Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Justering av vatten efter våröppning  (läst 7826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #10 skrivet: april 20, 2017, 22:54:47:47 »
2 muggar ?
 Hur stor volym vatten har du ?
Det skall inte lukta klor, om det luktar klor han man en blockering och troligen för lite klor, hur konstigt det än låter.
Ja, grönt är levande, levande dör av klor men det betyder inte att delarna som det gröna bestod av bara försvinner det blir partiklar som måste filtreras bort.
Vad har du för filter/flöde = hur många gånger omsätter du volymen per dygn ?
När backspolade du senast ?
Vad är det för stickor du använder , datumstämpel ? hur är dom förvarade ? tidigare ägaren avlagda ?

Hej,

Poolen är 8x4x1,5m.

Jag har sandfilter.  Dock är jag väldigt osäker på om sanden blivit utbytt någonsin eller under dom senaste åren.  Jag öppnade filtret och det såg ut som vanlig strandsand så att säga.  Tycker inte att jag ser något smuts alls när jag backspolar.  Dock kan jag se lite sandpartiklar när jag sedan sköljer filtret (Rinse).

Stickorna är helt nya av märket aqua check.

Jag har backspolat flera gånger på rekommendation av killen i pool butiken.  Samtidigt har jag läst att man kanske inte bör göra det för att få bort dom finaste partiklarna,  att ett lätt Smutsigt filter är bättre.

Vet inte riktigt vilken volym jag omsätter per dygn men jag har periodvis kört filter från 7.00 - 23.00. Nu stängde jag av pumpen eftersom jag inte såg någon märkbar förbättring.  Hoppades på att det skulle lägga sig på botten så att jag kunde dammsuga upp smutsen,  men vattnet förblir lite dimmigt.

Vattnet ser alltså inte skitigt ut,  utan blått men lite dimmigt.  Kan inte se dammsugarens munstycke tydligt på botten.

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #11 skrivet: april 20, 2017, 22:57:00:00 »
Testade för övrigt att chock klora igen igår kväll. Vid senare mätning steg nivån på klor,  men idag på morgonen var det tillbaka på 0.

Utloggad nyburjare

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #12 skrivet: april 20, 2017, 23:17:30:30 »
Hade jag varit som du skulle jag slutat så i skiten clear blue eller vad det kallas samt använt vanlig chockklor inte den här specialgranulaten, det står dessutom att man inte skall blanda med andra "ämnen"

Det kan ta lie tid att filtrera bort , tålamod och flockpuckar är svaret.

Hur du  24 timmar efter chockklor kan ha klorvärde noll... NÄ detta är inte rimligt , brukar ligga högt minst 48 timmar .

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #13 skrivet: april 21, 2017, 00:01:25:25 »
Hade jag varit som du skulle jag slutat så i skiten clear blue eller vad det kallas samt använt vanlig chockklor inte den här specialgranulaten, det står dessutom att man inte skall blanda med andra "ämnen"

Det kan ta lie tid att filtrera bort , tålamod och flockpuckar är svaret.

Hur du  24 timmar efter chockklor kan ha klorvärde noll... NÄ detta är inte rimligt , brukar ligga högt minst 48 timmar .

Produkterna plockade snubben i poolaffären snabbt ihop utan att fråga. Landade på nästan 1500 för granulaten,  clear blue och test stickor.  Kände mig lite lurad men litade på att han visste vad han snackade om. 

Vilket märke rekommenderar du?

Jah håller med om att det inte borde vara 0 men mätstickorna visade detta.  Testade flera gånger.  Jag vet ju inte vad granulaten motsvarar jämfört med annat chock klor men jag hade i 2 muggar/lock vid varje tillfälle.  Tillfällig höjning,  sen tillbaka på 0 dygnet efter

Utloggad MathiasS

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #14 skrivet: april 21, 2017, 06:30:32:32 »
Enligt instruktionen bör du hälla i cirka 6dl vid chockklorering/vårstart. Hur mycket har du hällt i Fredrik? Du pratar om "muggar" men ingen uppgift om storleken på dom.

Häller du i "för lite" är det helt naturligt att nivån återgår till 0 relativt omgående.

Granulatet du har verkar vara helt vanligt granulat för chockklor, fortsätt använda det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #15 skrivet: april 21, 2017, 07:53:36:36 »
Du löser väl upp granulaten ??? I vatten innan då slår det i poolen? Du häller inte i granulatbitarna så de lägger sig på botten och sakta löses upp. Dels kan du bleka linern men det blir ingen chock då! Ok såg nu längre bak att du gör rätt... men hur stor är din mugg?? Kan du inte väga i stället. Jag brukar anvönda hushållsvågen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5546
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #16 skrivet: april 21, 2017, 08:39:11:11 »
Min erfarenhet är att man skall börja med att se till att alkaliniteten är rätt, dock hellre lite låg än hög i det angivna spannet. Annars kan det bli som Erika skriver, svårt att få till pH.
När alka är i vart fall mätbart på stickan är det pH som är viktig, ofta hamnar det rätt bra när alka ligger på en mätbar nivå (alka + höjer pH om det är lågt innan), för att kloret skall fungera.
Så när alka och pH är rätt så skall man klorera, oftast med de chockklor jag använt skall det vara 6 hg till den poolstorlek som du har.
Under uppstart och initial rening av de små partiklar som finns i poolen skall du köra cirkulationen dygnet runt, och inte backspola innan trycket stigit med minst 0.2 bar i filtret.
Ett sandfilter renar som bäst när det är skitigt, det blir ju tätare och tätare när trycket stiger...

Ovanstående baserat på mina 15 år med utomhuspool.
Jag har aldrig haft klorblockering så vitt jag vet i alla fall.
cyanursyra har aldrig ens funnits med på de olika mätstickor jag använt genom åren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #17 skrivet: april 21, 2017, 10:43:20:20 »
Enligt instruktionen bör du hälla i cirka 6dl vid chockklorering/vårstart. Hur mycket har du hällt i Fredrik? Du pratar om "muggar" men ingen uppgift om storleken på dom.

Häller du i "för lite" är det helt naturligt att nivån återgår till 0 relativt omgående.

Granulatet du har verkar vara helt vanligt granulat för chockklor, fortsätt använda det.

Jag är lite osäker på hur mycket (skall kolla detta senare) varje lock/mugg är, men det känns som ca 2,5 DL x 2,. Detta har jag gjort två gånger, men med lite tid emellan. Antar att jag borde fortsätta med chockkloreringen, tills det att nivån är stabil?

PH var ju också lågt, och jag behöver köpa mer PH-UP för att få upp det. Tidigare ägaren hade lämnat en burk som jag använde, men såg sedan att denna var för SPA, inte pool. Kanske det finns en skillnad i koncentrationen på medlet?

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #18 skrivet: april 21, 2017, 10:44:17:17 »
Du löser väl upp granulaten ??? I vatten innan då slår det i poolen? Du häller inte i granulatbitarna så de lägger sig på botten och sakta löses upp. Dels kan du bleka linern men det blir ingen chock då! Ok såg nu längre bak att du gör rätt... men hur stor är din mugg?? Kan du inte väga i stället. Jag brukar anvönda hushållsvågen

Ja, jag löste upp det i lite poolvatten, men kanske slarvade lite med att få allt 100% upplöst. :(

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Justering av vatten efter våröppning
« Svar #19 skrivet: april 21, 2017, 10:47:57:57 »
Min erfarenhet är att man skall börja med att se till att alkaliniteten är rätt, dock hellre lite låg än hög i det angivna spannet. Annars kan det bli som Erika skriver, svårt att få till pH.
När alka är i vart fall mätbart på stickan är det pH som är viktig, ofta hamnar det rätt bra när alka ligger på en mätbar nivå (alka + höjer pH om det är lågt innan), för att kloret skall fungera.
Så när alka och pH är rätt så skall man klorera, oftast med de chockklor jag använt skall det vara 6 hg till den poolstorlek som du har.
Under uppstart och initial rening av de små partiklar som finns i poolen skall du köra cirkulationen dygnet runt, och inte backspola innan trycket stigit med minst 0.2 bar i filtret.
Ett sandfilter renar som bäst när det är skitigt, det blir ju tätare och tätare när trycket stiger...

Ovanstående baserat på mina 15 år med utomhuspool.
Jag har aldrig haft klorblockering så vitt jag vet i alla fall.
cyanursyra har aldrig ens funnits med på de olika mätstickor jag använt genom åren.

Alka har jag inte funderat på - gick bara vad poolbutiken rekommenderade att jag skulle ha. Samtliga värden var ju i princip i botten när jag hällt i Chockklor och Clear blue.

Funderar ändå på att byta sanden i filtret. Svårt att veta hur det skall se ut, men jag tyckte att det låg massor av skit i filtret när jag öppnade det, trots backspolning. Dock var sanden inte en "kaka" utan gick att röra runt. Har läst på något annat forum att en poolägare lyckades rena dimmigheten genom att byta sanden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag