CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #140 skrivet: maj 03, 2017, 17:52:51:51 »
Wham! Pelare och krönbalk gjutna. Tog nästan precis en timme. Gick väldigt smidigt. Jag höll snabeln och sen reglerade betongmannen flödet. Avslutningsvis fyllde jag en stor hink för att fylla kantpelarna i trappen samt lite extra finlir här och var på krönbalken där jag missat någon halv cm. Jättenöjd.
« Senast ändrad: maj 04, 2017, 14:17:25:25 av dloow »

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #141 skrivet: maj 04, 2017, 22:44:17:17 »
Snyggt! Jag längtar nästan tillbaka till poolbyggartiden..
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #142 skrivet: maj 07, 2017, 18:37:52:52 »
Igår spacklade vi alla skarvar. Tog mycket kortare tid än jag trodde. Frugan gjorde det mesta på förmiddagen och jag avslutade jobbet samt spacklade alla skarvar i trappan. Blev klar under eftermiddagen. Jag visste inte hur det skulle vara att arbeta med betongspackel, men är man van vid att spackla innerväggar med grovspackel så är detta inget problem. Framför allt inte om man dessutom gjort en del bredspackling. Idag har jag bara haft 1 timme i poolen och då bredspacklade jag i princip hela bottensteget. Synd att jag inte haft tid att ta de andra stegen och nu på kvällen kan jag inte gå ut ty jag har en handled som är svullen och riktigt dålig idag och jag klarar helt enkelt inte av att jobba mer med den ikväll. (Jag har nämligen en sån handled. Vissa dagar är den helt inflammerad och idag var en riktigt ond dag.)
För övrigt fick jag också brunnen på plats. Den har ju inte varit på plats riktigt. Det var lite besvärligt för det hade inte grävts tillräckligt djupt för den och det var lite kämpigt att gräva med spade. Det samlas nämligen en del vatten där och dessutom så var det stenigt. Jag pumpade ur, grävde innan nytt vatten kom och så pumpa igen innan jag kunde gräva på nytt. Men det gick inte hur djupt som helst för sen kom en jättestor sten. Men var precis så att jag kom tillräckligt djupt och kunde sätta brunnen och ansluta dränrören. Sen skickade jag ner massa sten för att hålla brunnen på plats så den inte flyter när nytt vatten kom.
« Senast ändrad: maj 08, 2017, 08:56:42:42 av dloow »

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #143 skrivet: maj 07, 2017, 18:46:34:34 »
Under veckan tänkte jag spackla klart trappan. På måndag får jag de långa 600mm inloppen levererade. Tjällden var bussiga att skicka ut dem gratis. Jag har redan de korta rören så ska ta beslut om jag vill ha långa inloppen genom trappan eller se korta inloppen på sidorna om trappan.

Nästa helg har jag återfyllnad på schemat. I alla fall återfyllnad upp till rördragningarna. Har bokat minilastaren och beställt 27 m3 makadam. Bokat in ert par kompisar också. Blir ett slitsamt jobb.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #144 skrivet: maj 09, 2017, 08:11:57:57 »
Jag funderar lite på tätning av gängorna när det gäller kopplingarna till PEM-slangarna.
Är det någon som följt Pahléns instruktioner men upplevt att det inte blivit tillräckligt tätt och bra? D.v.s.
http://www.tjallden.se/wp-content/uploads/2015/02/Montering-klämringskoppling.pdf

"På den del av kopplingen som ska gängas in i plastdetaljen (A) skall den utvändiga gängan rispas lite försiktigt (med mejsel eller kniv). Lägg på måttligt med gängtejp (medsols). "

Har det gått bra för er att täta enligt denna instruktion?

Anledning att jag frågar är att många lägger ner mycket "extra" i sitt arbete. Av osäkerhet. I regel litar jag på leverantörens instruktioner, men skadar inte att fråga om det är så att någon fått problem.

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #145 skrivet: maj 09, 2017, 08:32:31:31 »
Länken fungerade inget vidare, men jag kan svara ändå  :)

Jag har monterat utan att rispa med fil, vilket iofs är lätt att göra, med gängtejp, dock en kraftigare variant än den vanliga. Nämligen: https://vvsbutiken.nu/product.html/gangtejp-jumbo?category_id=1253

Inga problem med läckor, dock är det känsligt med gängtejp att man inte backar (om man vridit för långt)

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #146 skrivet: maj 09, 2017, 08:36:57:57 »
Jag fick problem vid ett av inloppen första året; det uppkom någon vecka efter det att poolen var igång.
Infor uppstarten i år så skruvade jag ur PEM-böjen, lade på ny gängtejp och skruvade tillbaka. Tätt.

Så en tanke är att vänta med återfyllnaden vid kopplingarna tills du har försäkrat att allt är trycksatt och ok.

Om man nu vill vara lite försiktig...

Gängtejpen som Mappe länkar till skulle man haft :'(.
« Senast ändrad: maj 09, 2017, 10:37:58:58 av solhaga »

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #147 skrivet: maj 09, 2017, 08:56:16:16 »
Länken fungerade inget vidare, men jag kan svara ändå  :)

Jag har monterat utan att rispa med fil, vilket iofs är lätt att göra, med gängtejp, dock en kraftigare variant än den vanliga. Nämligen: https://vvsbutiken.nu/product.html/gangtejp-jumbo?category_id=1253

Inga problem med läckor, dock är det känsligt med gängtejp att man inte backar (om man vridit för långt)

Länken är jätteknasig. Jag fick den att fungera om jag googlade på pdf-namnet i Chrome.

Tack för era svar! Jag vill göra ett ordentligt och noga arbete, men undviker onödiga och överambitiösa extramoment. Lite kraftigare gängtape känns som en enkel sak. Hur många rullar behövs? Måste ändå beställa lite VVS-prylar. (Vill ha en 90-gradig koppling direkt från bräddavloppet. Sen behöver jag lite PEM-isolering den sträckan som kommer gå ovanjord, dvs ca 1,5m innan de styrs in genom väggen till friggan. Kanske dyker upp fler saker. Men kan plussa på lite gängtape)

Jag ska undvika att återfylla till den grad att jag inte kommer åt kopplingarna. Tror det står i manualen.
« Senast ändrad: maj 09, 2017, 09:06:25:25 av dloow »

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #148 skrivet: maj 09, 2017, 10:20:38:38 »
Kan rekommendera en sån här med: https://www.poolklor.com/produkt/pem-nyckel/

De är jobbiga o lyckas dra bra annars tycker jag...

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #149 skrivet: maj 09, 2017, 10:40:11:11 »
Kan rekommendera en sån här med: https://www.poolklor.com/produkt/pem-nyckel/

De är jobbiga o lyckas dra bra annars tycker jag...

Bra!
Tycker nog att denna samt tejpen ovan borde vara med i leveransen av pooltekniken.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag