Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134326 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #100 skrivet: maj 18, 2014, 04:50:45:45 »
I helgen har jag format nedre delen av skvalprännan. Borrade hål för utloppen, dels för att fixera dem, dels för att täta – med borrkärnor av 50 mm XPS-plast – inför gjutningen. Nu ska det på en bredare och högre regel och sedan några kantreglar som bildar en lagom djup (11 mm) nedsänkning för skalprännegallret. Den bredare regeln och kantreglerna gör jag till en enhet per sida (uppdelad i två på långsidorna) och som ett "lock" som jag lägger på och skruvar fast när vi fyllt på betongen. Har bokat om betongbilen till kommande fredag. Tar sin lilla tid med allt formande. Blir till att arbeta med poolen efter jobbet i veckan för att hinna med.
« Senast ändrad: maj 18, 2014, 05:00:33:33 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #101 skrivet: maj 18, 2014, 21:39:01:01 »
Idag gjorde jag knappt 50 löpmeter "formlock". Tog panel, 95x21. Några av brädorna sågade jag på längden så det blev 12 mm höga "lister" som jag spikade med pappspik längs kanten på panelbrädorna för att ge en lagom djup försänkning/klack som det 11 mm höga skvalprännegallret ska vila på.

Varför jag tog pappspik? För att det fungerade, de var lagom långa och jag hade en hel kartong stående.  :)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #102 skrivet: maj 19, 2014, 19:53:18:18 »
I kväll hann jag ungefär halvvägs med monteringen av den del av formen som ska bilda klacken till skvalprännegallret. När jag fått dit runt om numrerar jag formdelarna och lyfter bort dem tills vi fyllt i betongen. Sedan pressar jag ner dem i den mjuka betongen och skruvar fast dem samt därefter en regel i mitten som formar djupdelen på skvalprännan.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #103 skrivet: maj 19, 2014, 20:54:45:45 »
Följer detta med spänning även om jag inte skriver så mycket. Keep up the good work!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #104 skrivet: maj 28, 2014, 20:12:09:09 »
I fredags var det äntligen dags att fylla skalblocken med betong. Inte bästa dagen med tanke på vädret; en bra bit över 20° och gassande sol. Betongfabriken hade blandat i 5 kg retarder på 4,9 kubik betong för att det inte skulle brinna för fort.

Sammanfattningsvis lärde jag mig två saker, som båda handlar om att jag hade förberett för noggrant/överarbetade lite, och som jag gärna delar med mig av så att inte andra gör samma sak.

1. Jag satte, med hjälp av snabbhärdande sättlim, små lister över det jag tyckte såg ut som för stora mellanrum (ca 4-7 mm) mellan vissa skalblock. Ville inte riskera att den relativt lösa betongen skulle rinna ut. Tog några timmar att göra. Fullständigt bortkastad tid! Fanns inte minsta tendens till att någon betong skulle sippra ut trots att ballasten bara var 0-8 mm.

2. Jag byggde upp en form till skvalprännan enligt följande (se nedan skiss):

Glespanel F skruvades fast i skalblocket för att bilda djupdelen på skalvprännan. Panelbräda A sattes med rotationslaser i exakt jämnhöjd med befintligt trädäck och helt i våg. Panelbräda B sattes ihop med list C och skruvades därefter ihop med A med trallskruv. Därefter lades läktlisterna E löst på F. Därefter skruvade jag på ungefär var 50:e cm tvärreglar D, men inte över skruven som höll ihop B med A. Syftet med D var att B skulle hållas helt horisontella. Därefter skruvade jag ihop läkten E med D för att bilda en form till en lite bredare övre del av skalprännan. När alla dryga 23 löpmetrarna form (uppdelad i tre sektioner på vardera långsida och två sektioner på vardera kortsida) till skalprännan var inpassad och ihopskruvad skruvade jag loss trallskruvarna som höll ihop B med A och lyfte av alla sektioner som nu alltså bestod av B, D, C och E. När vi sedan hade fyllt med betong upp till A:s översta kant tryckte jag ner BDCE-sektionen i den blöta betongen. Då upptäckte jag att jag tänkt fel. Det var svårt att få ner den ordentligt eftersom betongen inte ville låta sig pressas undan i utrymmet mellan E och E för vidare avrinning av överflödet ut över B och B. Jag skruvade bort E + E men det tog en bra stund och jag märkte mot slutet att betongen började bli "seg". Tryckte ner sektionerna i betongen igen men nu utan E+E. När betongen började stelna skrapade jag ur betongen som var rakt ovanför F + den del där E egentligen skulle ha varit och på så sätt fick jag ändå till skvalprännan. Mitt strul med att först trycka dit och sedan lyfta bort sektionen för att ta bort E + E gjorde dock att jag inte fick en helt jämn och fin gjutning under B och C plus att det blev betong någon eller några millimiter högre än A på många ställen. Jag har nu format av allt utom A som ju sitter i våg, för att ha A kvar nu när jag ska slipa ner det som är för högt. Måste även slipa ner skvalpränneklacken under C i motsvarande mån. Och på några ställen måste jag grovspackla innan jag finspacklar alltihop. En del spackling och slipning hade det nog blivit ändå, men betydligt mindre om jag från början hade struntat i att göra E-delen av formen.

Kan också nämna att det var för trångt för att vibrerar på vanligt sätt så jag vibrerade för hand med en käpp, hål för hål i blocken så att säga och efter varje fyllomgång. Vi fyllde ungefär en tredjedel per varv. Trodde i min enfald att det skulle ta ca 1 timme. Det blev istället tre timmars lossningstid!  :o

Ett till tips, vilket i och för sig står i bland annat Finnjas instruktioner för skalblock, och det är att inte använda normal ballast, 8-16 mm utan som sagt 0-8- Det är på många håll trångt mellan block och armeringar och därför, gissar jag, svårt att få ordentlig utfyllnad i väggarna med 8-16.


« Senast ändrad: maj 28, 2014, 20:17:58:58 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #105 skrivet: maj 29, 2014, 11:19:39:39 »
Heja fantastiskt jobb roligt att följa din resa mot ett härligt pooliv O0.
Hade man inte redan byggt pool så banne mig hade det idag blivit
något liknande. Bra beskrivning av arbetet ovärderlig information
för de som har planer göra ngt liknande.
Roland 8).
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad larryjerry

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #106 skrivet: juli 29, 2014, 09:41:58:58 »
Hej
vad har du tänkt att ha för galler över rännorna.
mvh jerry

Andreas O upp

  • Gäst
Andreas O upp
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #107 skrivet: mars 08, 2015, 20:40:59:59 »
Bygger också betongpool med overflow. Kommer att måla vitt under vattenytan men har inte ännu kommit till val av färg.
Ska spackla och slipa nu :-)
Kalk har kommit ur väggen så det måste jag ta bort först med Weber sys 838 klinkerrent. Spackla med klinker/kakel-fix som är frost och vattenbeständig. Du hade en sådan fråga tidigare i tråden om hur du skulle spackla. Vad tror du om mina val? Har du spacklat ännu?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #108 skrivet: mars 14, 2015, 08:44:07:07 »
Bygger också betongpool med overflow. Kommer att måla vitt under vattenytan men har inte ännu kommit till val av färg.
Ska spackla och slipa nu :-)
Kalk har kommit ur väggen så det måste jag ta bort först med Weber sys 838 klinkerrent. Spackla med klinker/kakel-fix som är frost och vattenbeständig. Du hade en sådan fråga tidigare i tråden om hur du skulle spackla. Vad tror du om mina val? Har du spacklat ännu?

Här finns förslag på system för målning:

http://www.mapei.com/SE-SV/System-för-Bygg/Mapecoat-EP-POOL--Epoxifärg-för-simbassänger/Mapecoat-EP-POOL--Epoxifärg-för-simbassänger
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #109 skrivet: mars 14, 2015, 08:50:05:05 »
Bifogat även systemlösning från Sopro för betongpool
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag