Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stormsäkra pooltak?  (läst 5593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredddan

Stormsäkra pooltak?
« skrivet: november 29, 2015, 09:42:54:54 »
Har precis fått klart mitt Z-line Luci 4x8 och det blåste mycket inatt och inatt ska det blåsa mer här på västkusten.
Ni som har pooltak låter ni sektionerna vara ute eller drar ni ihop dem till ena änden vid storm?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #1 skrivet: november 29, 2015, 09:45:18:18 »
Jag surrar ihop dom så att dom inte kan röra sig inbördes eller på marken. Det är när sektionerna delar sig och vinden får tag som det blir tråkigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredddan

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2015, 11:26:44:44 »
Är det smartast å dra de samman i ena änden och surra ihop dem? Har dragit bromsarna men de håller ju inte då mycket tror jag. Såg att de rörde sig ibatt...
Man får ju vatten å löv i poolen men taket bör ju klara sig bäst då.

Utloggad TommyC

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #3 skrivet: november 29, 2015, 14:14:43:43 »
Har inte tillverkaren tänkt på stormsäkring av taket? Fråga leverantören! Vårt tak har stormpluggar av rostfritt stål som låser alla taksektionerna till rälsen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad fredddan

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #4 skrivet: november 29, 2015, 17:09:23:23 »
Ska kolla med tillverkaren imorn vad de rekommenderar.
Varje sektion har bromsar men de tar inte så värst bra, vet inte om de ska vara så dåliga eller om de jag har fått är defekta.
Jag satte ihop alla sektionerna i ena änden å låste med några regler så de bör klara gorm som kommer inatt om nu inte smhi har fel. Bor nära havet å här blåser de ju jämt...

Utloggad fredddan

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #5 skrivet: november 30, 2015, 16:12:05:05 »
Fick svar från leverantören nu och de rekommenderar spännband som man lägger i kors över varje sektion och fäster i fällbara båtöglor på varje sida.
Ska prova det men är lite orolig för att det kanske blir märken i plasten om bandet ligger och slår emot när det blåser?

Någon som har erfarenhet av liknande lösning?

Utloggad TommyC

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #6 skrivet: november 30, 2015, 16:28:31:31 »
Det är fel svar. Om det blir bara lite för högt tryck på kanalplasten så uppstår små sprickor i plasten. Om spännbanden ska göra någon nytta så måste de spännas så att de inte kan fladdra och då är risken för små sprickor stor. Gissa hur jag vet det. Fråga igen och fråga om risken för sprickor och om de i så fall kommer ut och byter all kanalplast utan kostnad för dig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #7 skrivet: november 30, 2015, 22:11:47:47 »
Detta är helt klart något som man bör kolla upp redan när man skall skaffa sig ett pooltak. Resultatet kan ju bli katastrofalt om taket flaxar iväg i en rejäl storm, och tyvärr verkar väl klimatet utveckla sig så att sådana blir mera vanliga. Efterhandslösningar som t.ex. spännband är knappast rätt väg att gå - den här detaljen bör tillverkaren ha tänkt på från början och inkluderat i konstruktionen. Med tanke på att kanalplast inte tål så höga tryck under längre tid utan att det kan deformeras så bör väl bästa lösningen vara system där låsningen sker nere vid rälsen / skenorna, alltså låsning mot marken så att säga.

Utloggad jockeman

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #8 skrivet: december 11, 2015, 16:45:32:32 »
Jag har ett likadant tak,
Har du justerat låsen ordentligt? Sitter de lite löst så rör sig ju taket lätt
Mvh
Joakim

Utloggad fredddan

SV: Stormsäkra pooltak?
« Svar #9 skrivet: december 14, 2015, 11:55:29:29 »
Nu fick jag svaret av tillverkaren, de hade råkat skicka fel bromsar till mig....
Inte konstigt att jag aldrig fick de att bromsa hur jag än justerade...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag