Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trasig VP, vad göra?  (läst 4504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Trasig VP, vad göra?
« skrivet: juli 27, 2013, 13:23:52:52 »
Hej, innan semestern vid uppstart av poolen så visade det sig att vår värmepump hade något fel så den stod och frosta av hela tiden men startade inte. Vi hade en kille här under semestern som fixade den. (Bytte något som skulle fixa det.) Han provstartade den och allt gick bra tydligen. När vi kom hem från semestern så satte vi på värmen och den stod i två timmar och frostade av men sen startade den framåt kvällen och gick hela natten. I morse vid 8 började den frosta av igen och har sedan dess inte startat igen. Isen försvinner och sen knäpper den till och börjar bygga upp is igen. Det blir dock inte mycket is bara så man ser att flänsarna är vita.

Vad kan det vara för fel, det är bra tryck på vattnet genom pumpen. Pumpen är ju bara två år gammal. Visserligen ett billigare märke, men OEM gullberger och vad jag har förstått så ska de inte vara så dåliga pumpar. Vill ju ha värme i poolen bara 20 grader nu!  <help>

Pumpen ger inga felmeddelande heller!

Uppdaterat!!!
Precis som igår kväll så gick pumpen igång vid kvart i nio när ute tempen började sjunka i luften! Vad sjutton kan det vara. Aldrig hört talas om att en vp poolpump inte går när det är varmt i luften, men går igång när det börjar bli kallt!
« Senast ändrad: juli 27, 2013, 21:33:55:55 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Trasig VP, vad göra?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 12:55:57:57 »
Har du kollat att stora fläkten snurrar? Leta efter säkring om nej.

Har du tittat igenom alla inställningar och driftparametrar? Är alla värden rimliga?

Kan du se temperatur på förångarbatteri och hetgastemperatur. Det är givarvärdena C och D i G&J manual. Det förra värdet är lågt och det andra är högt när värmepumpen jobbar. 

Glappkontakt är ett av de vanligaste felen på all elektronik. Reläer också ganska felfrekventa. Givare är en annan komponent som kan strula. Om du kan se kretskortet så kan du titta om du ser någon elektrolytkondensator som buktar upp i toppen. Lite tidigt efter två år men med billiga komponenter och varmt kan det hända.

Det här är bara idéer. Min pump har inte gått sönder än så jag har begränsad erfarenhet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Trasig VP, vad göra?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2013, 20:26:17:17 »
Har du kollat att stora fläkten snurrar? Leta efter säkring om nej.

Har du tittat igenom alla inställningar och driftparametrar? Är alla värden rimliga?

Kan du se temperatur på förångarbatteri och hetgastemperatur. Det är givarvärdena C och D i G&J manual. Det förra värdet är lågt och det andra är högt när värmepumpen jobbar. 

Glappkontakt är ett av de vanligaste felen på all elektronik. Reläer också ganska felfrekventa. Givare är en annan komponent som kan strula. Om du kan se kretskortet så kan du titta om du ser någon elektrolytkondensator som buktar upp i toppen. Lite tidigt efter två år men med billiga komponenter och varmt kan det hända.

Det här är bara idéer. Min pump har inte gått sönder än så jag har begränsad erfarenhet.

Tack, jag gick igenom alla inställningar och ändrade till det som det stod att den borde ha som default. Och nu fungerar den kanon. Hur inställningarna har kunnat ändra sig kan man ju undra men vissa siffror var helt uppåt väggarna. Varför tänkte jag inte på det innan. 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad TommyC

SV: Trasig VP, vad göra?
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2013, 09:05:50:50 »
Vad kul att det var så enkelt.  <sol>

Jag gissar att det sitter ett litet batteri i värmepumpen som gör att den kommer ihåg inställningarna trots att kraften in bryts. Jag stängde av vår pump när vi reste bort några dagar och när jag startade den igen kom den ihåg alla inställningarna inklusive klockan.

Ditt batteri är nog dåligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Trasig VP, vad göra?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2013, 20:39:55:55 »
Vad kul att det var så enkelt.  <sol>

Jag gissar att det sitter ett litet batteri i värmepumpen som gör att den kommer ihåg inställningarna trots att kraften in bryts. Jag stängde av vår pump när vi reste bort några dagar och när jag startade den igen kom den ihåg alla inställningarna inklusive klockan.

Ditt batteri är nog dåligt.

Inte omöjligt, den har ju vart utan ström hela vintern. Och vem vet hur länge den stått på poolaffärn innan jag köpte den. Men nu vet jag till nästa år vad det första är som jag ska kolla!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Trasig VP, vad göra?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2013, 19:37:50:50 »
Om batteriet är till för att endast hålla inställningar i minnet brukar de hålla väldigt länge innan de tappar minnet helt.
Kollar man på inbrottslarm som har en hel massa att hålla i minnet så har de även ett minnesbatteri om nu både nät och batteribackupen försvinner. De brukar vara specificerade att hålla minnet kvar i minst nio år.
Ett vanligt tidur brukar hålla sig i ungefär tre år.
Vad jag vill komma fram till är att om den tappar minnet så är det nog ett fel det beror på och inte pga att man inte haft den inkopplad.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag