CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Planering av teknikrum  (läst 28437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Planering av teknikrum
« Svar #20 skrivet: juni 11, 2011, 10:43:54:54 »


En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar.
Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.
Richard
Lura han inte att slangar har lägre tryckfall. då måste du gå upp generellt minst 2 dimensioner. Är slangen räfflad på insidan är det än värre.
Mvh
Tony

Desto större  medelbockningsradie en böj har, desto lägre är dess tryckförlust. En vanlig skarp 90° vinkel ger alltså ett större tryckfall än en "bananböj", ca 50 % mer skulle jag tro. Så i sin tes att en mjukare böj har ett lägre tryckfall så har Rickard helt rätt.  

Limbara PVC-slangar som används till pool har en slät glatt yta på insidan. Nu var det väl dock PEM-slangar som Rickard tänkte som böjar (borde bli stooora böjar om man har PEM slang) och de har väl i princip nästan samma rörfriktionskoefficient som ett PVC tryckkemirör skulle jag gissa.

Jag menar naturligvis att man kör med limbara PVc-slangar just kring pump, sandfilter och värmare, och 50 mm PEM på sträckorna pool - teknikutrymme
Alltså, för maximalt flöde, och optimal funktion på reningen (som också gör att du inte behöver köra reningsverket dygnet runt - spar energi) så för bästa funktion och lägsta driftskostnader föreslår jag.

Poolutlopp - cirkulationspump: 50 mm PEM-slang.
Cirkulationspump - sandfilter; 50 mm böjbar PVC-slang (komplettera gärna med klammer)
Sandfilter - Värmare/värmeväxlare: 50 mm böjbar PVC-slang
Värmare/värmeväxlare - pool: 50 mm PEM-slang

Om du använder rör, använd böjar med stor radie.

Jag har själv 40 mm PEM mellan pool och teknikrum, och 5 st 90°-böjar i mitt teknikrum, som vattnet måste passera, och det är för mycket för att det skall bli bra flöde trots 1 HK cirkulationspump.
Bekanta som kör med 50 mm PEM och böjbara PVC-slangar i teknikrummet har märkbart bättre flöde, trots "bara" 0.75 HK cirkulationspump
« Senast ändrad: juni 11, 2011, 10:50:57:57 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Planering av teknikrum
« Svar #21 skrivet: juni 11, 2011, 21:56:08:08 »
Det där med pumppackningsbyte varje år tycker jag också låter helt fel. Vår pump gick i mer än 10 år innan det var dags för något sådant (pump i brons från Pahléns).  Men visst bör man planera så att det går att göra sådana åtgärder utan att riva halva huset.

Generellt är man nog nästan alltid väl snål med utrymme när man bygger sitt maskinrum. I vårt fall tyckte vi att det var rejält tilltaget, men när pump, filter, värmare, klor- och syradoseringssystem med tillhörande tankar (som dessutom skall stå i skilda utrymmen för att eventuellt läckage eller brand inte skall blanda vätskorna så att man får klorgasutveckling), jetstreampump, luftpump till d:o, transformator till belysning och allt annat kommit på plats så önskar vi att vi hade tagit till ändå lite större. Ok det fungerar som vi fick ihop det men det är inte så jättelätt att komma åt vid service och liknande.

Vad det gäller slangar kontra rör så blir det juofta kompaktare med rör, men som sagt en massa böjar ger tryckförlust. I vårt fall gick vi runt detta genom att ta 63 mm i stället för 50 på vissa ledningar som fick många böjar.

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #22 skrivet: juni 12, 2011, 10:25:53:53 »
Då en pumps sughöjd (motstånd) begränsas av atmosfärstrycket så vill man ha så lite trcyförluster som möjligt på sugsidan. Jag har själv därför gått upp från Ø50 till Ø63 på hela sugsidan. Detta är i alla fall att tänka på om du har långt mellan bräddavlopp och pump.

Vill man minska tryckförlusterna så finns det också 90° bananböjar att köpa istället för vanliga 90° vinklar om man nu vill vara jättenoga med att minsta tryckförluster i systemet. Jag skulle dock koncentrera mig på att minska tryckfallet på sugsidan. SOm sagt var; en pump kan trycka hur mycket som helst (teoretiskt talat alltså), men den kan inte suga mer än vad rådande atmosfärstryck tillåter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #23 skrivet: juni 22, 2011, 22:47:53:53 »
Nu börjar det bli klart. Jag har ju inte direkt satsat på utrymme, märker jag i framtiden att jag behöver mer utrymme så får det bli en ny bod helt enkelt. Pump och filter är inte fastskruvade i golvet än, men det ska jag göra så fort jag hinner. Det är bara rören till värmepumpen kvar att dra.

Jag har bara 50 mm rör/slang, så det är två st. 90-graders för mycket som jag har. Bypassen är ju svårt att bygga bort utan 90 graders, det skulle vara om man skaffade 45-graders T-rör, har för mig att jag sett det någonstans.

In från skimmern en loop in i pumpen, ut till utloppen en inte hel S-böj. Till höger på väggen finns plats för en saltklorinator om vi skaffar en sådan. Bara att bygga om rören. Pumpen tänkte jag sätta ett 3-fasuttag för att (relativt) enkelt kunna ta in den i varmgaraget på vintern. Lossa slangar och sedan skruva loss den från golvfästet (två skruvar) och sedan är det bara att lyfta ut den.



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Planering av teknikrum
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2011, 12:34:29:29 »
På din waste/avlopp utgang bør du ha et siktglass så du slipper å bachspola lengre enn nødvendigt.

Du ser bilde av vår løsning under dreiemotoren.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #25 skrivet: augusti 07, 2011, 14:34:50:50 »
Det syns inte på bilden, men på baksidan av filterväljaren finns ett litet siktglas så man ser när vattnet är rent det som man spolar ut. Kan ta en bild om intresse finns.

Det finns siktglas i pumpen också, och det har jag haft nytta av. En dag här i somras när jag höll på att snickra på trädäcket runt poolen så såg jag att det kom luftbubblor från utblåsen i poolen. Märkligt tänkte jag. Gick in och kollade trycket på filtret, hade ca 0,5 bar. Då kollade jag på pumpen, och man såg inget annat än björkfrön, trots att den var igång. När jag stängde av pumpen var det ännu värre. Ca en halvliter (om inte mer) frön tog vi ur filtret. Efter den rengöringen fungerade allt mycket bättre.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Planering av teknikrum
« Svar #26 skrivet: augusti 07, 2011, 16:41:58:58 »
Det räcker att skruva ur dräneringspluggarna från pumpen så den töms på vatten. Du behöver inte ta in den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #27 skrivet: augusti 07, 2011, 19:14:02:02 »
Jag vet, jag har bara inte skrivit det i tråden att jag har ändrat mig. Man ser t.o.m. dräneringspluggen på bilden. Delvis därför pumpen är monterad snett in. Men filterventilen kommer jag att ta in.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Planering av teknikrum
« Svar #28 skrivet: augusti 07, 2011, 21:51:59:59 »
Allmänt om teknikrum torde vara att de alltid borde vara större än man tlnlkt sig...  När allt är på plats så blir det lätt väl trångt när man skall göra service eller så. Skall du tänka dig att komplettera med pH och klorautomatik senare måste du ha plats för 2 st. doseringspumpar plus två st. förrådskärl för kemikalierna. Sedan får dunken för klor och den för syra inte placeras intill varandra. Helst skall det vara i helt skilda rum, annars får man ordna någon slags skiljevägg. De skall inte kunna blanda sig (ger klorgasutveckling), egentligen inte ens vid en brand.

Vad det gäller lägena på ventilen har du nog missuppfattat dn del:

FILTER (FILTRERING) - normaldrift, vattnet filtreras genom sanden.

BACKWASH - BACKSPOLNING - vattnet passerar filtersanden baklänges för att rensa denna och pumpas därefter till AVLOPPET, inte tillbaks till poolen.

RECIRCULATE - som normaldrift men filtret passeras ej, ingen rening

WASTE - vattnet pumpas till avlopp som vid backwash, dock utan att tvätta någon sand, används alltså om man t.ex. vill bottensuga extremt smutsig botten och låta skräpet gå direkt till avloppet. Kan dock inte användas mer än en begränsad tid eftersom man tömmer poolen på vatten och riskerar att suga in luft om nivån blir för låg.

CLOSED - stängt åt alla håll så att säga

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #29 skrivet: augusti 08, 2011, 20:53:41:41 »
Du missade mitt försök till ironi där med tanke på att manualen var värdelös, och jag tror att det bara var Backwash som var helt felaktigt. Steffe hade skrivit en bra förklaring tycker jag, och jag är numer helt på det klara med hur det fungerar.
 
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag