CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur smutsigt får vattnet vara..?  (läst 7979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2017, 06:09:57:57 »
Oroar mig kanske i onödan. Vi bor längst ner i ett bostadsområde som släntar upp (från oss räknat). Eftersom vi återfyllde en tredjedel av poolen med grundvatten från vår brunn så börjar jag fundera på om man behöver vara orolig över att regnvatten, avgaser fr bilar osv. Når grundvattnet som vi återfyllt poolen med... nej, det är nog långsökt...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2017, 08:57:41:41 »
Håller med Erik N, vi har kört till avlopp EN gång och aldrig mer, tömde poolen på 3 kubik innan jag hunnit dammsuga en fjärdedel av botten.
För oss som har kommunvatten är det väl inget gigantiskt problem, men har man egen brunn så ökar ju kemilaiekostnaderna så fort du skall i med nytt vatten som är grönt och järnhaltigt.

Att dammsuga mot filtret ser jag inte som några problem alls, förutom att man får tömma silkorgen i skimmern rätt ofta i början om man har mycket löv i poolen.
Brukar inte behöva rengöra silkorgen vid pumpen efteråt, allt som passerar skimmern passerar silkorgen i pumpen också, och fastnar i sandfiltret.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2017, 10:33:30:30 »
Det har väl gått åt ca 3-4 m3 vatten de gånger som vi gjort det, men då för hela poolen. Nu är ju i och för sig vår pool en bra bit mindre än din. Men för t.ex. manganutfällningar är det enda sättet, de går rakt igenom filtret och ut i inloppsmunstyckena som en grå rök annars. I TS fall var ju poolen tydligen extremt smutsig och då får man väl kanske ta till grövre metoder än den vanliga dammsugningen. Vi har ju brunnsvatten, men brunnen har ganska god kapacitet så att byta några kubikmeter ställer inte till några problem. Men visst får man då med lite nytt järn och mangan in, det kan man ju inte undvika.

Silkorgen i pumpen behöver vi sällan tömma, men visst hamnar lite skräp där. Vi har bottenavlopp utöver skimmern och bottenavloppet har ju ingen silkorg, så det skräp som kommer den vägen hamnar i pumpens korg.

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #13 skrivet: maj 19, 2017, 07:48:23:23 »
Som Erica sa, så får får det nog bli att dammsuga hela botten. Vattnet är hyfsat rent MEN "mjölkigt" i svagt grön nyans. Har håvat alla stora löv men några fläckar på botten återstår. Känns som dammsugare är perfekt för detta då roboten slutar funka efter några rundor på botten (se bild). Vet någon om det finns en dammsugare som filtrerar vattnet så man kan skicka tillbaka det i poolen..? Typ som en poolrobot på land men en sugslang och en returslang.? Detta hade varit ett snabbt och miljövänligt alternativ...

Utloggad Tallkotten

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #14 skrivet: maj 19, 2017, 08:07:44:44 »
Haha, det finns tydligen en dammsugare, likt det jag menade. Antar att den kostar en del.

Utloggad MathiasS

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2017, 08:40:10:10 »
En sådandär rackare höll jag på att köpa beggad häromåret, fanns en på blocket.....men jag väntade lite förlänge med mitt skambud.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #16 skrivet: maj 19, 2017, 10:55:15:15 »
Precis sådär funkar ju sandfiltret och ordinarie pumpen om du dammsuger som vanligt?
Enda kruxet är ju som sagt att man kan få tömma filtret i skimmern några gånger innan man fått bort allt löv.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad j-t

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #17 skrivet: maj 19, 2017, 11:29:15:15 »
Har du en pump med slanganslutning så kan du ju göra en själv?
Koppla på slangen på dammsugaren till poolen, ta ett gammalt påslakan eller liknande och häng det över poolkanten. Blir inte finfiltrerat men säkerligen good enough för att kunna låta poolroboten ta det sista.

Utloggad TommyC

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #18 skrivet: maj 19, 2017, 13:35:55:55 »
Jag har aldrig haft några problem med att använda den vanliga bottensugen kopplad till skimmern och sandfitret i filtreringsläge som flera redan nämnt. Det underlättar om man först håvar upp så mycket löv som möjligt.  Med pooltak slipper man i stort sett löv i poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Hur smutsigt får vattnet vara..?
« Svar #19 skrivet: maj 19, 2017, 14:08:42:42 »
Jag har aldrig haft några problem med att använda den vanliga bottensugen kopplad till skimmern och sandfitret i filtreringsläge som flera redan nämnt. Det underlättar om man först håvar upp så mycket löv som möjligt.  Med pooltak slipper man i stort sett löv i poolen.

Inte jag heller men sen har min poolrobot en tygpåse så den släpper jag alltid i istället, den rymmer rätt så mycket och som du säger med pooltak så är det mer lite insekter och så samt hår som den hittar än löv och annat skräp :)
Låter dock som där är väldigt mycke skit i den poolen så jag spekulerar (utan att ha sett bilder eller poolen) att vad som är vår vardag inte är tillämpningsbart i detta fallet

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag