CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #50 skrivet: juli 14, 2013, 15:38:24:24 »
Sådär ja, nu är jag klar med armeringen till första raden skalblock. Inklusive armeringen i plattans kant gick det åt närmare 200 meter 12 mm-armering (till 3,75 x 7,5 m pool). Övervägde först 16 mm eftersom en släkting använde det, men är glad att jag valde 12 mm för det var tillräckligt tungjobbat ändå. Har för övrigt inte hittat något annat än 12 mm som rekommendation på nätet. T. ex. rekommenderar Finnja 12 mm till en 2 meter hög fristående gödselbrunn, så det borde räcka för mina 1,4 meter. Jag får ju tryck från båda hållen på väggarna; jord från ena hållet och poolvatten från andra. Om en vecka kommer betongbilen och fyller plattan. Ska bli skönt att få det klart, för då känns det som jag tagit ett stort steg på vägen mot en färdig pool och är hyffsat säkrad mot eventuella ras från kanterna. Ska nog ändå skynda på med att sätta de sju raderna skalblock, gjuta dem och sätta platonmatta på utsidan och utanpå det 5 mm XPS-skivor (ev lite tjockare högre upp). Ska söka lite här på forumet om kanske kallasfalt är att föredra istället för platon. XPS:n tar ju inte åt sig vatten och bör därför i sig vara vattenavvisande. Kommer för övrigt ha rejäl dränering med makadam och extra dräneringsrör på utsidan, utöver de som ligger under plattans nivå. På nedersta bilden ser ni bockningsverktyget som fått slita hårt i fyra dagar.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Uppsala_pool

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #51 skrivet: juli 14, 2013, 22:14:51:51 »
Snyggt jobbat! Är igång och bygger min betongpool nu och mina tankar går åt att skippa platonmattan för att få större effekt av XPS'en. Logiken säger så här; på nya hus ser man till att grunden är torr underifrån och på den så lägger man EPS direkt och gjuter ovanpå och har vatten innanför (läs dusch), vänd nu ordningen på högkant och det du får är en konstruktionordning vatten-betong-EPS-torrt. Jänker lägga EPS 100 på väggarna i antingen 10cm eller 20 cm (har 20 cm i grunden).
Ha de gott och jag ser fram emot vidare poolbilder!!!

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #52 skrivet: juli 15, 2013, 09:26:21:21 »
Snyggt jobbat! Är igång och bygger min betongpool nu och mina tankar går åt att skippa platonmattan för att få större effekt av XPS'en. Logiken säger så här; på nya hus ser man till att grunden är torr underifrån och på den så lägger man EPS direkt och gjuter ovanpå och har vatten innanför (läs dusch), vänd nu ordningen på högkant och det du får är en konstruktionordning vatten-betong-EPS-torrt. Jänker lägga EPS 100 på väggarna i antingen 10cm eller 20 cm (har 20 cm i grunden).
Ha de gott och jag ser fram emot vidare poolbilder!!!

Låter logiskt, men frågan är om det inte blir torrare med XPS. EPS har vad jag förstår en tendens att med tiden suga åt sig vatten. Har haft några sådana skivor liggande ute från hösten till våren i år och de var påtagligt tunga av vatten då. Vill man ändå köra EPS kan man kanske sätta platon men då utanför cellplatsen. Såg att Henry Porter gjorde det när han byggde: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3352.msg28816#msg28816
Jag har som sagt ganska tunt med XPS men jag resonerar så här: På sommarhalvåret har jag 3 solpaneler från CTC på hustaket som ska värma poolen. Redan idag ger de så mycket överskott att jag stundtals måste kyla dem genom att köra ner överskottsvärme från dem i bergvärmehålet. Den kylande effekt som marken ger genom XPS:n under och på sidorna av poolen måste vara försumbar jämfört med det som försvinner från ytan. På vinter tänker jag ha cirkulation runt +5° (med hjälp av bergvärme) för att keramiken inte ska frostsprängas, och då lär ju marken runt om (med undantag från den översta delen) hålla minst +5° och därmed inte ha någon kylande effekt. Känner mig kluven när det gäller isolering på sidorna. EPS med platon utanför kanske inte är någon dum idé. Då andas betongen ut i EPS:n samtidigt som platon håller fukt från andra hållet borta.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad psau

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #53 skrivet: juli 15, 2013, 09:42:18:18 »
Har man gjort rätt från början med dräneringen kommer vattnet aldrig åt cellplasten och den fukt den periodvis suger i sig torkar ut.

Platonmatta eller ej beror på vad man återfyller med och så skyddar den frigoliten mot fyllet när man återfyller, men jag skulle lägga den utanför friggon.

/Peter

edit stavning
« Senast ändrad: juli 15, 2013, 10:34:33:33 av psau »
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #54 skrivet: juli 15, 2013, 10:25:27:27 »
Har man gjort rätt från början med dräneringen kommer vattnet aldrig åt cellplasten och den fukt den periodvis suger i sig torkar ut.

Platonmatta eller ej beror på vad man återfyller med och så skyddar den frigoliten mot fyllet när man återfyller, man jag skulle lägga den utanför friggon.

/Peter

Tack! Då får det bli EPS och platon på sidorna för min del.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #55 skrivet: juli 15, 2013, 14:56:34:34 »
Sitter redan och klurar på hur jag ska göra när det är dags att gjuta fast skalblocken och därmed även gjuta överkanten på poolen i exakt våg. Har 3,5 cm till godo upp till trädäck ovanför skalblockens högsta del + "försäkningen" i mitten av skalblocken som är runt 5 cm. Funderar på hur jag ska lösa det med skvalprännan. Antingen forma med en regel lagom djupt och brett och sedan måla med något tätande, typ epoxi, eller gjuta in någon form av vit plastränna, den här för ca 40 kr metern kanske: http://www.cheapy.se/Produkt___HAENGRAENNA-%C3%98100mm_37690__14765_13083_13083_
Däruppöver måste jag göra en lagom djup (ca 25 mm inkl keramiska materialet) och bred "nisch" till skvalpgallret, som dessutom bör luta ca 10°. Känner på mig att jag behöver fundera många vändor för att komma fram till en vettig lösning. Hade tänkt ha två utlopp från rännorna, ett i vart hörn på den poolgavel som är närmast bufferttanken.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #56 skrivet: juli 15, 2013, 17:24:00:00 »
Varför ställer du inte skalblocken på färdig platta?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #57 skrivet: juli 15, 2013, 18:14:43:43 »
Varför ställer du inte skalblocken på färdig platta?
Jodå, det gör jag. På måndag gjuts plattan och då ställer jag första varvet skalblock på plattan innan den hårdnat helt. Senare bygger jag på varv 2-7 i ett svep innan jag fyller dem med betong.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #58 skrivet: juli 15, 2013, 18:47:58:58 »
Jomen varför stressa med det istället för att sätta dom i lugn och ro? Har aldrig staplat skalblock men väl thermomursblock och det är ju rätt viktigt att första raden kommer i våg.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #59 skrivet: juli 15, 2013, 23:14:27:27 »
Jomen varför stressa med det istället för att sätta dom i lugn och ro? Har aldrig staplat skalblock men väl thermomursblock och det är ju rätt viktigt att första raden kommer i våg.
Formens kanter är exakt i våg och jag kommer använda självkompakterande betong, så mer i våg än så går nog inte att få. Jag sätter inte första raden förrän betongen är så hård att den bär skalblocken, men jag har läst både på Finnjas sajt och någon annanstans att det rekommenderas att sätta första raden innan plattan hårdnat helt. Sedan kan jag ju finjustera eventuella avvikelser genom att jag ändå måste gjuta på några centimeter högst upp.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag