VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måste man klorera? Vattenåtgång?  (läst 8660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Louise

  • Gäst
Louise
Måste man klorera? Vattenåtgång?
« skrivet: juni 27, 2013, 09:49:00:00 »
Jag funderar på att skaffa en ovanmarkspool. Men jag gillar inte tanken på att klorera, och sen släppa ut det där i naturen. Är det någon som har experimenterat med att bygga ett rotzonsfilter till en liten pool? Jag menar ett filter vid sidan om, som det står vattenrenande växter i, typ kaveldun, säv, vattenmynta, iris etc.

Min andra fråga är hur mycket man behöver fylla på pooler mycket under sommaren. Vi bor på landet och får vatten från grannens grävda brunnar. Jag kommer inte att kunna fylla poolen på en gång, då tömmer jag garanterat brunnarna, utan får göra det successivt. Funderar på att tillvarata regnvatten för att dryga ut med. Är det någon som ser något problem med detta?

Jag tittar på en pool typ Biltemas runda som rymmer 6-7 kubikmeter.

Poolgiganten

Utloggad FlyHigh

SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2013, 10:36:22:22 »
Hej

Vi körde med aktivt syre i vår förra pool (ca 10kbm) och skall försöka med det i vår nya på ca 25kbm också. Tror det finns några trpdar på forumet om det. Det finns lite ollika varianter där vissa behöver en aktivator aich andra är multitabletter med algdräpare osv.

Det skall vara helt OK att vattna växter osv med (iaf vad jag förstod).
Vi valde det i första hand för att vi inte vill ha klor för hudens skull.

Funderade också på regnvatten som reserv när man typ backspolar filtret osv. Det går säkert åt lite mer kemikalier att få ordning på PH och bakterier. hade du tänkt samla upp det i en
behållare och sen pumpa till poolen eller låte det gå direkt från tex stuprännan till poolen?

edit: Om du kan tänka dig att använda kemikalier så kan aktivt syre vara ett altarnativ, vill du klara dig utan kemikalier så får någon annan svara på din ursprungsfråga

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2013, 10:54:05:05 »
Petitess, men AARRGGHH, det finns inga stuprännor. En hängränna i nederkant på taket leder vattnet till ett stuprör.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2013, 18:04:49:49 »
Klorhalten i en pool är mycket låg, 1-3 ppm normalt.
I dricksvatten kan det finnas upp till 0.4 ppm.
Jag har provat många olika reningssätt, men har nu än en gång kommit tillbaka till klor.
Alla olika reningssätt sker med kemikalier eller metaller som är presumtivt farliga i höga halter.
Aktivt syre är väl väteperoxid, som är extremt farligt i höga halter.
Citera
Vad är aktivt syre?

När man talar om aktivt syre menar man reaktivt syre, där en syreatom är bunden till en annan -O-O- t.ex. syre bundet som i perborat och perkarbonat, dvs. syret har högt oxidationstal. Natriumperkarbonat (eg Na2CO3 3H2O2) avger t ex syre, som bleker. I en del sammanhang menar man ozon när man talar om aktivt syre och syftar då på de reaktiva syreradikaler som bildas av ozon. Syre bundet till väte som i vatten H2O är inte "aktivt", däremot är syre bundet till väte som i väteperoxid H2O2 aktvt.

Att rena badvatten i en damm skulle jag nog inte rekommendera, i vart fall inte om någon tänkt bada i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2013, 21:34:41:41 »
Nu känner jag mig lite som jag håller ett försvartal för aktivt syre men jag reagerade lite på orden "som är extremt farligt i höga halter".

Jag är inget vidare på kemi men har fått uppfattningen att det aktiva syret behöver överdoseras kraftigt om det skall utgöra någon som helst fara. Det fanns ett gränsvärde där bad inte längre var rekommenderat, kommer dock inte ihåg siffran och vi kom nog aldrig upp till den siffran förutom vid vårstarten.
Vad händer om man överdoserar klor i samma omfattning? (för det är en kraftig överdosering om det skall bli "extremt farligt ")

Hade ingen riktig koll på att aktivt syre kunde bilda väteperoxidjoner (vad jag förstår så är det inte väteperoxid från början) men väteperoxid använder man ju till tand och hårblekning (iofs förutsätter jag att det är andra koncentrationer). Hittar heller inget om hur hög koncentrationen blir eller exakt vad man mäter när man mäter halten "aktivt syre" i vattnet.

De få gånger jag använt väteperoxid på jobbet har jag dock blivit förvånad över skillnaden mellan flytande och gas formen. Flytande var mer ryck på axlarna men gasformen var det mer eller mindre utrymma stället (vi använder det för att sterilisera utrustning) .

Jämför man säkerhetsdatabladen och säkerhetsinstruktionerna så får jag uppfattningen att aktivt syre är "snällare" än klor. (då jag inte är kemist så är detta bara en tolkning av riskfraserna och inte baserat på ren fakta om respektive kemikalie).

I mina ögon är nackdelen med det aktiva syre vi använt att man måste tillsätta det oftare. Vi pratade om det här hemma och kom fram till att vi hellre riskerad att vattnet inte var "100%" bakteriefritt då och då än att använda klor. Främst för hudens skull. Däremot så chock-klorerade vi när vi badat mycket och det var varmt (som det rekomenderas). 

Kontentan är att oavsett så är det kemikaler man hanterar och man skall vara försiktigt med dosering (precis osm Rickard också säger).

Sedan håller jag med Rickard om att rena i dammar osv, jag skulle inte våga chansa.
Min första tanke är att jämföra med en sjö men där är mängden vatten, värmen och omsättningen helt annorlunda.

Hittade dock denna sida: http://www.inspirationgreen.com/natural-pools-swimming-ponds.html där någon har gjort det. Ganska rejäl anläggning för att rena vatten.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2013, 07:39:16:16 »
Jag är inte heller kemist, långt ifrån, men har arbetat med blekning inom massaindustrin, både med klor och väteperoxid, och säkerhetsaspekterna är klart högre vid användning av väteperoxid då det är extremt reaktivt med organiska material, vilket det måste vara för att rena badvatten.
Trots detta är det som jag förstått lika heltäckande mot både virus och bakterier som klor är, och man måste därför kombinera aktivt syre med UV, Ozon och/eller klor för att få en säker pool.

Att klor i den halten som finns i en privat pool, på runt 1-3 ppm skulle påverka huden har i vart fall jag inte noterat på mig, någon i mina familj (trots att två i familjen har atopiska hudproblem) eller de som besökt oss för att bada.
Om något så tycker jag att huden känns extra ren och fräsch efter lite klorbad, vilket den också borde vara.  ;)

Allvarligt talat så är det ju precis som jag skrev tidigare, alla desinficerande reningsprinciper innebär ju att man tillför metaller eller kemikalier som bryter ned organiskt material, virus och bakterier, dessa påverkar också rimligen den mänskliga kroppen/huden/slemhinnorna.
Då samtliga sålda renings-system är testade och godkända av olika kontrollorgan så anser jag det vara mer "känsla" än fakta som avgör vad som är bäst/säkrast.
Jag har som sagt testat både Klorpuckar, flytande klor, PHMB (Baquasil), Ozon, Silver-ion/aktivt syre och tycker att vanliga klorpuckar är billigt, säkert, enkelt och fungerar bra.
Det går säkert få alla andra system att fungera bra också, men inget är så väl beprövat som klor.
Priset, enkelheten, erfarenheterna är det som gjort att jag valt vanliga klorpuckar igen.
Automatisk dosering av flytande klor är säkert ändå bättre men rätt dyrt att köpa och underhålla, och salt/klorgenerator fungerar säkert också bra (men då kan det finnas rostproblem om man inte har en 100% salttålig poolkonstruktion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2013, 22:20:03:03 »
Jag är inte heller kemist, långt ifrån, men har arbetat med blekning inom massaindustrin, både med klor och väteperoxid, och säkerhetsaspekterna är klart högre vid användning av väteperoxid då det är extremt reaktivt med organiska material, vilket det måste vara för att rena badvatten.
Trots detta är det som jag förstått lika heltäckande mot både virus och bakterier som klor är, och man måste därför kombinera aktivt syre med UV, Ozon och/eller klor för att få en säker pool.

Att klor i den halten som finns i en privat pool, på runt 1-3 ppm skulle påverka huden har i vart fall jag inte noterat på mig, någon i mina familj (trots att två i familjen har atopiska hudproblem) eller de som besökt oss för att bada.
Om något så tycker jag att huden känns extra ren och fräsch efter lite klorbad, vilket den också borde vara.  ;)

Allvarligt talat så är det ju precis som jag skrev tidigare, alla desinficerande reningsprinciper innebär ju att man tillför metaller eller kemikalier som bryter ned organiskt material, virus och bakterier, dessa påverkar också rimligen den mänskliga kroppen/huden/slemhinnorna.
Då samtliga sålda renings-system är testade och godkända av olika kontrollorgan så anser jag det vara mer "känsla" än fakta som avgör vad som är bäst/säkrast.
Jag har som sagt testat både Klorpuckar, flytande klor, PHMB (Baquasil), Ozon, Silver-ion/aktivt syre och tycker att vanliga klorpuckar är billigt, säkert, enkelt och fungerar bra.
Det går säkert få alla andra system att fungera bra också, men inget är så väl beprövat som klor.
Priset, enkelheten, erfarenheterna är det som gjort att jag valt vanliga klorpuckar igen.
Automatisk dosering av flytande klor är säkert ändå bättre men rätt dyrt att köpa och underhålla, och salt/klorgenerator fungerar säkert också bra (men då kan det finnas rostproblem om man inte har en 100% salttålig poolkonstruktion.

Har du råkat skriva fel i första stycket ? Menar du inte INTE lika heltäckande ? Annars blir språket konstigt och meningen den omvända.

"Vanliga klorpuckar" måste ses som riktat endast till utomhuspooler. De flesta puckar innehåller cyanursyra och orsakar på sikt lätt klorblockering om de används till inomhuspooler.

Jo autodosering som vi har är bekvämt, praktiskt och lättskött, men kostar förstås en slant. Vi är väldigt nöjda med vårt som i och för sig är en äldre typ, men de moderna borde ju inte vara sämre och de har dessutom blivit väsentligt billigare. Enda nackdelen utöver själva kostnaden är väl egentligen att man måste vara försiktig när man skall hantera flytande kemikalier. Det är starka saker, man får inte spilla eller skvätta och man måste ha skyddsutrustning som t.ex. skyddsglasögon om man skall hälla saltsyra mellan olika kärl. Till inomhuspooler som ju oftast körs året runt så blir ju sådana här system extra attraktiva. Vi har ju inga plötsliga förändringar, ingen säsongstömning, våråterfyllnad eller liknande och vi har nästan aldrig något behov av chockklorering. Poolen lever sitt lugna liv med konstanta kemikalievärden hela tiden.

Biologisk rening a la insjöar tror jag inte man kan få att fungera i de små vattenvolymer som pooler är jämfört med sjöar. Sjöarna är dessutom kompletta eko-system, där finns dybottnar, sjögräs och andra undervattensväxter, fiskar m.m. som vi inte ser i våra pooler. Dessutom har ju nästan alla naturliga sjöar en ordentlig vattenomsättning och jämförelsevis stora djup, med relativt kallt vatten längre ned. En grund göl håller ju inte sig ren i naturen heller utan det kan bli massiv algblomning och liknande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2013, 11:09:20:20 »
Ja, jag missade "inte".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2013, 08:35:26:26 »
Jag funderar på att skaffa en ovanmarkspool. Men jag gillar inte tanken på att klorera, och sen släppa ut det där i naturen. Är det någon som har experimenterat med att bygga ett rotzonsfilter till en liten pool? Jag menar ett filter vid sidan om, som det står vattenrenande växter i, typ kaveldun, säv, vattenmynta, iris etc.

Min andra fråga är hur mycket man behöver fylla på pooler mycket under sommaren. Vi bor på landet och får vatten från grannens grävda brunnar. Jag kommer inte att kunna fylla poolen på en gång, då tömmer jag garanterat brunnarna, utan får göra det successivt. Funderar på att tillvarata regnvatten för att dryga ut med. Är det någon som ser något problem med detta?

Jag tittar på en pool typ Biltemas runda som rymmer 6-7 kubikmeter.

Angående vattenåtgången. Om du täcker poolen med bubbelplast när ni inte badar så bevarar du både värme och minskar avdunstningen radikalt. Möjligen måste du fylla på vatten någon gång om ni skvätter när ni badar eller om det blir en kanonvarm sommar.

En möjlighet att fylla poolen är att beställa en bil med vatten från kommunen. Det kostar väl en slant men då har du en fylld pool på nolltid och rent vatten.

Om du fyller från grävda brunnar bör du definivt använda klor eller liknande för att vara säker på att vattnet är rent och ofarligt att bada i. Om du är orolig för att släppa ut klorerat vatten så är det bara att låta det stå en vecka utan att tillföra klor så kommer det mesta av kloret ha brutits ner innan du tömmer poolen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad MathiasS

SV: Måste man klorera? Vattenåtgång?
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2013, 09:46:41:41 »
Petitess, men AARRGGHH, det finns inga stuprännor. En hängränna i nederkant på taket leder vattnet till ett stuprör.

I beg to differ:

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag