CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134300 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #30 skrivet: augusti 19, 2012, 11:46:02:02 »
Har tagit en paus i arbetet idag i väntan på lastbilen med makadampåfyllning. Har därför unnat mig att drömma lite framåt och sökte bland annat på mosaikfix för pooler och hittade oväntat sådant på Biltemas hemsida. Eftersom det kommer gå åt en hel del är ju 399 kr för en 25 kg-säck kanske lockande:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Mosaikfix-87529/

Men jag antar att en del rent reflexmässigt kanske blir lika tveksamma som jag, som upplevt varierande kvalité på Biltemas varor generellt. Någon som använt Biltemas fix i sin pool?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #31 skrivet: augusti 21, 2012, 13:36:03:03 »
Hellu,
Jag håller inte med om valet av padda, ta den större minskar riskerna med sättningar det är ju ett par kg du kommer lägga på plattan...

Min grävare hanterar en 450 padda utan några större klagomål och då är den i 1,5tons klassen.

Och ja, jag håller med dig om biltema men ibland glimrar de till och man kan hitta vissa riktigt bra saker där, kolla på byggahus om du hittar några som använt deras produkter...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #32 skrivet: augusti 21, 2012, 14:09:01:01 »
Hellu,

Jag håller inte med om valet av padda, ta den större minskar riskerna med sättningar det är ju ett par kg du kommer lägga på plattan...
Min grävare hanterar en 450 padda utan några större klagomål och då är den i 1,5tons klassen.

/Peter

Nu får jag beslutsångest.  ??? Låter vettigt med att det måste bli ordentligt paddat, men jag bygger ju nära huset och väggarna i schaktet har redan sprickor. Vill inte ha något ras. Kan jag inte få samma effekt med en 90-kilos om jag bara är noga med att hela tiden inte padda för tjockt och köra på varje lager tills det är stumt?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #33 skrivet: augusti 21, 2012, 15:05:06:06 »
250kg är en bra kompromiss!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #34 skrivet: augusti 22, 2012, 11:48:33:33 »
Nu börjar jag undra om jag ska padda överhuvudtaget:  :o

Hittade detta på byggahus.se, som är svar på en fråga om man ska padda makadam:

"Detta har vi diskuterat här på forumet innan och jag blev nästan idiotförklarad av vissa för att jag inte paddade min makadam under min platta. Jag har större fraktion än 4-16 men kommer inte ihåg exakt storlek.
Makadam är inte packningsbart varför paddning egentligen är onödigt. Jag fick veta av min KA, tillika en erfaren byggare att jag absolut INTE skulle padda makadamen eftersom man då krossar denna till mindre fraktioner och bildar kapillärsugande bitar. En opaddad makadambädd faller inte ihop som ett korthus och orsakar sättningar i huset.
Olika grävare jag pratat med säger att ungefär hälften av byggena paddar makadamen och hälften gör det inte. En skola som byggs brevid min arbetsplats har inte paddad makadam och det är en platta på minst 2000 kvm. Däremot har underlaget packats mycket hårt och så har även min undergrund gjorts. Du bör köra med en 450 kg padda minst 4-6 överfarter åt olika håll."
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #35 skrivet: augusti 22, 2012, 13:46:36:36 »
:)

Men om man har icke paddningsbart material under är det ju ingen ide att padda där heller.....

Att det inte skulle gå att padda 8-16 känns märkligt. det är stor skillnad på paddat och inte paddat. Inte på samma sätt om med en 0-fraktion men ändå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #36 skrivet: augusti 22, 2012, 13:58:35:35 »
:)

Men om man har icke paddningsbart material under är det ju ingen ide att padda där heller.....


Håller med, men längre ner i tråden på byggahus.se påpekade någon att översta lagrets stenar lägger sig ner vid paddning, och därigenom får man än bättre (slätare) yta att lägga cellplasten på.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad psau

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #37 skrivet: augusti 22, 2012, 14:23:54:54 »
Nu har jag inte läst Byggahustråden själv men jag skulle inte drömma om att inte padda under min platta, om man väljer att göra det eller ej är ju upp till var och en.
Bygger just nu till på framsidan av huset där körde jag 16-32 under plattan i lager om 20 cm och det packade sig fint och sjönk ihop flera cm vid paddning med en 400kg padda.

På Byggahus finns annars en guld tråd om paddning; http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #38 skrivet: augusti 22, 2012, 15:31:08:08 »
Om man la en grund med säg 0-90 eller något och paddade det ordentligt skulle jag kunna förstå någon tanke med att låta 8-16 lagret vara som det är. Det sätter sig inte speciellt i det lagret och lagret under är helt stabilt men ej dränerande. Under pooler lägger dom flesta bara 8-16. Det blir bärlager och dränlager kombinerat. Då tycker jag det verkar rimligt att padda. På vissa ställen fick jag fylla på ordentligt med material när jag paddade. Utan paddning hade dessa områden inte tagit någon last alls.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #39 skrivet: augusti 22, 2012, 15:32:56:56 »
Nu har jag inte läst Byggahustråden själv men jag skulle inte drömma om att inte padda under min platta, om man väljer att göra det eller ej är ju upp till var och en.

/Peter

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/115110-packa-makadam.html
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag