www.poolpowershop.de/Pool/Filter-Pumpen/Poolpumpe/Speck-Pumpen/Speck-Pumpe-Badu-Eco-Touch.html

Där hade de även en bra styrning som tillbehör som gör att man kan ställa de olika lägena med ett tidur (ha en lägre fart nattetid etc.), kallat "Speck Badu Eco Touch 2" och som kostar 340 Euro (2950 kr):
http://www.poolpowershop.de/Pool/Filter-Pumpen/Poolpumpe/Speck-Pumpen/Speck-Badu-Eco-Touch-Pumpensteuerung-Eco-Touch-2.html

Har nu några frågor:
Är detta en bra pump till en pool på 40 kubik och normalstort sandfilter?
Varför skiljer det så mycket i pris att köpa dessa i Tyskland (med frakten kostar pumpen 7000 kr mot 10900 kr i Sverige)?
Skiljer sig den tyska modellen från den svenska på något sätt?
Har någon denna pump och/eller styrning och kan rekommendera den?

Tacksam för er hjälp..
Rubinpool Åtta (3,5x5,4x1,5m)
Speck Badu Top 12
Sandfilter (75 kg)
Brilix THP 55
Zabra pooltak

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #1 skrivet: april 27, 2013, 20:41:52:52 »
Innan du ger upp pumpen kanske du skulle låta en elektriker kontrollera att det inte är något annat fel, om nu pumpen går runt lätt. T.ex. kommer en trefaspump bara att stå och brumma (tills den brinner upp om den saknar motorskydd) om den bara får två faser. På samma sätt kan en trasig kondensator få en enfaspump att bara brumma.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #2 skrivet: april 28, 2013, 08:43:16:16 »
Har du ingen garanti kvar? (efter som du skriver att du är nybörjare). I så fall reklamera pumpen. Jag har haft samma problem med min 1-fas pump. Genom att snurra på fläkthjulet lite och sedan starta pumpen så brukar de komma igång och då kan du låta den vara igång tills du får en ny. Vill du inte köpa en ny så lyd Ericas råd, troligtivs kondensatorn.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drezzzer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #3 skrivet: april 28, 2013, 18:19:14:14 »
Det löste sig! Som ni skrev så provade jag att trycka igång fläkten med en skruvmejsel samtidigt som jag slog igång pumpen och då hostade den till och startade. Har även provat att stänga av den och starta den igen och det fungerar som tänkt nu! Tack så mycket för hjälpen!  O0
Rubinpool Åtta (3,5x5,4x1,5m)
Speck Badu Top 12
Sandfilter (75 kg)
Brilix THP 55
Zabra pooltak

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2013, 16:34:21:21 »
Gud vad jag älskar detta forum  :D

Hade samma problem, gick ner och skruvade av skyddet på fläkten och slog lite på det när pumpen va igång och tjilevipps så startade den :-)

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2013, 17:20:09:09 »
*Suck*

Så enkelt var det visst inte, den snurrar på bra när man "Sparkade" igång den, men startar inte igen efter att den vart avstängd under natten.

Nu upptäckte jag dessutom att den inte sprutar ut vattnet med nån fart i poolen så smutsen samlas inte i mitten som det brukar göra, dessutom märkte jag att den kastat ur sej sand :-(


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2013, 19:28:31:31 »
Om det är en enfas pump låter det som att det är något knas med kondensatorn, den ska hjälpa till att knuffa igång pumpen och dessutom göra så att den startar i rätt riktning också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Pump trasig efter vintervila
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2013, 12:57:40:40 »
Hm..Får nog ta hit nån kunnig, verkar som jag har fler än detta problem  :(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag