CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool  (läst 39979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #110 skrivet: april 09, 2017, 19:33:39:39 »
Oj jag trodde att alla frigolitpooler bygger på samma princip och kallas för thermopool. Det var Plums på svar nr.103 som nämnde namnet sedan googlade jag fram bilderna.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #111 skrivet: april 09, 2017, 19:58:12:12 »
Jag menade väl egentligen frigolitpool. Det är häftigt att man kan bygga pooler av det egentligen.

Just tjällden använder sig som jag förstår det av sandwich principen för att klara lasterna (de yttre betongskikten klarar höga tryckkrafter i planet vilket förhindrar deformation) och då får man vara försiktig med att skada de yttre skikten för att inte försämra hållfastheten.

För övrigt är kontreforer en etablerad byggteknisk princip oavsett material för att ta upp krafter mot plana ytor.
« Senast ändrad: april 09, 2017, 20:05:06:06 av Plums »

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #112 skrivet: april 14, 2017, 08:24:24:24 »
Jag har följt Tjälldéns anvisningar (våren 2016) till punkt och pricka förutom att det egentligen bara skulle vara en stålpelare per långsida (max fyra meter utan stålpelare).
Men eftersom jag på långsidan mot berget har ett trädäck, som då enligt Tjälldéns skulle räcka som förstärkning av krönbalken, placerade jag båda balkarna på långsidan mot trädgården.

Utloggad dloow

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #113 skrivet: april 14, 2017, 16:30:12:12 »
Jag måste bara fråga, vilken betong använde du till pelarna? Jag hittar inget i anvisningarna från Tjälldén vilken betong som ska användas.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #114 skrivet: april 14, 2017, 19:50:51:51 »
Jag måste bara fråga, vilken betong använde du till pelarna? Jag hittar inget i anvisningarna från Tjälldén vilken betong som ska användas.

Grovbetong K40. Såg dock i en annan tråd att K25 hade räckt; 10 SEK/säck billigare.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #115 skrivet: april 28, 2017, 07:09:53:53 »
Ett tips på en bra borste för att skrubba poolbotten och -väggar från alger.

Utloggad brollit

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #116 skrivet: maj 05, 2017, 18:35:58:58 »
Vad ät det som håller såpass mycket vikt i poolen? Är det ingen risk att poolväggarna rasar ner utan jordmassor på utsidan?

Med bakgrund av att förstärkningsbalkarna är felaktigt placerade (90 grader) utifrån den last dom skall stå upp mot och det faktum att poolen varit vattenfylld och ändå inte rasat tycker jag vi kan konstatera att denna typ av frigolitpool står pall för det mesta.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #117 skrivet: maj 05, 2017, 19:18:49:49 »
Med bakgrund av att förstärkningsbalkarna är felaktigt placerade (90 grader) utifrån den last dom skall stå upp mot och det faktum att poolen varit vattenfylld och ändå inte rasat tycker jag vi kan konstatera att denna typ av frigolitpool står pall för det mesta.
Som beskrivningen ser ut nu så är det mycket tydligare hur förstärkningsbalkarna skall vara vända (och hade man tänkt efter lite...).
Antagligen har de ändrat instruktionen sedan jag byggde.

Jämför med denna bild, också felaktigt monterade balkar (alltså inte min pool):


Jag har lagt in en varning där min felaktiga montering visas.
« Senast ändrad: juni 04, 2017, 18:18:45:45 av solhaga »

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #118 skrivet: juni 04, 2017, 18:35:10:10 »
Jag funderat länge på hur poolkanten skulle lösas.
Kom på att foamen kom paketerad med en linerstuvbit, visserligen inte samma färg.

Så test med en kakellist och dubbelhäftande tejp senare:



Kan ju fungera...



Nederdelen av "kjolen" är näst med en MS Polymer, silikon hade säkert gått lika bra.

Jag har inte eftrersträvat någon mönsterpassning som synes.
Det blir ändå lite snärjigt i hörnena, får efterbearbeta där:



Från lite avstånd ser det ju ok ut:



Får se om jag senare är lika nöjd med slutresultet, nu är det i alla fall vind- och vattentätt med pool- och trädäck.
 

Utloggad MathiasS

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #119 skrivet: juni 06, 2017, 07:40:32:32 »
Nedre delen av kjolen kan du ju limma med pvc-lim, men då går det inte att ångra sig senare.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag