CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken typ av markpool ska jag välja?  (läst 11979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #20 skrivet: augusti 28, 2013, 23:39:27:27 »
Från en tillverkare av skalblock:
"Skalblock är en typ av betongblock avsedda för murar med stor påkänning.
Erforderlig armering inlägges i förskott, varefter betong av lämplig kvalite och konsistens ifylles.
Betongen bör vara av kvalite K 30. De vanligaste användningsområderna är kanter på gödselstäder,
laguner och plansilos"

Enda typen skalblock jag känner till är denna, gjord av betong, inte någon form för lättbetong. När det är sagt skal jag inte säja att det inte kan finast andra typer, men som sagt, inte vad jag har hört om.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2013, 07:45:52:52 »
Det finns flera skalblockspooler här på forumet. Sök bland byggtrådarna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Decoy

SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #22 skrivet: augusti 29, 2013, 22:59:38:38 »
Tack för alla svar!  O0

Jag har fått följande svar från bender angående vad de rekommenderar som pool stomme, samt isolervärde. Jag är förvånad över det sista påståendet!

Bender svarar :
"Bäst isolervärde har absolut lättkinkerblock(leca) Sen kommer betonghålsten och skalblock.  Skalblock blir den absolut starkaste muren i och med att man armerar och gjuter i hela dom. Dvs de blir som en massiv betongvägg.

Jag vet at poler ofta byggs av dessa men jag skulle tro att det går med dom andra också men kolla gärna med en poolsäljare om dom tycker det går bra! Viktigt när man fyller upp runt polen med massor är att man samtidigt fyller på med vatten för att ha ett jämt tryck på både insidan och utsidan."


Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vilken typ av markpool ska jag välja?
« Svar #23 skrivet: augusti 30, 2013, 09:41:28:28 »
Kolla min byggtråd, så inser du att det inte er nödvändigt att återfylla, även om du bygger med lättklinker. Det man får göra om man inte skal återfylla är att gjuta kontraforer for att säkerställa hållfastheten. Det jag också har gjort för att ytterligare säkerställa att muren håller för vattentrycket är att använda u-block i botten, på mitten, och i toppen av poolväggen.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag