CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft  (läst 3805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« skrivet: november 06, 2015, 09:41:12:12 »
Hej!

Jag undrar om någon har en ide om hur mycket effekt det går åt att hålla en 8x4 markpool utan tak x antal grader över utetemperatur. Utan solinstrålning. Faktum är att jag vill veta det omvända. Hur många kw jag kan ha ur poolen vid en viss temperaturskillnad. Tex om det är +10 medeltemperatur ute så antar vi poolen blir +10, hur många kw kan jag ta ur utan att sänka poolens temperatur till mer än +5.

Uppskattning någon? :)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #1 skrivet: november 06, 2015, 18:23:34:34 »
Bara att fylla i så har du det svart på vitt. Förhoppningsvis är formeln kollad.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad putte82

SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #2 skrivet: november 06, 2015, 20:59:26:26 »
Bara att fylla i så har du det svart på vitt. Förhoppningsvis är formeln kollad.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577


Du missförstår min fråga. Att värma eller kyla en viss mängd vatten ett visst antal grader vet jag mycket väl hur man räknar. Det jag är intresserad av är värmeförlusten(eller snarare värmevinsten i mitt fall) i poolen.


Utloggad MathiasS

SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #3 skrivet: november 07, 2015, 05:39:29:29 »
I din uppställning är ju tempskillnaden mot luft rätt liten, så varför inte approximera den lagrade nyttiga energin via eriks förslag och sedan dra bort "Lite" som avgående förlust.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #4 skrivet: november 07, 2015, 08:49:13:13 »
Du menar alltså värmeöverföring mellan luft/vatten? Jag måste säga att jag förstår inte riktigt frågan, du får nog utveckla lite mer vad det är för något du är ute efter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad putte82

SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #5 skrivet: november 08, 2015, 20:11:39:39 »
Jag menar värmeöverföringen. Dvs vilket effektbehov skulle behövas för att hålla poolen +10 när det är +5 ute.

Utloggad Erica

SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #6 skrivet: november 09, 2015, 00:43:20:20 »
Helt avgörande för energiförlusterna är om du täckt över poolen eller inte, och om du gjort med påverkar givetvis även vad du täckt med. Den helt dominerande delen av effektförlusterna kommer från avdunstning, inte från ren konvektion. Det kan skilja så mycket som 3 gånger eller så, alltså att en ej övertäckt pool drar tre gånger så mycket energi som en som är täckt när det inte badas. Är den inte täckt spelar även vinden stor roll, ju blåsigare läge, desto större förluster. Sedan har du ju förluster åt sidorna också - dessa varierar beroende bl.a. på om du isolerat runt poolen eller inte och hur väl du i så fall isolerat. Men förlusterna uppåt är ju de klart största för de flesta pooler.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #7 skrivet: november 09, 2015, 06:51:40:40 »
Nu tänker väl Putte använda energin i poolen till en värmepump?
Och vill veta hur mycket värme som tillförs poolen om han plockar energi ur densamma.
Eller har jag fattat fel?

Det blir helt olika om du kyler den 5 grader eller vill ha den 5 grader varmare än omgivningen, som Erica beskriver så får man stor avkylning på en öppen pool om vattnet är varmare än luften, tyvärr blir det nog inte så stor energiförflyttning om du gör det motsatta, alltså tar energi ur poolen och vill att luften skall tillföra ny energi till vattnet.
Knappt något alls skulle jag gissa.
Om jag får gissa så kommer nog marken att tillföra mer energi än luften, se det mer som jordvärme än luftvärme alltså.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad putte82

SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #8 skrivet: november 09, 2015, 11:43:54:54 »
Stämmer Rickard.

Tänkte att förhållandet skulle vara snarlikt oberoende om vattnet är varmare eller kallare än luften. Men det klart, om vattnet är varmare än luften så stiger det varma vattnet till ytan och leds bort av luften. Kyls vattnet så hamnar det ju på botten..

Som kyldiskar i affären som är öppna uppåt. Skulle gå åt betydligt mer energi att hålla högre temperatur än omgivningen än lägre..

Då faller nog min ide, det bästa jag skulle kunna göra är att återföra energin i poolen vid stängning till berget. Poolen hinner svalna till under 10 grader innan jag har värmebehov inne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Effektbehov för temperaturskillnad vatten-luft
« Svar #9 skrivet: november 09, 2015, 14:04:15:15 »
Inte bara det. Om jag fattat rätt (men jag kan ha fel, för det här är utanför min profession) är att det som kyler mest vid varmare vatten är avdunstning. Och omvänd avdunstning har du inte när vattnet är kallare. Så temperaturöverföringen är mycket sämre åt andra hållet. Det som värmer mest är solinstrålning sommartid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag