CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande koppling PEM slang  (läst 31107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2012, 13:23:36:36 »
Ja, det är väldigt trångt. Jag ska kolla med rörisen om att byta koppling till en Buelco 66, som du föreslog. Den andra kopplingen med returvattnet läcker inte. Kanske det ligger något i det rörisen säger, att värmempumpen dumpar 55 gr vatten i PEM-slangen. Ska inte slang och koppling tåla denna temperatur?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2012, 14:29:37:37 »
Jag är bara en simpel hobbyrörmokare så jag vet inte säkert, men jag tror att slangen väl klarar den temp och tryck det handlar om här. Läs lite i detta dokument:

http://www.gpa.se/fileadmin/uploads/PDF/PE_Polyeten_GPA.pdf

Trycktåligheten minskar förvisso avsevärt med ökande temperatur, men du håller dig ändå inom specifikationen. Kanske är det ändå så att slangen mjuknar vid högre temperatur och då inte håller riktigt tätt i en PRK-koppling.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #12 skrivet: maj 13, 2012, 18:10:24:24 »
PEM-slang tål i och för sig den värmen men den blir mjuk och koppliongen fungerar dåligt. Vi råkade ut för detta på en pool vi hade tidigare. Det blev ett fel på poolens temperaturreglering, värmen rusade upp till över 40 grader, jag tror runt 44 eller så, och efter det så fick vi läckor i flera kopplingar i cirkulationssystemet.

Att byta ut PEM-slangen är förstås ett väldigt jobb. Annars skulle ju t.ex. PEX-slang som man har till golvvärmesystem fungera utan problem.

Har du testat med moderna helplastkopplingar ? Vi har sådana i vårt poolsystem överallt och har haft goda erfarenheter av dem - de tycks sällan eller aldrig läcka. Men hur de klarar förhöjd temperatur och därmed mjukare slang vet jag ju inte.

Utloggad BJohan

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2012, 18:45:01:01 »
Vad menar du med moderna helplastkopplingar?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad MathiasS

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2012, 19:04:54:54 »
Jag tror att Erica tänker på denna typ av koppling: http://www.jula.se/pem-koppling-med-utvandig-ganga-712621

Den har dock inte heller någon stödhylsa så jag kan inte tro att den skulle hålla mer tätt än en PRK.

Mest troligt är ju egentligen att det är något fel på plasthylsan i PRKkopplingen. Har röris provat att byta den?  En annan sak som är lite märkligt är att du säger att röris kom tillbaka och drog åt PRK-kopplingen. Är den rätt installerad från början finns det inget att dra åt - man ska ALLTID dra den svarta plastdelen av kopplingen i botten. Alltid.

Steg 1: Byt plastdelen av PRK.
Steg 2: Byt till koppling med stödhylsa (och dra åt för kung och fosterland!)

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Linkan222

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2012, 22:56:56:56 »
Min erfarenhet är att PRK är mycket säkrare än plastkopplingar. PRK används alltid vid skarvning under mark där plastkopplingar inte ens får användas. Men det händer ibland att kopplingar inte tätar av okänd anledning.

Som Mathias skrev, kapa röret och en bit av slangen och börja om från början.

Erica: PRK är inte på något sätt omodernt, anledningen till att använda plast är att de bara kostar en tiondel av en PRK. Jämför en dragen och isärskruvad plastkoppling och en PRK så ser man direkt fördelen med PRK.

Utloggad psau

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #16 skrivet: maj 16, 2012, 08:39:47:47 »
Plast används med fördel när det man pumpar inte reagerar väl med mässingen i PRK kopplingen, saltvatten i poolen eller skarvade rör till en infiltrationsanläggning...
Jag tycker att man sällan ser en korrekt dragen PRK koppling alltsom oftast är den handdragen eller söndertrasad av en alldeles för stor rörtång.

Tyvärr, gör om och gör rätt!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad BJohan

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #17 skrivet: maj 16, 2012, 12:04:52:52 »
Rörisen är inne på att byta kopplingen samt att montera en volymtank  på 60 - 100 liter som tar ned temperaturen innan det varma vattnet når pem-slangen.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Erica

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #18 skrivet: maj 16, 2012, 12:31:37:37 »
Min erfarenhet är att PRK är mycket säkrare än plastkopplingar. PRK används alltid vid skarvning under mark där plastkopplingar inte ens får användas. Men det händer ibland att kopplingar inte tätar av okänd anledning.

Som Mathias skrev, kapa röret och en bit av slangen och börja om från början.

Erica: PRK är inte på något sätt omodernt, anledningen till att använda plast är att de bara kostar en tiondel av en PRK. Jämför en dragen och isärskruvad plastkoppling och en PRK så ser man direkt fördelen med PRK.

Jo jag menar inte att PRK som sådan är omodern, men till pooländamål brukar man ju vilja ha så metallfritt som möjligt och PRK-kopplingar är ju till stor del just metall. Nu spelar det väl ingen roll i detta fallet eftersom det inte är själva poolvattnet som cirkulerar i denna kretsen. Men problemet med kopplingar som läcker när vattnet blir för varmt och slangen mjuknar har vi alltså råkat ut för. Vi fick efterdra alla kopplingar vi kom åt och sedan var det en där vi fick kapa av lite på slangen för att få det tätt igen. Men fram till dess att vattnet blev för varmt hade alla kopplingar hållit tätt. Och för varmt var ju i vårt fall kanske 44 grader, långt under de 55 som man talar om här. I vårt fall var det ju bara en enstaka olyckshändelse, 44 grader i poolen vill vi ju inte köra, men här är det ju ett system där vattnet skall vara varmt.

Utloggad psau

SV: Läckande koppling PEM slang
« Svar #19 skrivet: maj 16, 2012, 12:35:01:01 »
Underbar röris, sorry men jag hade bytt om du inte har speciella bindningar till just honom...

Tillfälliga tempökningar till 50+ ska unte vara några problem på en korrekt utförd installation!

Är du ändå orolig kan du montera en bypass i klenare rör som blandar ner tempen innan den når pemslangen.

Dvs har du idag dim 40 på dina rör sätter du en bypass som är typ dim 20 som hela tiden läcker "kallt" poolvatten och blandar ut vattnet innan det når PEM kopplingen. En dyrare lösning är att sätta en tempbegränsare på utgående värmebärare från värmepump.

Men korrekt gjort ska det inte behövas, som jämförelse brukar jag när jag stödfyller poolen på våren köra ut 80-90gradigt vatten genom en PEM slang utan att slangen klagar nämnvärt.

Mest troligt är att när kopplingen monterades har din röris inte bottnat PEMslangen i kopplingen och då får du problem!

/Peter 
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag