CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: C`s Thermopool 8x4 2013  (läst 34802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakansson

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #40 skrivet: maj 13, 2013, 15:52:11:11 »
Börjar bli klar med markarbetet och tänker börja med terassbyggandet runt poolen. Men det blir nog inte förrän efter pingst. Så för närvarande sitter jag och funderar över ett förslag jag fick av "Lugai" :

Trodde det kunde bli problem med diverse organiskt material i vattnet, men när jag läser om de som fått grönt vatten trots man tagit vatten från det kommunala nätet så är det kanske inte någon större fara med att dra in Östersjövatten.
Det är väl lite alger mm i vattnet , men det borde man väl kunna fixa med reningen?

Jag kan låna en bensindriven brandpump från samfälligheten, har ca 50 meter till vattnet, höjdskillnad 12 m. Så det borde den klara.

Det verkar som salthalten är ca 6-7 promille i viken där jag bor, det är ju ungefär vad som rekommenderas för en saltvattenpool.
Jag har ju tänkt att köra med saltklorinator så då borde det ju lira.
Sparar ca 10000 på det om det skulle fungera (vattenleverans + salt). Slipper också böket med att bära hem salt, många säckar blir det...

Dålig ide?
Nja jag vet inte om det blir så många säckar du behöver. 4 kg salt till 1000liter.

Poolgiganten

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #41 skrivet: maj 13, 2013, 16:34:04:04 »
Ja det är ju riktigt, det blir ju inte mer än 200 kg. Så det är inte saltsläpandet som avgör saken. Fast det ingår som argument när det gäller om jag skall köpa vatten eller ta det gratis. Men det är förstås vattenkostnaden som är det viktigaste.

Jag har hört att man gärna ska lägga sig lite högre i salthalt eftersom saltklorinatorerna ger bättre effekt vid högre halter. 0,35 är ett minimum har jag för mig. Dessutom får man lite marginal med högre salthalt om det regnar mycket, men det skall väl regna ganska mycket för att det ska ge något nämnvärt utslag på salthalten. Tropiska regn är ju inte så vanliga här.
Jag har blivit rekommenderad Östersjöhalter som är ca 7 runt Gotland och 6 i Stockholms skärgård. Å andra sidan har jag ingen aning vad som är behagligast att bada i, man får väl prova sig fram.
 
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #42 skrivet: maj 13, 2013, 23:50:30:30 »
Hej! Det jag har hört om detta så säger i alla fall min
poollev. att lite högre är bättre, för lågt sliter på cellen
som alstrar klor.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #43 skrivet: maj 14, 2013, 09:05:14:14 »
Det låter bra! Jag kommer inte ihåg vem det var som sa det till mig, så det är ju fint att få det bekräftat.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Klein

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #44 skrivet: maj 14, 2013, 09:25:52:52 »
Hej

Jag tog östersjövatten till min pool då jag tyckte att 8000 var för dyrt för att köpa vatten som dessutom innehåller hög kalkhalt (Östhammar). Det var inga som helst problem att få rent, backspolning och flockmedel är nummer 1 för att få vattnet rent. Se min tråd på bilder av vattnet. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6948.0

Fick hälla i ca 200kg salt när vattnet var rent för att kunna använda saltklorinatorn.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #45 skrivet: maj 14, 2013, 10:52:47:47 »
Tack Klein! Har varit inne på din byggtråd tidigare men då inte reflekterat över att du tagit havsvatten. Otroligt att det blir sån skillnad när man kört i lite kem.
Så du fick hälla i mer salt i alla fall, trodde jag skulle slippa det. Men det spelar ju mindre roll.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #46 skrivet: maj 15, 2013, 09:02:49:49 »
Förhoppningsvis får jag linern i poolen satt om några veckor, innan dess ska jag montera träregel i överkant på poolväggen (för att spika linern i).
 
Killen från linerfirman sa att det inte behövs plattor eller duk bakom linern (den är väldigt styv), däremot skulle jag fixa eventuella skador och stora glipor mellan Thermoblocken.
Och skador/glipor finns det efter poolbyggarnas framfart. De har lyckats att göra en hel del djupa märken i frigoliten på insidan när dom gjöt väggarna. Det är också några mellanrum mellan blocken som bör spacklas.
Kanske det inte behövs eftersom linern är så tjock, men vill i alla fall få bort de värsta hålen.

Men är osäker på vilket spackel man ska använda på frigolit, killen på linerfirman sa vad jag skulle ha i höstas, men det har jag nu glömt bort....

Något förslag?
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #47 skrivet: maj 15, 2013, 09:36:26:26 »
Jag använde något har jag för mig som var lite mjukt när det härdat. Ska kolla när jag kommer hem.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #48 skrivet: maj 15, 2013, 20:29:22:22 »
Tack det var bussigt. Det var synd jag inte kom på det när jag var och kikade på din pool. Men det är ju så många saker man ska komma ihåg....
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #49 skrivet: maj 15, 2013, 23:20:21:21 »
Hej! Det var inte Elastic Padding då
det är ju rörligt.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag