CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Olika koplingar  (läst 2358 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
Olika koplingar
« skrivet: mars 16, 2015, 20:02:43:43 »
Sitter och funderar på olika typer av rörkopplingar från poolen in till huset och maskinrummet. Tänkte dra in poolslangarna (Polyetenrör PEM) under marknivå genom lecaväggen till blivande basturummet längs med väggen och sedan 90 grader in genom nästa lecavägg till maskinrummet där pump/filter m.m. kommer att finnas. Basturummet kommer jag sedan att regla upp och isolera så slangarna kommer att döljas MEN jag behöver en 90 graders koppling här eftersom PEM-slangen inte så lätt böjs.... Inget kul med läckage när den framtida bastun är färdigbyggd och jag kommer naturligtvis att göra en inspektionslucka men vilken typ av koppling är säkrast?
1. Plastsvetsa
2. Metallkoppling
3. Plastkoppling
4. Annan typ eller lösning?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Olika koplingar
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2015, 20:49:12:12 »
Direkt innanför husväggen går du över till hårda pvc-rör. PEM slang har man i marken utomhus. Till hårda pvc-rör (som limmas) finna ALLA kopplingar du behöver.

Alternativ så har du mjuk pvc-slang som är böjlig. Då kanske det går att ta sig fram skarvlöst.

När jag tänker lite mer på det - varför ska du gå in i "fel" rum? Gå med pem slang utvändigt längs med husväggen till rätt ställe och ta dig in där och gå sedan över till hårda pvc-rör och kopplingar. Jag tycker nog att det flödar för mycket vatten i 2tums rör från poolen för att man ska ha sådana rör i utrymmen som inte har golvbrunn.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Olika koplingar
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2015, 21:06:54:54 »
Faktum är att båda rummen har golvbrunn (spygatt i bastun), annars är det en bra fråga varför jag funderar på att gå in i "fel" rum! Jo, jag kommer samtidigt att gräva och dra in en kulvertrör för framtida attefallshus och försöker undvika att ha för många hål i källarväggen på olika ställen. Kulverten kommer f.ö. att kunna gå skarvlöst hela vägen till teknikrummet. Om jag skulle gå in med kulvert och pem-slang direkt i maskinrummet (=pannrum/elcentral m.m) så skulle dessa passera rakt igenom mitt serverrack och det känns liksom inte helt ok... 8)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Erica

SV: Olika koplingar
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2015, 21:27:03:03 »
Plastsvetsning av PEM-slang kan säkert bli stark om den görs som verkligt proffsjobb, men annars bör man nog undvika detta. Och du kan ju inte svetsa fram en böj, det blir ju i så fall en ultra-tvär sådan. Vi har kört PEM-slang även inne i teknikrummet vad det gäller sugsidan men PVC-rör på trycksidan. För att klara ett par av böjarna fick vi värma PEM-slangen för att forma den. Det går, men man får vara väldigt försiktig. För lite värme och det går nte att böja den - för mycket och den kan plattas till eller gå av. Riktigt tvära krökar kan man inte göra, men sådana bör man ju helst undvika ändå, om inte läget tvingar fram en sådan lösning. Där vi behövde fulla 90 graders böjar använde vi plastkopplingar.

Vad det gäller kopplingar så håller jag ju plastkopplingar som det bästa. Metallkopplingar kan angripas av kloret och ge kopparutfällning till vattnet, speciellt om man får lite felaktigt pH någon gång. En annan fördel med plasten, speciellt om det är svårt att komma åt, är att de är enklare att ta isär även om de suttit en längre tid. Metallkopplingar kan vara omöjliga att få isär i ett sådant läge.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Olika koplingar
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2015, 12:56:04:04 »
Tack för input! Jag har omplanerat och kommer att flytta pump/filter till garaget i stället. Där finns också golvbrunn och det gränsar också till bastu/teknikrum. Slangarna (pem) får alltså gå in genom bastun och klamras på väggen för att sedan fortsätta oskarvade till garaget O0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag