CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 92155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matz

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #50 skrivet: augusti 27, 2007, 07:13:46:46 »



[/quote]
ser ju jättefint ut och skall bli kul att dra igång projektet..en fråga,din avsats..när kom den dit och varför
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Poolgiganten

Utloggad maga05

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #51 skrivet: augusti 27, 2007, 09:32:08:08 »
Ett stort grattis till ett fantastiskt fint poolbygge, belysningen var ju sååå läcker Har du räknat samman ännu vad hela projektet gick på?

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #52 skrivet: augusti 27, 2007, 09:43:25:25 »
Hej Matz & Maga,

Vi satt och tänkte hur en riktigt bra pool skulle vara men ändå praktisk och genomförbar till en rimlig kostnad. När vi sett hur barnen lekt i pooler så är det kring trappan, iallafall fram tills dess att de är fiskfärdiga, som de leker och med då 7, 5 och 0-åringar ville vi ha en grund-del som var större än de färdiga trappor som fanns bland kit-poolerna. Den är uppmurad från stora plattan och fylld med singel och ytterligare en plattgjutning på det. Inte så stor extra kostnad förutom att man måste platssvetsa linerna men jobb såklart. Vi hade ändå tagit steget från "färdiga" liners och med den 1,5 mm vi har så känns den jättebra.

Med två månaders använding bakom oss så har våra antaganden stämt  :)

Hopräkning... Nja, lite strutskänsla har man ju. Grovt sett ur minnet...
Betong till platta - 13'
Leca, murbruk, armering, puts m.m ca 20'
Pump, filter, slangar, ca 20'
Belysning, ´6'
Liner, ca 40'
Däck 26'
Pooltak 45' (inte med i ursprungstanken men en bröllopspresent till oss själva)
Uppvärming (poolkit och värmeväxlare till bergvärmepump - inte köpt ännu) 10'

Grävningen var ju "gratis"  ;)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #53 skrivet: augusti 27, 2007, 20:33:19:19 »
Hej !!!!   SÅ HELT OTROLIGT LÄCKERT ... O0 O0 O0......vilket poolbygge NI har gjort.....Hur känns det nu då ???  För vår del är det fortfarande så att man inte riktigt fattar att man kan gå ut och bada i sin egen trädgård, precis när man vill, och att dessutom kunna göra det "under tak", så behagligt varmt i luften .....visst.....   Poolen måste liksom "landa", man tror fortfarande inte sina ögon över att den faktiskt finns där  ::) ::)

Är glad över att ert tak, precis som vårt, satt som pricken över i:et  <antman>  <antman>   Måste också kommentera ljussättningen = klockrent = hälsa frugan (har hon kommit ur kartongen ?....He-He) Ni kommer inte att ångra att ni köpte pooltaket som en bröllopspresent till er själva...........har ni gift er eller är det på gång ?????

Gillar verkligen bilden med månen, pooltaket och grävmaskinen........helt i min stil.....månen och pooltaket har jag, men inte grävmaskinen   >:( >:( >:(

LOTTERÖD
« Senast ändrad: augusti 27, 2007, 20:43:38:38 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Fia

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #54 skrivet: augusti 27, 2007, 20:59:09:09 »
Super snyggt!! O0 <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #55 skrivet: augusti 28, 2007, 09:49:22:22 »
Hej Lotteröd och Fia,

Tack, det börjar kännas verkligt  ::) fast nu är det nästa delmoment. Dottern som fyller år i maj ville absolut ha poolparty men det var inte läge förrän nu, och då blev det hösttemperaturer på en gång. Uppvärmningen måste fixas så jag har beställt poolkitet till bergvärmepumpen och åker och hämtar en värmeväxlare i eftermiddag. Nu kollar jag hela bekantskapskretsen efter tillgänglig rörkrökare <help> eftersom jag känner att kopparrör och värmesystemet kanske inte är rätt miljö att exprimentera med (även om jag skulle vilja :D).

Bröllopspresent - var lite oklar, borde stått 10-årig bröllopspresent <love>
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #56 skrivet: augusti 28, 2007, 16:49:09:09 »
Det ser verkligen bra ut.  O0
Vad är det för ringar man kan skymta i vattnet?
Dykövning för familjen?
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Ante

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #57 skrivet: augusti 28, 2007, 19:54:38:38 »
Vad är det för ringar man kan skymta i vattnet?
Dykövning för familjen?

Det vet jag  <antman>
Det är en typ av rockringar som är ihopsatta utav 4-5 delar varav en innehåller
en tyngd för att få ringen att stå upp i vatten.
Min dotter tjatade till sig såna på ICA Maxi i somras och hu vad hon har haft roligt
med dem.

Ps kanonbygge du har gjort HappyDigger,snyggt speciellt med belysningen. Ds

/Ante
« Senast ändrad: augusti 28, 2007, 23:26:38:38 av Ante »
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #58 skrivet: augusti 29, 2007, 11:58:56:56 »
Stämmer med dykringarna. Jag fyllde år i somras (29 för 11:e gången) och fick massor av badleksaker bl.a dem. Ringarna och olika sjunkleksaker som barnen hämtar på botten är absoluta favoriter för dem.

Monterade värmeväxlare igår men behöver hitta någon som drar kopparrören till värmepumpen och kopplar in där. Finns nog gränser för vad man klarar själv. Köpte poolkittet som finns till min pump från Nibe men då följde det inte med någon termosensor som känner av pooltemperaturen. Nu är det lite pryl- och informationsjakt...
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #59 skrivet: augusti 29, 2007, 15:13:05:05 »
........men då följde det inte med någon termosensor som känner av pooltemperaturen. Nu är det lite pryl- och informationsjakt...

Har du egen sirk pumpe kan kanskje denne være aktuell.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag