VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 71224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #90 skrivet: april 18, 2017, 14:18:41:41 »
Det blir ju en onödig köldbrygga där samt att det finns risk att betongen "försvinner".

Poolgiganten

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #91 skrivet: april 18, 2017, 14:49:59:59 »
Det blir ju en onödig köldbrygga där samt att det finns risk att betongen "försvinner".

Såg att du använde detta fogskum:
http://i1382.photobucket.com/albums/ah261/claesjegeras/Mobile%20Uploads/2016-07/84AFFF41-A8A3-421C-BD8E-BED60AFE6A86_zpswakt1tml.jpg

Som finns på byggmax:
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/fm310-helårsskum-illbruck-p18103

Men du hade ett fint pistolhandtag. Var hittar du ett sådant?

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #92 skrivet: april 18, 2017, 15:35:41:41 »
Jag har inte läst att någon annan som monterat Tjällden pool har använt extra ram. Och det står inget i manualen och framförallt inget om detta i instruktionsfilmen på webbsidan.

Svarar solhaga här också.

Jag visste inte att Tjällden paketet innehöll L-element för formsättning av betongplattan, det är ju en tjusig lösning men lite överkurs - men det blir bra förstås!

När man inte använder L-element så slår man bara ihop ett knippe 45x195 som form för betongen och det var detta jag syftade på. Jag menar inte att man ska förstärka något i Tjälldens konstruktion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #93 skrivet: april 18, 2017, 16:17:17:17 »
Visade sig att betongaren bor på gatan bredvid. Han ska komma förbi ikväll och vi ska snacka ihop oss lite, men som det ser ut är det för lite singel utanför plattan. (Han har nämligen kikat förbi nu under dagen) Grrrrr... jag begriper inte varför jag inte fick mer direkt. Ska bolla lite fram och tillbaka mellan gjutaren och markaren så ska det lösa sig. Men det hade varit så mycket enklare om jag bara fick ordentligt från början. Nu blir det krångligare att få dit allt. Men jag är inte den som är den. Behövs det svett så ger jag svett. Kan dock finnas andra sätt att staga upp. Får se ikväll vad vi bestämmer. Jag är vid gott mod, om än en smula frustrerad.  <hmm>


Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #95 skrivet: april 19, 2017, 10:03:49:49 »
Det blir faktiskt så att jag måste bygga en träram runt. Och sedan ska jag sätta stöttor mot gropväggen. Därför att jag inte har någon återfyllnad runt singelgrunden.

Så varför har jag egentligen inte mer grus kan man fråga sig. Varför fick jag inte mer. Det var nog en kombination skulle jag säga. Jag var själv benägen om att kunna jobba med grunden under påskhelgen och låg på och stressade, att få en lastare och singel levererad innan långfredagen. Detta var uppenbarligen svårt att fixa, men ett lastbilsflak gick i alla fall att få till. Markaren, som själv inte är någon gjutare, hade då gjort bedömningen att detta skulle räcka för plattan. Och så satte jag igång. Men nu har det ju blivit uppenbart att det hade behövts mer.

Men gjutaren verkar väldigt bussig och ser inga stora problem. Gör jag bara träramen och stöttor så ska det gå bra. Så det blir en del av helgens bestyr.

Igår kväll gjorde jag en sista lodkontroll och det såg bra ut. Det var bara i ena hörnet som det var en smula för högt så jag åtgärdade det och skrapade bort lite grus. Tog ca 20 min.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #96 skrivet: april 19, 2017, 10:27:25:25 »
Du låter lugn nu, men snart sätter betongfrossan in........:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #97 skrivet: april 19, 2017, 10:36:00:00 »
Det blir faktiskt så att jag måste bygga en träram runt. Och sedan ska jag sätta stöttor mot gropväggen. Därför att jag inte har någon återfyllnad runt singelgrunden.

Är det för att gruskanten kan rasa av tyngden av betongen?
Skall ramen vara runt formen eller även runt gruset och då hålla ihop det?

Om den inte går hela vägen ner, så kan väl inte en ram runt formen hindra grunden från att sjunka om kanten rasar?

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #98 skrivet: april 19, 2017, 13:11:24:24 »
Är det för att gruskanten kan rasa av tyngden av betongen?
Skall ramen vara runt formen eller även runt gruset och då hålla ihop det?

Om den inte går hela vägen ner, så kan väl inte en ram runt formen hindra grunden från att sjunka om kanten rasar?

Meningen är att hålla formen på plats under gjutningen eftersom den inte har 100% bra stöd från gruset.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #99 skrivet: april 19, 2017, 13:14:54:54 »
Du låter lugn nu, men snart sätter betongfrossan in........:)

Oj. Nej jag är faktiskt inte alls lugn. Nojjar en hel del över detta men försöker lita på andra och i alla fall försöka låta lugn. Grävfrossa, betongfrossa... mycket frossa att ta sig igenom.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag