CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lecapool insweden  (läst 59340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #30 skrivet: maj 31, 2009, 22:22:03:03 »
Efter helgens arbeta kan vi summera följande:
Alla lecastenar är färdigmurade  O0 Ytterligare 4 kontreforer är gjutna vilket innebär att det bara är 2 kvar nu. Jag vill lägga beställningen på linern nästa vecka så jag har en chans att få den innan midsommar. Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska utforma golvet för att undvika tryckmärken i isoleringen. En tanke jag har är att lägga isolering och sedan formplyfa ovanpå och avsluta med konstgräs. Frågan är hur miljön är ovanför cellplastisoleringen, om det är fuktigt eller inte. Formplyfa är ju rejält behandlat mot fukt och det finns ju pooler som har träkonstruktioner så varför skulle inte detta funka?  <hmm>

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Lecapool insweden
« Svar #31 skrivet: juni 01, 2009, 14:02:30:30 »
DEt skulle säkert gå med plyfa under poolen. Frågan är vad som är bäst, formplyfa eller tryckimpregnerad plyfa?

Oavsett vilken plyfa du använder så tycker jag att du ska lägga bottenisolering ovanpå, den som ser ut som liggunderlag.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lecapool insweden
« Svar #32 skrivet: juni 01, 2009, 19:23:28:28 »
Hej,

Efter att ha inspekterat alla fötter i vår pool funderade jag lite på detta. Eftersom jag har en plåtlåda med galvad stomme så var första tanken galvade plåtar, tror det räcker med 1,5 mm eller så ovanpå isoleringen. Nästa förslag som finns här på forumet någon stans var plexiglasskivor som tydligen finns hos Hornbach, funkar säker bra det med.

Har byggt mitt pumphus i formplyfa, är inte imponerad av hur den tål regn och rusk, kanske mer skonsamt under liner men jag skulle satsa på ett ickeorganiskt material.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #33 skrivet: juni 02, 2009, 08:42:05:05 »
Det känns ju lite dumt att lägga ett organiskt material under linern nu när jag har byggt resten av polen i leca och betong som tål hur mycket fukt som hellst. Det där med plexi är ingen dum ide Housdad, jag såg skivor på Bauhaus men de var rejält mycket dyrare än formplyfa, får ta reda på om Hornbach är billigare. Problemet är att den affären ligger på fel sida av Stockholm, är det någon som har vägarna förbi Hornbach som kan kolla upp priset på plexiglasskivor?

//Johan

Utloggad utopiazz

SV: Lecapool insweden
« Svar #34 skrivet: juni 02, 2009, 11:25:50:50 »
Skulle det kunna fungera med våtrumsskivor som består av XPS cellplast och puts/glasfiber?
http://www.jackon.se/eway/default.aspx?pid=271&trg=MainPage_5694&MainPage_5694=5789:0:10,1915&Content_5789=5762:16861::0:5790:1:::0:0

Dom är iofs inte gratis men ger å andra sidan både isolering och styvhet i en skiva.

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #35 skrivet: juni 02, 2009, 17:33:18:18 »
Jag har klämt på en liknande skiva på Bauhaus och tyckte inte att putsen/glasfibern var tillräckligt tjock. Helt enkelt rädd för att den kan spricka vid ett spikhopp ner i poolen med hälarna först. Kommer inte ihåg prisläget på dessa skivor, om de inte är allt för dyra skulle man köpa en, lägga konstgräs på och provhoppa lite. Det är kanske en lösning att forska vidare runt  :-\

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Lecapool insweden
« Svar #36 skrivet: juni 02, 2009, 22:22:02:02 »
Johan!
Vad är orsaken till att du inte väljer att gjuta i din snygga form. Ett lager cellplast och en skurad och stålad betong över så är saken klar.
Bara en tanke :)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #37 skrivet: juni 04, 2009, 18:26:30:30 »
Det är en mycket bra fråga. Det hela är en fråga om pengar, poolen ligger så till på tomten att jag måste ha en pumpbil för att få betongen till poolen. Innan bygget började ville jag undvika att köpa färdig betong och bestämde mig mycket tidigt för att blanda all betong själv. Så här i efterhand kan jag hålla med om att allra bäst hade givetvis varit med en gjuten platta, även om jag hade blandat allt själv. Det hade sparat mig massa sömnlösa nätter då tankarna har handlat om hur jag nu ska utforma poolbotten. Nu är det inte på tal om att blanda själv till en bottenplatta eftersom allt måste lyftas över muren.
Det blir kanske isolering och stenmjöl i slutändan  :-\

/Johan

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #38 skrivet: juni 05, 2009, 21:15:52:52 »
Då har det äntligen blivit några timmars jobb på poolen igen, är nästan klar med formen för toppgjutningen. Ska nog hinna gjuta den i morgon.
När det gäller botten har jag nog bestämt mig för cellplast och stenmjöl, det verkar vara det som är mest prisvärt om man samtidigt vill ha en hållbar botten.

/Johan

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lecapool insweden
« Svar #39 skrivet: juni 06, 2009, 14:35:53:53 »
Det känns ju lite dumt att lägga ett organiskt material under linern nu när jag har byggt resten av polen i leca och betong som tål hur mycket fukt som hellst. Det där med plexi är ingen dum ide Housdad, jag såg skivor på Bauhaus men de var rejält mycket dyrare än formplyfa, får ta reda på om Hornbach är billigare. Problemet är att den affären ligger på fel sida av Stockholm, är det någon som har vägarna förbi Hornbach som kan kolla upp priset på plexiglasskivor?

//Johan

Hej Johan !
Det var min kompis som lade plexiskivor över sin 250 jackfoam för att slippa hälavtryck.
Kostade ca 2000 kr till 18 kvadratmeter.
De var 1*2 m och kostade drygt 200:-/st.

Ett tips bara om du går för plexi, lägg ut dem och var snabb med matta, liner och vatten efteråt. Helst när det inte är sol. Skivorna slog sig hejdlöst för kompisen efter bara 30 min fika. Klarar inte värmen så bra.
Annars har han en kanonbotten med sin carrera liner.

Lycka till med din grymma pool, jag följer med spänning.

M v h  Janne (från framsidan)
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag