CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla pool för första gången  (läst 9846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Fylla pool för första gången
« skrivet: juli 20, 2015, 10:47:13:13 »
Så här i semestertider så blir  tiden upphackad och jag funderar på om det är dumt att fylla   upp poolen utan att köra igång pumpen och hälla i klor och sedan låta det stå  i en vecka?  Har pooltak.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2015, 10:56:27:27 »
Nytt kranvatten är ju kallt, under 10 grader är det inte så stor algbildning,så frågan är hur snabbt solen och taket värmer upp vattnet, men på en vecka skulle jag nog inte vara orolig, men varför chansa.

Utloggad fredsan

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2015, 10:57:51:51 »
För att vinna tid så att man kanske kan bada  denna sommar  :)

Utloggad nyburjare

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2015, 11:13:05:05 »
Bara att slänga i en flytande dosör med en klorpuck eller tillsätta upplöst chockklor när du fyller på så står vattnet sig mkt längre än en vecka, inget stort problem

Utloggad TommyC

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2015, 12:14:36:36 »
Här brukar vattnet hålla 16 grader direkt efter att vi fyllt strax före midsommar. Chockkloret är svårlöst även i varmvatten. Det blir alltid klumpar som hamnar på botten är även om man rört om länge i hinken. Klorvattnet ska hällas i breddavloppet. Linern mår nog inte bra av att det ligger klumpar eller korn av klor på botten någon längre tid. Kanske tipset med puck i dosör kan funka, vet ej för vi lägger alltid puckarna i breddavloppet. Att låta vatten stå en vecka utan klor och med pooltak låter väldigt riskabelt men visst, med lite tur så funkar det.

Har du problem med vattentrycket? Annars är det väl enklare att vänta med att fylla till strax innan allt är inkopplat. Här tar det ca 20 timmar att fylla 31 kubikmeter med två vanliga trädgårdsslangar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2015, 13:05:17:17 »
Hade såna problem med i början innan jag lärde mig, att kloret inte löstes i varmvatten, det gör det om man inte har för mkt pulver o mer vatten , man måste ha tålamod rör o röra o röra kanske i 10-15 minuter, ev lösa upp i omgångar om man skall ha så mkt att man chockar, för trådskaparens del lär det räcka med mindre då han bara behöver få upp en lite klornivå. tillsätt blandningen pö om pö efterhand som du fyller vatten då får du samtidigt en vattenrörelse som spär ut blandningen.
Detta är nog säkrare än dosör i stillastående vatten

Utloggad TommyC

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2015, 13:09:50:50 »
Ok, jag har nog bara rört 5 minuter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2015, 13:41:48:48 »
Känner igen det  ;D man tycker man rör o rör men inget händer, tålamod är hemligheten  O0

Utloggad fredsan

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2015, 13:42:42:42 »
Tack för alla svar.
Dum fråga : går det snabbare att fylla upp om man använder två slangar som kopplas in på samma utkast?

Utloggad MathiasS

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2015, 16:45:55:55 »
Tack för alla svar.
Dum fråga : går det snabbare att fylla upp om man använder två slangar som kopplas in på samma utkast?

Ja, antagligen. Och bäst blir det om du tar en 3/4 eller grövre slang så nära vattenmätaren som möjligt. STOR skillnad.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2015, 16:47:41:41 »
Känner igen det  ;D man tycker man rör o rör men inget händer, tålamod är hemligheten  O0

Att veva granulat i 15 minuter låter skitjobbigt. Jag tar en hink varmt vatten som jag häller granulatet i vevar i några minuter och sedan häller jag det i breddavloppet. Då är det oftast lite granulat kvar som jag löser upp i lite vatten från poolen.

MEN, ska man hälla det i en pool utan cirkulation känns det förstås lite viktigare att allt granulat är upplöst.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla pool för första gången
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2015, 17:46:12:12 »
MEN, ska man hälla det i en pool utan cirkulation känns det förstås lite viktigare att allt granulat är upplöst.....
Håller jag med om fullständigt. Men när jag chockklorerar så har jag mitt granulat direkt i breddavloppet. Tål den klorpuck borde den tåla granulat.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2015, 19:21:31:31 »
Vi använder flytande klor via en autodoseranläggning. Men vid första uppstarten hällde vi i ca 2 l  natriumhypoklorit (flytande klor) direkt i bassängvattnet. Det fungerade helt ok, utom att vi fick en kraftig järnutfällning p.g.a. järnhaltigt brunnsvatten.

Nu antar jag att TS har kommunalt vatten ? Har man brunnsvatten blir ju annars den stora begränsningen vid uppfyllnad hur mycket brunnen kan ge. Den gränsen ger oftast betydligt längre tid än sådant som beror på slangar och pumpar.

Utloggad nyburjare

SV: Fylla pool för första gången
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2015, 21:57:40:40 »
Jag kör numera med elvisp då tar det bara några minuter, typ cementblandare i borrmaskin på lägsta hastighet

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag