CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 71192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #30 skrivet: mars 25, 2017, 09:48:21:21 »
Nu river vi igång. Fick en pall från Pahlén och tänkte omedelbart fixa lite i teknikrummet.
Dagens frågor. Ska filter och pump monteras på någon speciellt lämplig bottenplatta? Det är trägolv med linoleum-matta i friggeboden. Pumpen ska ju skruvas fast med lämplig skruv. Någon som har direkta handfasta råd angående detta?
Vibrationsdämpning för pump? Behövs någon form av plastskydd under som kan samla upp vatten om det läcker?
« Senast ändrad: mars 25, 2017, 10:11:20:20 av dloow »

Poolgiganten

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #31 skrivet: mars 25, 2017, 11:41:23:23 »
Det kanske bara är jag men det känns som att Pahlen UV 75 hade passat bättre till Pahlens filter om det gick att ha det spegelvänt. När jag tittar på bilder så får många samma problem, att de måste göra en U-sväng med rör för att få det rätt mellan filter och UV.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #32 skrivet: mars 25, 2017, 12:15:37:37 »
På cirkulationspump och sandfilter finns dräneringspluggar för att tömma på vatten innan det fryser. Det är en hel del vatten som ska bort så det blir slabbigt om du inte har något sätt att leda ut vattnet. Vissa har upphöjd placering av prylarna med rör som leder bort vattnet. Vi har betonggolv med en golvbrunn som leder ut i det fria så jag kan slabba hur mycket som helst utan att det skadar.

Med trägolv kanske det är bra med vibrationsdämpare, ingen aning, har inte det problemet. En idé kan ju vara att lägga några betongplattor på golvet och ställa pumpen på dom så kanske det räcker? Vår pump står på betongen och är inte ens fastskruvad. PEM-slangar är väldigt styva och de sitter fast i andra ändan. Det räcker i vårt fall för att pumpen inte ska röra sig men det ”riktiga” sättet är nog att skruva fast pumpen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jockeman

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #33 skrivet: mars 25, 2017, 12:21:04:04 »
Hej
Vet inte hur du har tänkt med spolvattnet, men ett alternativ är en stenkista eller som jag gjorde en dagvattenkasset som jag grävde ner en bit från poolen. Det beror väl lite på vilken typ av mark du har. Hos mig är det bara grus så det blev bra :)
Bra val av pool, har själv en tjällden 10x5 m, helnöjd.
Med vänlig hälsning
Jocke

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #34 skrivet: mars 25, 2017, 12:53:12:12 »
Jag såg en bild på någon som hade en en platt dräneringsslang ansluten till sandfiltret och hade den ihoprullad under perioden den inte användes. En sådan hade jag som alternativ. Och sedan bara leda ut vattnet genom den. Ut i dagbrunn. Förvisso läste jag också kommentaren:

"...och en sådan där dräneringsslang som är platt är inte toppenbra att använda pga den lätt veckar sig och därmed täpper för utloppet - sådant kan förstöra centralventilen om man har otur."

... men nog ska den väl fungera när man dränerar prylarna? Är väl bara att se till att den inte är veckad. Eller?

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #35 skrivet: mars 25, 2017, 14:12:08:08 »
Och var ska denna sitta? Den ingick med rördelarna som ansluter pumpen med filtret.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #36 skrivet: mars 25, 2017, 14:29:32:32 »
Och var ska denna sitta? Den ingick med rördelarna som ansluter pumpen med filtret.

Jaha det var bara en koppling med löstagbara strypningar till pumpen. Antar jag.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #37 skrivet: mars 25, 2017, 21:06:04:04 »
Inser att jag inte uppgett något om vad det är som vi köpt.

Det är alltså en Tjälldén 4x8 som är beställd och som kommer i månadsskiftet, 4-5 april.
Sedan är det beställt från Tjälldén:

Gullberg&Jansson VP V20
Filter Pahlén 515
Pump Badu 14
Pahlén Auto UV 75
Pahlén Rostfria ingjutningsdetaljer
Fabrikssvetsad mosaik liner

Alla Pahlén prylar kom i fredags. Förutom inloppen som var restade.

Offerten från Tjälldén landade på 149k för den som undrar.

Pooltak har jag inte bestämt om jag ska köra ett 80cm eller om jag "vågar" köra ett 100cm (pga det är nära bygglovsgräns).Qualitypool, Poolteam och Pool&Mark är kandidater.
Qualitypool erbjuder ett fraktat och modulmonterad 100 cm, 10mm tjockt kanalplast, med extra skenor, för strax under 70k. Jag har inte forskat och prutat färdigt här.

Idag har tiden gått till att packa upp allt och kolla vad jag har fått för något, samt klurat på var alla kopplingar och prylar är tänkta att sitta. Jag har bollat lite med hur jag ska placera filter, pump, UV och VP för att få det bäst. Skruvade upp några plyfaskivor på väggen så att det blir lätt att få upp prylarna.

En fundering, (som jag givetvis borde fråga personen själv), är MathiasS tekniklösning http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.200
Dels är UV monterat precis under tak. Undrar hur lampan byts då meningen är att ha 1m fritt utrymme ovanför. Och dels undrar jag varför VP är inkopplad mellan filter och UV. UV ska ju vara kopplat mellan filter och VP enligt manualen. Och från VP ska vattnet gå direkt till pool.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #38 skrivet: mars 25, 2017, 22:20:52:52 »
Vill passa på att nämna att G&J uppdaterat sin V-serie till i år med bl.a elektronisk expansionsventil i kylkretsen och WiFi så debbelkolla att det är den du fått levererad (i fall du betalade ett pris "för årets" dvs)

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #39 skrivet: mars 26, 2017, 00:04:46:46 »
Vill passa på att nämna att G&J uppdaterat sin V-serie till i år med bl.a elektronisk expansionsventil i kylkretsen och WiFi så debbelkolla att det är den du fått levererad (i fall du betalade ett pris "för årets" dvs)

//Martin

Hej

Nej det är nog den gamla jag fått. Den var det lagerrensning på och ordentligt prissänkt. Var precis det jag gissade då jag under kvällen sett att 20V tycktes finnas med både 8,1 kW och 9,2kW. Men jag vet inte vad jag kommer få ärligt talat. I Tjälldens offert så står det 8,1kW, men det är väl den nya som har den effekten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag