CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga biflöde till AquaNova UV-C Ozone  (läst 623 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nightrider

Bygga biflöde till AquaNova UV-C Ozone
« skrivet: juli 20, 2020, 22:30:34:34 »
Hej,

Har ett Balboasystem med 50mm rör/slang. Skall montera ett AquaNova UV-C Ozone-filter och började läsa manualen.

Filtret har 3/4-tums anslutningar. Flödet skall inte överstiga ca 75l/minut. Efter att pratat med säljare har jag förstått att den skall kopplas in på ett biflöde efter det vanliga filtret.

Nu till min fråga. Det jag har lärt mig genom åren är att vatten följer minsta motståndet lag och då väcks frågan hur jag skall få cirkulation på det klenare biflödet? Att sätta två T-kopplingar på huvudflödet med reducering ner till 3/4-tum till/från AquaNovan borde borga för problem, eller?

Ska jag sätta en ventil efter avsticket på huvudflödet för att strypa och tvinga igenom vattnet genom AquaNovan? Finns det T-koppling Y-koppling med injektordysa så man kan suga vattnet genom biflödet?

Tar tacksamt emot råd

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bygga biflöde till AquaNova UV-C Ozone
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2020, 00:01:59:59 »
Det låter som att du vill ha det man brukar kalla för en bypass-koppling. Dvs två T-kopplingar med mellanliggande kulventil.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag