CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepumpstankar  (läst 9216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Värmepumpstankar
« skrivet: januari 04, 2008, 00:17:10:10 »
Har idag min (nä inte idag alltså bara på sommaren) pool uppvärmd med solpaneler och har varit nöjd med detta ända fram till denna sommaren. Badtemp för mig bör ligga på minst 27 för att det ska vara njutbart ocg de har ja så klart inte haft hela denna sommaren  :'(

Med tanke på detta funderar jag nu på att införskaffa en värmepump då så klart. Frågorna hopas och trots idogt läsande så är jag inte mycket klokare. Lösningen med ett färdigt paket är naturligtvis de bästa men smakar de så kostar de. Är inte beredd på att lägga ner typ 20 tusen plus på de hela och då kommer naturligtvis funderingarna på om man lurar sig själv med "billigt typ" COP värdet bör vara högt de säger sig självt förmodar jag och kanske är de så att detta värde står i direkt relation till pris på växlaren... Min svåger är i rörkrökarbranschen och kom över ett parti luft/luft växlare för ett tag sedan. Tror de var fina grejor för kostand under  10 lappar men en sådan har man ju ingen nytta av så en fråga är ju då vad de skulle kunna kosta med bra rabatter  <dontkn> att omvandla en sådan tingest till en med titanväxlare som jag ju behöver pga mitt salta vatten. Att några gjort detta här på forumet haf jag förstått men ingen har visat hur eller så så vitt jag kunnat se.

O annars då. vad säger ni som kör med växlare idag. Vad ska man INTE satsa på? är väl bäst att fråga först  ::) Tacksam för lite "feedback"
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Värmepumpstankar
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2008, 08:01:16:16 »
Hej,

Jag satsade på en modell större "20" och inte "15".
http://www.gullbergjansson.se/luft-vatten-swimmingpool.php

Rekomendationen var, den får gå mindre och man tjänar el.
När jag väl kommer upp till rätt temp, så hör jag den nästan aldrig.

//Janne
« Senast ändrad: januari 04, 2008, 08:06:39:39 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmepumpstankar
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2008, 11:34:02:02 »
Vad har du för typ av uppvärmning på huset idag? går det kanske att använda detta även till poolen?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmepumpstankar
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2008, 23:15:17:17 »
Var har du för storlek på din pool? Det är ju avgörande för dimensonering av poolvärmepumpen.

Har själv en luft/luft VP (toshiba ras 10 JKVP-E) som jag har funderat på ifall den skall kunna fungera att värma upp min pool. Jag har ca 35m3 vatten. VP har 6.2kW värmekapacitet (cop4.27 vid 7gr). Jag tror att denna är på gränsen för litet för mig, motsvarar nog en GJPACW-15 (gullberg & jansson) om jag kopplar till en 75kW värmeväxlare. Kanske två mindre (4kW) VP skulle fungera att seriekoppla istället. Behöver nog komma upp i 8-9kW (värmekapacitet).

Kostnaden springer iväg rätt fort, även om man fått tag på lite delar. 6-7000kr för en värmeväxlare, 2000kr styrning, 8-10000kr för värmepump. Sedan tillkommer rör/slang/kopplingar och någon skall fylla på gas också. Så någonstans mellan 15-20000kr kanske man kan hamna beroende vad man lyckats få tag i eller vilka kontakter man har.

Men eftersom du även har solvärme så kanske du klarar dig på ett mindre system och använder VP för att komma upp i temperatur de dagar då solvärmen ej fungerar. Eller så säljer du solvärmen och lägger de pengarna på ett större VP system.

/ronson

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepumpstankar
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2008, 10:30:06:06 »
Hej,

Håller med Janne skall man ha en pump skall den inte vara för liten. Köpte själv en Gullberg och Jansson i våras. För oss som har fjärrvärme och därmed
små huvudsäkingar så var det viktigt att inte behöva "säkra upp" vårt elabonnemang. Resultatet blev därför en VP som går på trefas, dessa var inte så lätta att hitta
och ett år tidigare när vi tittade var de väldigt mycket dyrare. Hur som haver så blev det en vertikal modell som vi tycker har funkat jättebra. Modellen skall enligt faktabladet klara att värma 80 kubik, vår pool rymmer ca 60 så det finns lite "kräm" att ta av. Kort sagt är vi nöjda med vårt köp och hoppas att säkringarna kommer att klara bastun också :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Värmepumpstankar
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2008, 12:10:09:09 »
Hej!
Tror inte man kan hitta en vettig pump under 23 000 kr själv köpte jag svenska poolfabrikens SPF-68
lika som Gullberg och Jansson
http://www.svenskapoolfabriken.se/
mycket enkel att koppla in, innehåller allt du behöver är mycket nöjd
//carlos ;) ;)
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Stroker

SV: Värmepumpstankar
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2008, 12:22:08:08 »
Hej o tack för kommentarer. min pool till att börja med är en gjuten botten med betonghålstenväggar som isolerats med 50mm frigolit av den "tyngsta sorten". Den rymmer 37 kubik vatten och mitt värmesystem till huset är pellets i gammal oljepanna.
 Funderade faktiskt lite åt de hållet oxå då pellets nog är en ganska billig kilowattkostnad. Gör av med 6 pallar på ett år och värmer upp ca 300 kvadrat.
7 stycken i hushållet halva året varav 2 vuxna och fem pojkar mellan 8-17 Det duschas med andra ord väldigt mycket. 6pallar för mig motsvarar min tidigare oljeförbrukning på  dryga 3 kubik olja.

Kanske rent ekonomiskt borde vara svårslaget med värmeväxlare till pannan istället då min kilowattkostnad borde ligga på 50 öre. Ett COP värde på fem innebär väl då att kwpriset normalt på ca en krona ger fem. Kostnaden på som ni skriver för en anläggning ca 20.000 ska då hämats in jämfört med kostnad på kanske 4-5 tusen för värmeväxlare och rör . Nackdelen är merarbetet med att sota o aska ur panna samt hantering av mer pellets. Egentligen ingen kul tanke de där..

Solvärmeanläggningen är nu inne på sin femte säsong och frågan är när mattorna ger upp i skarvarna och ska bytas...
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad VDB

SV: Värmepumpstankar
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2008, 18:47:09:09 »
Första året körde jag med solfångare, helt ok
om det är soligt ute.
Andra året köpte jag en VP
Oj vilken skillnad hadde 28-32° hela tiden ;D
Det är värt varenda krona tycker jag

mvh VDB
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 20:53:34:34 av VDB »
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad peterman

SV: Värmepumpstankar
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2008, 19:52:00:00 »
som ny här har jag letat efter råd om storlek på värmepump.
har en pool på 32 m2 ca. räcker det med en g&j 15 som klarar 35m2 eller ska jag gå upp till den större g&j 20?

vill ju inte lura sig själv.
tacksam för svar

Utloggad peterman

SV: Värmepumpstankar
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2008, 19:53:21:21 »
ska självklart vara m3 och inget annat..... :D :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag