VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: mäta vattenkvalitet - instrument?  (läst 6731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

mäta vattenkvalitet - instrument?
« skrivet: april 27, 2014, 21:04:30:30 »
Har förstått att det finns bättre och enklare sätt att mäta vattenkvaliteten på än hålla på med droppar i ett litet platsrör. Tips på enklare metoder tas tacksamt emot! Även prisklasser.

Poolgiganten

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #1 skrivet: april 27, 2014, 21:15:40:40 »
hittade några gamla trådar, men tar gärna mot dagsfärska tips :) HAr inte lust att betala över 700:- om man kan låta bli :D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #2 skrivet: april 27, 2014, 21:25:15:15 »
Citera
Tips på enklare metoder tas tacksamt emot!
Den som har det tipset blir nog forumets idol skulle jag tro. I dagsläget finns nog inga enkla metoder som är hyfsat exakta. Antingen har man ungefärliga mätvärden (sticka) eller så har man tablett/vätska man mäter med. Det finns elektroniska mätverktyg, men de ska kalibreras innan man använder dem för att de ska visa rätt.

I dagsläget använder jag blandat sticka, synglas och en Scuba för att göra mina mätningar. Beroende på vad jag mäter och hur exakt jag vill mäta så använder jag en av dessa metoder.

Scuban jag har är en gammal modell, det har kommit en ersättare som heter Scuba II. Scuban använder också tabletter, men har den fördelen att den mäter i en egen kammare med eget ljus vilket gör att mätningarna förhoppningsvis blir jämnare. Dock är den värdelös på alkalinitet, har alldeles för stor onoggrannhet där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2014, 22:01:57:57 »
Vi har elektronisk mätning med autodosering men använder tabletter + färgskala de få gånger som vi behöver ta kontrollprover för att hålla koll på att elektroniken inte skenar iväg eller i fall att mätelektroderna behöver kalibreras om. Det är lite märkligt att direktvisande instrument är generellt väldigt dyra eller så har de för dålig precision. Vi köpte en gång ett billigt direktvisande instrument, men det var synnerligen opålitligt, man kunde få väldigt varierande värden. Proffsinstrument finns, men då är vi uppe i en helt annan prisklass.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2014, 06:40:03:03 »
Jag tycker stickor fungerar skapligt bra, billigt, snabbt, enkelt, och med godtagbart resultat, för mig i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2014, 07:38:56:56 »
Om man skulle vilja ha ett mätinstrument som inte använder tabletter (häll i vatten, läs av värden på display). Vad finns då egentligen? Produktexempel!

Scuban tycker jag är en bra avvägning mellan pris och prestanda även om jag inte gillar pillet med reagenterna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2014, 09:55:31:31 »
vad är det för stickor ni använder? Det vi har idag är små flaskor med droppar som man ska droppa i ett litet vattenrör med poolvatten (två olika en för ph och en för klor) och sedan läsa av mot vit bakgrund i bra ljus för att se vilken färg vattnet tagit.

Utloggad Rasmus

SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #7 skrivet: april 28, 2014, 12:00:12:12 »
Stickor kan man köpa lite överallt (Bauhaus, Rusta, poolbutiker) och är en bruk med små pappremsor som du sticker ner i vattnet och sedan skiftar de färg motsvarande olika mätvärden.

Jag vågar inte använda dem överhuvudtaget. Iallafall inte när det gäller PH.
Jag körde med dem när jag byggde vår pool och de visade att PH låg på ca 6.8 så jag köpte PH+ och höjde som en get men kom bara upp i 7.2. När jag kom in i poolbutiken och skulle köpa mer PH+ tittade de på mig och undrade var jag hittat mitt vatten.
I Vellinge har vi PH 8,2. Så det blev en bigpack PH- :-) och ett vattentest med tabletter istället.

Testade sedan med tre olika märken, dels på poolvattnet (efter att jag stabiliserat det) och kranvatten. Alla tre visade olika värden under 7,0 på kranvattnet. Tabletterna visade 8.1.

Men å andra sidan finns det folk här som är mer erfarna än mig och som klarat sig på stickor i flera år.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #8 skrivet: april 28, 2014, 12:02:48:48 »
Hej! Finns ju stickor som man doppar i poolen sen jämför man färgskala
eller också har man speciella stickor som till aquacheck som man lägger i
avläsaren och så kollar den av har en sådan funkar väl men inte så mycket
enklare. Jag har återgått till dosett med att lägga i tablett tycker detta är
väldigt enkelt tar 1 minut så får man svart på vitt ph och klor oftast räcker
det långt. finns stickor som kollar lite fler saker de får inte heller vara för gamla.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: mäta vattenkvalitet - instrument?
« Svar #9 skrivet: april 28, 2014, 14:02:02:02 »
De stickor jag använder.



Jag tycker att det är skitsvårt att se pH på de stickorna, jag mäter aldrig pH med dem. Vill jag ha mer exakt mätning kör jag mätglas med tablett (liknande era droppar) eller Scuban som också har tablett.

http://www.aquachek.com/pool-spa-owners/aquachek-yellow-4-in-1/
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag