VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VARNING! luxlama (Malmö)  (läst 10710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Born79

VARNING! luxlama (Malmö)
« skrivet: oktober 31, 2014, 08:13:28:28 »
Hade en redan installeraf pool i nya villan fast den var uppvärmd med el, sa sagt å gjort investerades det i en poolvärmepump Luxlama från poolteam.se(ic distribution).
Vill höja ett stoort varningens finger åt detta företag, har nu en ej fungerande poolvärmepump för över 14.000 och ett obefintligt bemötande! Har nu hållit på sen juni att försöka åtgärda detta utan framgång. Efter ett otaliga mail och samtal återstår nu endast att anmäla företaget och hoppas ingen annan blir lurad!

Så efter en sommar utan uppvärmning får man undersöka ny möjlighet till uppvärmning, några förslag?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #1 skrivet: november 01, 2014, 13:01:24:24 »
Nyregistrerad användare som i sitt första inlägg dissar ett företag utan att ge några fakta.

Trovärdighet = 0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Born79

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #2 skrivet: november 01, 2014, 18:45:18:18 »
Nyregistrerad användare som i sitt första inlägg dissar ett företag utan att ge några fakta.

Trovärdighet = 0
Så man är inte trovärdig om man är ny här alltså?
Vilken fakta vill DU ha för att det ska vara trovärdigt? Mail, inspelningar, sms?

Fler som råkat ut för detta hemska företag? Ic distibution

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #3 skrivet: november 01, 2014, 19:39:57:57 »
Jag har kört en halv säsong med en luxlama 12 icebreaker, jag har fått bra service hittills, jag skickade dock ett mail till dem för några veckor sedan, som dom inte har svarat på.

Jag ville ha en manual på svenska.....samt att det inte går att läsa sig till, hur man ska kunna läsa av in temp och ut temp på värmepumpen.(på nätet finns det bara info om luxlama Hi)

Annars har det funkat bra....
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad TommyC

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #4 skrivet: november 02, 2014, 12:26:22:22 »
Om du vill ha förslag på vad det är som är problemet med din värmepump så måste du beskriva problemet så noga som möjligt. Har du tur så finns det kanske en enkel lösning. Bilder på installationen brukar ofta underlätta felsökning. Ibland är det bara SBK.

Ditt inlägg ger inte intrycket av att du vill ha hjälp med felsökning utan bara är intresserad av att svartmåla ett företag något om inte är tillåtet enligt detta forums regler. Inlägg som ditt brukar ofta raderas av moderatorn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Born79

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #5 skrivet: november 02, 2014, 18:55:09:09 »
Om du vill ha förslag på vad det är som är problemet med din värmepump så måste du beskriva problemet så noga som möjligt. Har du tur så finns det kanske en enkel lösning. Bilder på installationen brukar ofta underlätta felsökning. Ibland är det bara SBK.

Ditt inlägg ger inte intrycket av att du vill ha hjälp med felsökning utan bara är intresserad av att svartmåla ett företag något om inte är tillåtet enligt detta forums regler. Inlägg som ditt brukar ofta raderas av moderatorn.

Ja om det finns någon enkel lösning på problemet så blir ingen gladare än oss! Ibland går pumpen i 5 dagar och ibland i 5min, sen så blir den helt svart..ingen display,inga lampor lyser, helt död! Testat olika flöden, olika inkopplingar med ström..inget har funkat hittils.
Haft 2 olika elektriker här och båda påstår att något är fel på pumpen.
Tyvärr inga bilder eftersom jsg tagit in sakerna för vintern.
Förklara SBK?

Tyvärr tycker jag dina inlägg ger intrycket av att du har något med företaget i fråga att göra..isåfall har du kanske svar på dessa fel?

Och har du ej det tycker jag det är märkligt att du tycker att bara för att dom
är företag får dom bete sig illa och behandla folk som skit och om man inte vill att andra ska råka illa ut så är man oseriös och svartmålar stackarna.

Som sagt, vad vill DU ha för bevis?

Vill helst inte ha nått med dom att göra längre! Ett återköp, pengarna tillbaka så då är jag MER än nöjd, även efter en ouppvärmd sommar!

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #6 skrivet: november 03, 2014, 08:11:04:04 »
Anledningen till reglerna som förhindrar att man kan smutskasta företag hur som helst finns till för att forumet inte skall användas för utpressning av företag som man hamnat i bråk med.
OFTA (inte alltid) så är det inte ens fel att två träter, och en smutskastning av ett företag kan påverka deras möjligheter att verka på marknaden menligt, vilket inte kan anses vara rimligt om smutskastningen beror på en konflikt som inte alls, eller bara till del kan skyllas på företaget ifråga.

Min rekommendation i fall som dessa, om man vill ha hjälp, är att man initialt håller företagets namn utanför, och istället frågar vad man kan göra för att lösa de problem man har.
Att i ett fall som detta ge så mycket bakgrundsinformation som möjligt är alltid ett bra första steg, vad är problemen, vad har du gjort, och på vilket sätt tar företaget ifråga inte ansvar enligt de lagar som finns.

I ett fall som detta borde företaget vara skyldiga att:

1 Låta dig (på deras bekostnad) skicka tillbaks värmepumpen för felsökning/reparation/utbyte.
(Har du erbjudits det?)

2. Skicka en reparatör som tittar på problemet, om felet är ditt = SBK = Skit bakom kontrollerna så får du betala kostnaderna, om felet är produktens, få de betala kostnaderna.

Det säkraste för dig är rimligen att skicka in pumpen.

Om du inte kan lösa det med företaget så skall du kontakta Kommunens konsumentvägledare som kan bistå med hjälp i de flesta fall.

Om inte det räcker, så finns ARN (Kostar 1500 kr att klaga)

Om inte det hjälper så är det en stämning i tingsrätten som gäller.

OM du t.ex. vägrar att skicka tillbaks pumpen så har du inte uppfyllt de krav som åligger dig, och felet är INTE företagets.

Det finns flera andra saker som kan göra att du har uppträtt på ett sätt som ger företaget rätt att "strunta" i dig, men att inte acceptera de krav som läggs på dig som kund är det vanligaste i konflikter som denna, i de fall felet INTE beror på företaget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Born79

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #7 skrivet: november 03, 2014, 09:56:00:00 »
om det varit ogrundat förstår jag, men blir bara så frustrerad att efter man inhandlat en hyfsat dyr utrustning så har vi fortfarande ingen uppvärmning. Så hur gör man om man vill varna andra att inte hamna i samma sits och göra en grundligare undersökning av företagen man handlar ifrån innan? Visst,det var miss från våran sida..hädanefter blir det grundlig koll!
Säger inte att pumpen i fråga är dålig, det är just denna specifika återförsäljare som man ska passa sig för.. Visst, dom var väldigt hjälpsam tills fakturan var betald, men nu är det stop.

Ja som sagt, har beskrivet felet i ett tidigare inlägg så om någon har en susning på problemet blir vi mer än nöjda om någon kan förklara felet! Gärna mer utförligt än bara skriva SBK

1.Har skickat in pumpen på deras bekostnad efter väldig lång förhandling, ej lätt. tog x antal v innan pumpen kom tillbaka. Sen går den i 5 dagar, sen död.

2. Har haft 2 stycken här utöver den som hjälpte till när den installerades, som dom ej bekostat.  Spänning finns, men inget liv.

Kan ej lösa något med företaget eftersom endast vdn har tillgång till att göra återbetalningar
 och returer,men han har ej något arbetsnummer, endast privat och det lämnar dom ej ut.
Och svara knapphändigt endast på mail efter x antal veckor med x antal påminnelser.

Ska ta hjälp av kommunen konsumentvägledare i detta fall.

Vilka fall har företagen rätt att strunta i köparna? Konsumentköplagen finns väl..har man inte rätt till återköp då.

Annars har jag en poolvärmepump till försäljning till billig peng om nån är intresserad?
Ska fungera till en 4x8 pool.

Utloggad martinelof

SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #8 skrivet: november 03, 2014, 18:33:32:32 »
Hej!
Dina erfarenheter av ic distribution/poolteam/luxlama överensstämmer dessvärre med mina.
Det är absolut sämsta företag jag någonsin träffat på.
Ägaren och vD;n är enligt min uppfattning totalt oseriös och jag hoppas han får näringsförbud så fort som möjligt. Blir inte förvånad om företaget är borta inom kort och då finns det ingen som får någon hjälp med garantier.
Tråkigt att poolbranschen har den här typen av företag!
Hälsningar Leif Granqvist
« Senast ändrad: juli 30, 2016, 10:21:25:25 av Rickard »

Utloggad Joeykiller85

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! Snart så... :P
    • Visa profil
SV: VARNING! luxlama (Malmö)
« Svar #9 skrivet: november 20, 2014, 11:43:14:14 »
Usch det här låter ju inte roligt... Har precis fått hem ett helt poolpaket från dom som är påväg att installeras. Har blivit lite misstänksam mot dom då det saknades saltklorinator och transformator vid leverans, ska enligt dom vara påväg med DHL nu efter samtal... Undrar om min luxlamapump funkar till våren..?  :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag