CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor / Saltgenerator ?  (läst 11426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maffe

SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2007, 22:19:09:09 »
 ??? Har suttit nu och läst igenom instruktionerna för både min Pahlens 51 VP och min K-Chlor Chlorinator och undrar nu följande:

I instruktionen för VP:n står det att Dosering av klor, syra eller liknande skall göras efter VP:n för att undvika korrision i värmesväxlaren.

I instruktionen för K-Chlor står det (om inte min Engelska är helt fel) : Där en värmare (heather) eller solvärme är installerad skall K-Chlor installeras efter detta. Då gäller väl detta VP också? Eller?

Om det är att man måste göra så här så blir det lite stökigt för mig. Min VP står i efter ena kortsido änden på poolen. Poolrummet är på andra sidan Då måste jag först skicka ut vattnet till VP och sedan tillbaka till K-Chlor för att sedan skickas ut till poolen. Det blir c:a 15 m med slang mer än vad jag har räknat med.

Inga problem egentligen att göra detta i och för sig. Plats och slang finns. Men fixar pumpen detta? Förlorar man mycket värme?
Är det förenat med någon fara att inte göra så här? Förutom på utrustningen, det står något om gasfickor?

Tacksam för svar?!  <help>

//Maffe

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2007, 22:25:17:17 »
Kan inte svara mycket på koppling med VP men följ deras instruktioner.

Gasficka menas med att det blir som en luftficka i systemet, och det är inte bra!

Våran anläggning med solpaneler kör vi med 10 min. fördröjning innan saltklorerararen startar för att få bort all luft/gasficka.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #12 skrivet: maj 20, 2007, 22:35:34:34 »
Hej,

Det verkar vara standard att ha klorinator efter värmare av alla de slag, så jag tror du skall ha den efter VPn (stod även i instruktionerna till vår VP).
Men om Muhammed inte kan komma till berget så får väl berget....

Vad jag vill ha sagt är måste klorinatorn sitta i maskinrummet, kan du inte sätta den hos VPn på andra sidan poolen, eller blir det helt galet ??

Då kan den ju hamna efter i slingan utan att det blir en massa ledning i "onödan".

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Maffe

SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #13 skrivet: maj 20, 2007, 22:46:35:35 »
Jag skulle helst vilja ha all teknik i mitt poolrum. Det blir svårt att flytta K-Chloren till VP sidan. Då hamnar den utvändigt och det är nog inte så bra. 
Då är det nog lättare att flytta VP men då känns det som att den kommer för nära uteplatsen, och att det inte stämmer i "linjerna"

Jag drar nog slang, Jag menar, pumpen måste väl fixa det?

Tackar för hjälpen?

//Maffe

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #14 skrivet: maj 21, 2007, 06:13:20:20 »
Hej,

Utan att veta vad du har för pump, så Ja jag tror pumpen fixar det. Du har ju en stor pool så pumpen torde vara typ 1,5 hk eller ?.
Den extra slangen kostar lite flöde men det är säkert OK.
Ja svaret baseras på det enkla antagandet att i jämförelse med vår anläggning där det sitter 90 graders vinklar och inte rörböjar (se egen tråd, Rörmokarens kloka ord...)
summamotståndet av dessa vinklar i jämförelse med böjar motsvarar mer än dina extra metrar slang. Så om du ber röris sätta böjar om det går
istället för vinklar så kn det t.o.m. bli ett nollsummespel.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Maffe

SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2007, 20:54:07:07 »
Allt är färdig kopplat nu å vi har använt böjar och slang till allting i princip. Ja har kollat detta med pumpen och enligt expertis så skall det funka. Vi får se detta inom det närmaste.

Tackar för hjälpen så länge!

//Maffe

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #16 skrivet: maj 31, 2007, 21:07:00:00 »
Lycka till med igångstarten, om jag fattat rätt i din byggtråd börjar det brännas nu.
Beundrar ditt tålamod och din målmedvetenhet att göra allt klart i och runt omkring poolen innan det badas, hos oss blev det bad bland spadar och grushögar :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Maffe

SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #17 skrivet: maj 31, 2007, 21:20:27:27 »
Man tackar  O0 för uppmärksamheten. Jag kan ju säga att utan detta forum så hade det nog inte gått i denna ordning. Så tack för all inspiration!
Dessutom så vet jag av erfarenhet av andra byggnationer av mitt hus som jag hållt på med i runda slängar hmmm 7 år! Så är det så att om jag inte gör färdigt med en gång så blir det aldrig klart!

Nån som känner igen sig?

//Maffe

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2007, 21:34:26:26 »
......Nån som känner igen sig?

 :o definitivt......

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor / Saltgenerator ?
« Svar #19 skrivet: juni 01, 2007, 09:38:49:49 »
Hej,

Klart man känner igen sig, och jag vet inte hur många år det tar innan alla projekt blir klara.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag