CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Autodosering  (läst 4856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Willson

Autodosering
« skrivet: augusti 09, 2014, 07:23:33:33 »
Hej

Jag har börjat få iordning på vår pool och barnen badar nu sen en vecka tillbaka....
En thermopool på 8x4 meter med platssvettsad liner.
Frågan..... Har Astrals autodoserings system för klor och PH.
Ni andra som har samma eller liknande system, har ni flödesgivare i era?
Just nu går pump och VP dygnet runt men i höst tänker jag stänga av pumpen på natten med timer. Då stannar ju även VP automatiskt men doseringen står ju på.....
Om givaren för ex kloret känner av att den måste börja pumpa i klor i poolen 30sek innan timern slår av allt så kommer ju inte givaren till klorautomatiken känna av att kloret ökar och autodoseringen kommer att fortsätta pumpa i klor?
Enkelt är ju att doseringsutrustningen också går på samma timer eller aldrig stänga av pumpen men nyfiken om andra tillverkare har löst detta eller om någon annan tänkt på problemet?

Håkan

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Autodosering
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2014, 17:55:37:37 »
Du måste koppla så att doseringen aldrig kan gå utan att vattenpumpen är igång. Jag har kopplat doseringen via huvudbrytaren på för vattenpumpen så om jag slår av vattenpumpens huvudbrytare eller om motorskyddet löser ut så stannar även doseringen. Dom ligger även bakom samma timer (även om jag inte använder den). Jag kör pumpen 24x7, det blir bäst så. Det jag skulle vilja göra men inte har landat än är att köra vpumpen långsammare via en NFO frekvensomriktare - det kommer när jag hittat en till rätt pris.

Flödesgivare: ja, Pahlens Minimaster som jag använder har givare för flöde, så den slinga som man mäter på har ett bestämt flöde.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Autodosering
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2014, 21:36:11:11 »
Vi har ett äldre autodoseringssystem, som mäter pH och Redox och doserar saltsyra resp. natriumhypoklorit. Det finns i vårt system ingen flödesreglering men det verkar inte vara något problem, mätvärdena ligger stabila likafullt. Däremot har vi ju fått koppla det hela så att automatiken stängs av om cirkulationspumpen av någon anledning stannar eller stannas. För att hinna få stabila mätvärden aktiveras sedan inte autodoseringen förrän efter ett pumpstopp  förrän efter ca 10 minuter efter att pumpen gick igång. Skulle elen till poolen försvinna, t.ex. genom en utlösning av jordfelsbrytaren till poolcentralen, så stannar ju både cirkulationen och autodoseringen.

Utloggad Willson

SV: Autodosering
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2014, 08:26:07:07 »
Ok, tack för svaren.
Blir till att dra om uttaget till doserarna till samma styrning som till pumpens timer....
Då är problemet löst   O0

Utloggad MathiasS

SV: Autodosering
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2014, 09:43:41:41 »
Nja, det räcker inte med timern tycker jag. Blir du ofrivilligt utan ström eller slår av pumpen så bör doseringen stanna automatiskt, dvs bli strömlös. Har du en trefaspump behöver du således också ta hänsyn till att motorskyddet kan bryta. Har du en enfaspump bör du ju se till att dosering ligger på samma fas alternativt att du bryter doseringen om pumpens fas faller bort.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Autodosering
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2014, 14:04:18:18 »
Nja, det räcker inte med timern tycker jag. Blir du ofrivilligt utan ström eller slår av pumpen så bör doseringen stanna automatiskt, dvs bli strömlös. Har du en trefaspump behöver du således också ta hänsyn till att motorskyddet kan bryta. Har du en enfaspump bör du ju se till att dosering ligger på samma fas alternativt att du bryter doseringen om pumpens fas faller bort.
Om de skall styras av samma timer direkt utan ytterligare komponenter så måste det ju per automatik vara på enfas och på samma fas. Trepoliga timers för trefas finns inte att köpa, har man trefas och timer måste det finnas en kontaktor i systemet.

Ett enkelt sätt att stoppa doseringen om motorskyddet löser ut är att, om man använder en motorskyddskontaktor, lägga doseringssystemet via en hjälpkontakt på pumpens kontaktor. Detta skyddar dock inte mot om säkringarna till pumpen gått. Min man kopplade därför ett extra relä som känner av att pumpen verkligen har spänning och sedan sluter så att doseringen går. Då har vi garderat oss mot allt utom direkta pumpfel eller stopp i filter/system, alltså fall där pumpen har spänning men ändå inte får upp något flöde.


Utloggad Willson

SV: Autodosering
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2014, 19:31:18:18 »
Kör med trefaspump....
Hade tänkt att sätta uttagen till doserarna ut från kontaktorn som Erica beskriver det. Då stannar dom även om motorskyddet slår ut mm.
Men som sagt allt kan ju hända och skulle ex pumpen paja så står man ev med problemet..... Inte stor chans att pumpen stannar på ett sådant sätt och att doserarna just då står och pumpar..... Men som sagt....allt kan hända...
Ska kolla om jag ska plocka strömmen från VP utgång. Den stannar ju på flödesvakt....

Utloggad monne81

SV: Autodosering
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2014, 22:45:36:36 »
Hej.
Jag kör med pahlens autodos, och prominent dospumpar.
Har du separat flöde genom mötutrustningen så tycker jag du ska köra med flödesvakt på den ledningen tillsammans med strömbortfall.   Då stannar ju även dosering om det skulle bli flödesfel genom mätproberna.  Vet inte hur astrals grejer funkar, men detta sätt förespråkar prominent.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag