CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svenska poolfabriken  (läst 13728 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #10 skrivet: september 08, 2012, 11:10:36:36 »
Tack för återkopplingen rickard. Så länge man behåller företagsnamnet kommer givetvis en konkurs sätta sina spår även för nya ägarna men inte tycker jag att det spekulerats så mycket om det här, snarare diskuterats.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Svenska poolfabriken
« Svar #11 skrivet: september 08, 2012, 22:07:53:53 »
Tack för svaret Rickard, jag började bli orolig att jag hade blivit helt förvirrad. Tycker dock att om man som ny ägare ska agera seriöst så informerar man att företaget är på benen igen och att man nu tar nya tag. För mig blir det oseriöst och känns som att man smusslar med något när det inte ens finns info på hemsidan om att de vart i konkurs. Gällande radering av tråden så känns den lite märklig också, men samtidigt så förstår jag att man ibland tar olika beslut och det är faktiskt du som bestämmer och det respekterar jag.   O0


Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Steffe

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #12 skrivet: september 09, 2012, 08:59:18:18 »
Letade också efter den gamla tråden för ett par veckor sedan efter sett ny reklam från SPF.

Givetvis så förstår man att man som ny ägare inte vill informera om den gamla ägarens synder, dvs. att tidigare ägare drivit företaget i kånken. Det har faktiskt ingenting med det nya företaget att göra egentligen (om det är inte den förra ägaren som gått in igen på något sätt). Är det så att företaget levde på återkommande kunder hade det varit en sak, men de större poolföretagen idag är inriktade på nyförsäljning av pooler och deras potentiella kunder vet inte ens om att SPF varit i konkurs.

För er som är SPF kunder, hur är det med era garantier? Gäller de fortfarande mot det nya bolaget? Någon som kollat?

Att SPF gick i konkurs och kom lite som en blixt från klar himmel, speciellt då det nästan samtidigt var en tråd där det diskuterades utifall man skulle betala handpenning (eller t o m förskott) på poolmaterial.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svenska poolfabriken
« Svar #13 skrivet: september 09, 2012, 16:45:15:15 »
Jag låter mig väldigt sällan styras av företag, eller dess önskemål, men just när det gäller diskussioner om kk så brukar jag faktiskt vara lite lyhörd.
Jag har naturligtvis kvar de gamla ämnena så att de går återställa om man skulle vilja, men i övrigt så får man anta att de nya ägarna vill att det skall vara "business as  usual" och att det som hänt tidigare hör till historien.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Svenska poolfabriken
« Svar #14 skrivet: september 10, 2012, 12:05:03:03 »
Letade också efter den gamla tråden för ett par veckor sedan efter sett ny reklam från SPF.

Givetvis så förstår man att man som ny ägare inte vill informera om den gamla ägarens synder, dvs. att tidigare ägare drivit företaget i kånken. Det har faktiskt ingenting med det nya företaget att göra egentligen (om det är inte den förra ägaren som gått in igen på något sätt). Är det så att företaget levde på återkommande kunder hade det varit en sak, men de större poolföretagen idag är inriktade på nyförsäljning av pooler och deras potentiella kunder vet inte ens om att SPF varit i konkurs.

För er som är SPF kunder, hur är det med era garantier? Gäller de fortfarande mot det nya bolaget? Någon som kollat?

Att SPF gick i konkurs och kom lite som en blixt från klar himmel, speciellt då det nästan samtidigt var en tråd där det diskuterades utifall man skulle betala handpenning (eller t o m förskott) på poolmaterial.

Jag skulle vilja påstå att det vore konstigt om inte garantierna gällde utav den enkla orsaken att det finns ingen information någonstans på deras hemsida eller i brev till mig som kund, varken från nya eller gamla ägaren om att företaget har vart i konkurs. Och det skulle lätt kunna gå en kund helt förbi om man inte är medlem här. Så om de skulle neka mig med bakgrunden att det är nya ägare så skulle jag nog ifrågasätta var den informationen finns.

Nu tror inte jag att det kommer vara ett problem, alla nya seriösa bolag efter en konkurs brukar ta hand om de gamla kundernas problem då de ser det som en möjlig kund att sälja mer till. Sen brukar man även ta över leverantörerna och de brukar stå för garantier på sådant de sålt till tidigare ägare. Men allt detta är bara spekulation och än så länge så har inget gått sönder på min pool som har gjort att jag behövt påkalla garanti.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Steffe

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #15 skrivet: september 10, 2012, 15:54:59:59 »
Jag skulle vilja påstå att det vore konstigt om inte garantierna gällde utav den enkla orsaken att det finns ingen information någonstans på deras hemsida eller i brev till mig som kund, varken från nya eller gamla ägaren om att företaget har vart i konkurs. Och det skulle lätt kunna gå en kund helt förbi om man inte är medlem här. Så om de skulle neka mig med bakgrunden att det är nya ägare så skulle jag nog ifrågasätta var den informationen finns.

Nu tror inte jag att det kommer vara ett problem, alla nya seriösa bolag efter en konkurs brukar ta hand om de gamla kundernas problem då de ser det som en möjlig kund att sälja mer till. Sen brukar man även ta över leverantörerna och de brukar stå för garantier på sådant de sålt till tidigare ägare. Men allt detta är bara spekulation och än så länge så har inget gått sönder på min pool som har gjort att jag behövt påkalla garanti.

Vet inte hur sånt fungerar, men om det är ett nytt bolag med nytt bolagsnummer så finns det väl inget som säger att de måste ta hand om de gamla kundernas reklamationer. Om det inte är någon form av good will dvs. Du kanske skulle ringa och kolla du som är kund bara för att se hur det är. Du har ju helt rätt i att det finns ju ingen information på hemsida om att det är ett nytt bolag.

Känns dock som att det kan bli kostamt för en ny ägare att ta emot garantiärenden (om de inte kan reklamera allt bakåt själva) utan ens ha sålt den första poolen. Poolbranschen i Sverige är ju fortfarande i sin linda så det tar nog ett tag innan de stora företagen fattar att befintliga kunder också är bra att ta hand om och inte bara söka nya poolköpare.

Utloggad zeta

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #16 skrivet: september 11, 2012, 21:27:40:40 »
Det verkar som att upplysa sina kunder om vad som hänt eller om garantier gäller inte är något som de vill göra. All information är som inget hänt. Verkligheten är en annan, stora delar av sortimenten är utbytt och frågan är om de kommer kunna få fram reservdelar till många av produkterna som gamla SPF sålde.
Tittar man även på vilka som står bakom det nya bolaget Svenska Poolfabriken i Luleå AB så klarnar bilden och syftet ytterligare. Kolla t.ex på Allabolag.se.

Zeta
Thermopool 3,5x9,25 med hörntrappa

Utloggad MathiasS

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #17 skrivet: september 11, 2012, 22:44:39:39 »
Det du säger fast inte skriver är att samma personer som är aktiva i Poolkungen också är aktiva i det nya SPF.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Arg

  • Gäst
Arg
SV: Svenska poolfabriken
« Svar #18 skrivet: september 14, 2012, 11:00:20:20 »
Jag har blivigt blåst på 120000kr trots att jag har papper på att poolfabriken lagerförvarar mina varor och leverans skulle ske vecka19-21.Enligt kk-förvaltaren var vi ca10 privatpersoner som blev drabbade och mellan 500000-1000000kr handlade det om totalt. Ny huvudägare men säljaren som lovade allt detta är kvar, någon sa att han står som vd nu. Jag kommer inte rekomendera det bolaget till någon. Jag vill samtidigt tacka underleverantörer som ställt upp så jag kunde bygga min pool. Phalens, PDK produkter och poolnet har varit änglar.

Utloggad MathiasS

SV: Svenska poolfabriken
« Svar #19 skrivet: september 14, 2012, 11:22:54:54 »
Tråkigt att höra, är nästan lite förvånad över vi inte hört om fler drabbade faktiskt.

Jag antar att du har förskottsbetalat saker för att ha hamnat i denna sits?

Sett till det juridiska antar jag att det är så att andra fodringsägare har högre prio än vanliga kunder (hamnar oftast sist i priolistan) och då är ju stålarna borta. För det nya bolaget blir dina prylar på lagret bara en del av inkromet man betalat för.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag