CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering  (läst 79112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolarn

Isolering
« skrivet: april 10, 2006, 22:32:08:08 »
Nu är det på gång!

Solen börjar så smått titta fram och snön ser ut att vilja sjunka ner genom marken.  :D

Jag tänkte börja leta isolering för att täcka botten och utsidan av poolsargen.

Efter lite efterforskning slår det mig  ??? ju mer man vet desto mer förvirrad blir man!

Jag har skickat e-post till 7 (sju) olika återförsäljare av isolering och har förstått att typen skall vara extruderad plast.
(Hette det så?)
Isoleringen i botten ska vara av en tät typ dock (enligt en försäljare) behöver det inte vara 700 (som rekommenderas i tabellen) utan det räcker med 500. Runt poolen (enligt säljare) är det bra att ha 250, inte lika tät men denna typ har låg fuktupptagningsförmåga. En poolbyggare jag pratat med använder "vanlig frigolit", vilket jag antar är S80, till sargen. Detta är väl ok antar jag och känns bra eftersom fukten inte ska komma upp på kanten och denna typ är billigare.

Efter att ha fått inputs ifrån så många kunniga vänder jag mig nu till ER där ute med erfarenhet och utan "plikten att sälja".  ;D

Vilken typ av isolering har ni i era poolbottnar och vilken typ har ni runt poolsargen?

Förtvivlat intresserad av Edra svar ::)

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #1 skrivet: april 11, 2006, 08:54:23:23 »
Hej !

Jag har ingen pool, än, men står i begrepp att bygga inom kort. Kanske redan till helgen.
Isolering var det ja:
Inne i poolen rekommenderar jag extruderad cellplast, typ Floormate oftast ljusblå eller rosa.
Den är falsad på kanterna så de ligger lite omlott.
På utsidan poolen vill jag slå ett slag för Pordrän eller isodrän om du riskerar att få fukt emot dem.
Dvs ska du återfylla med jordmassor använd Pordrän/Isodrän. Om du har möjlighet att återfylla med makadam eller ska lämna det helt öppet, köp helt vanlig billig frigolit och ta till lite extra.

M v h    Janne       
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #2 skrivet: april 11, 2006, 13:42:34:34 »
 Tjena Poolarn

 Jag håller med dig om att ju mer "efterforskning" man lägger ned ju mer frågor kommer fram. Jag har pool och isolerade undertill med (rekomenderades) med vanlig frigolt, ^-^ för de jag pratade med sa som Janne. " Att om det bara var tillräcklig dränering runt så går det lika bra med denna billigare sort" :D. Så sagt o gjort blev det den under poolen, sedan är det styropol till sidorna/ väggarna. Har ännu inget värmetillskott, men solen klarar värma den till omkr. 22-23 grader. Sedan tar det väl ca: två dgr. dåligt väder så ligger temp ca: 19-20grader.

 Ps. Har försökt att lägga ut bilder men det vill sig inte nåt vidare som jag vill, så ni får vänta lite till..

 Hälsn JPe

Utloggad Janne

SV: Isolering
« Svar #3 skrivet: april 11, 2006, 14:21:54:54 »
Tjena!

Jag kör med billig frigolit ifrån byggvaruhuset runt om.
Tyvärr ingen på botten.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolnicke

SV: Isolering
« Svar #4 skrivet: april 11, 2006, 20:54:33:33 »
Hej,
Rosa 22 mm falsad styrofoam på botten. Därefter poolmatta "typ konstgräs" följt av poolduk. Runt poolen vanlig frigolit 22 mm.

När det gäller botten så beror valet en hel del på hur man bygger upp lagren. Då man i princip går direkt på isoleringen i min pool valde jag en hård isolering för att undvika märken efter fötter.

Viktigast för att spara värme är dock ett pooltäcke som stoppar avdunstning.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #5 skrivet: april 11, 2006, 22:23:48:48 »
Hej på er och tack för svar.

Problemet med era svar är just det att rosa betyder inte, som i det forna Östtyskland, att det bara finns EN rosa sort utan mellan fem och sju olika kvalitéer beroende på nominell densitet, lång- och korttidslast osv.  :D

Den blå finns även den i en mängd olika kvalitéer beroende på bla, bla, bla osv.  ;D

Skillnaden är, som jag tror jag förstår, hur djupa märken det blir efter avstamp av badande fötter och hur stor roll detta spelar.

Jag formulerar sålunda om min fråga och ställer den på följande sätt:

Ni som har isolerat er poolbotten med blå eller rosa isolering, vilken exakt typ är det och har ni med denna fått märken i er poolbotten och OM ni får märken av avstampande hälar, hur ser er poolbotten ut och spelar det egentligen någon roll om man får märken i sin poolbotten???  ???  ???  >:D Ni förstår säkert. ;-)

Det var något att bita i. Jag tar tacksamt emot svar på denna långa fråga. Ingen panik, men gärna på en gång eftersom jag tänkte köpa isolering den här eller nästa vecka. :P

Runt poolen har jag redan bestämt mig för att isolera med vanlig frigolit, 50 mm, S80, och har inte hittat något billigare än Byggmax 27 kronor per platta á 0.72 kvadratmeter.

Det är kul att projektera! Man lär sig hela tiden nya saker. ::)


Må gott O0

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #6 skrivet: april 12, 2006, 12:34:03:03 »
Exakt denna har vi i botten:
Cellplast XPS Floormate 50mm 1240-050. XPS cellplast har hög tryckhållfasthet och används till isolering av omvända tak och i konstruktioner där kraven på hållfasthet är mycket höga,
bland annat under platta på mark, utvändig isolering av källarvägg och golv. XPS är en tät isolering med slutna celler vilket innebär att vatten inte tränger
igenom. 5.55m2/pkt

Köpt på Beijer.

Det blir märken i botten innan du har i vatten, gör därför plattor till dina skor så att du minimerar risken.

Om det även blir märken efter att du har vatten i merd ovan nämnda isolering kan inte jag svara på eftersom jag inte har badat i poolen ännu ;)

Om märkena stör `? Ja, litegrann stör de mig men de flesta andra ser inte dem.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #7 skrivet: april 13, 2006, 11:18:49:49 »
Tjenare Poolarn


 Jag har min isolering under ett lager betong så mer än att den finns där, och förhoppningsvis fyller sin funktion, kan inte jag svara på.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #8 skrivet: april 13, 2006, 11:53:18:18 »
S-2oo har min bygghandel rekomenderat i botten ? Verkar detta rätt?

Utloggad Anders_A

SV: Isolering
« Svar #9 skrivet: april 13, 2006, 14:22:46:46 »
Jag är inne på min fjärde pool nu " obs jag har flyttat 2ggr" och har isolerat de med olika frigolit.
Första poolen hade jag ingen isolering alls utan bara bottenmatta, under denna hade jag "paddad" stenmjöl. Stenmjöl blir hård som betong men ändå så fick jag svackor av hälar efter ett tag, men inget som syntes från ytan utan man kände det endast när man gick och drog fötterna över bottnen.
Andra poolen så använde jag S200 50mm frigolit över stenmjölen och sen en bottenmatta. Detta kan jag avråda direkt då frigoliten gav sig i skarvarna, såg fin ut de första åren men efter hand som man hoppade i poolen så gav sig kanterna på frigoliten. Från ytan så såg man att bottenmattan sjönk ner i dessa skarvar och till slut så bildades ett rutmönster på bottnen där allt skit samlade sig. S200 använder man när man skall gjuta ovanför, typ golv.
Tredje poolen hade jag Jackons rosa falsade 50mm med bottenmatta över denna är kanon motsvarar enligt mig den packade stenmjölen. Den nya poolen har oxå fått samma uppbyggnad.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #10 skrivet: april 13, 2006, 14:43:47:47 »
Anders_A du skriver:Tredje poolen hade jag Jackons rosa falsade 50mm

Fråga till dig eller någon som vet: Är detta frigolit S300 50mm tjock eller vad är det för kvalite´.
« Senast ändrad: april 13, 2006, 14:48:39:39 av spike »

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #11 skrivet: april 13, 2006, 16:15:03:03 »
Anders A!

Jag är också nyfiken på vilken kvalitet det var på den rosa. Som sagt tidigare finns det mellan 5 och 7 hårdheter/tätheter.

För att vara säker på att undvika "plattglidning" skall man använda falsad isolering. Oavsett färg :P


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #12 skrivet: april 13, 2006, 21:30:11:11 »
Har ni provat söka i forumet ? ;)

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #13 skrivet: april 13, 2006, 21:53:01:01 »
 ::) har provat att söka på isolering och frigolit , men inget vettigt svar där tyckte jag :'(, så det får väll bli S300 och hoppas på att detta räcker! Eller du Gustavsson vet mer?

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #14 skrivet: april 13, 2006, 23:02:55:55 »
Kolla efter nåt som heter Floormate. Det ska vara det bästa tror jag.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #15 skrivet: april 14, 2006, 07:16:26:26 »
Okey!
Men nu är det, som är det är sagt innan att floormate finns i uppsjö av olika hårdhetsgrader, så det var inte så lätt, tyvärr ;D. Jag kommer att beställa S-300 på Tisdag om det inte är någon som kommer att avråda mig från detta, och har en bra förklaring till detta.
Tack till Anders_A det var tur att du sa till om S200, hoppas nu S300 räcker!

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Isolering
« Svar #16 skrivet: april 14, 2006, 10:20:00:00 »
Du gör helt rätt i att skippa "S200".I min förra/första pool,använda jag just det och redan efter 1.a säsongen märktes det avtryck av fötter,simfötter m.m och dessutom började skarvarna framträda.
Jag kommer inte ihåg namnet på cellplasten jag använder i min nuvarande pool,men den är rosa.
Men när jag skulle bygga min andra pool,så ringde jag Sundolitt och förklarade problemen jag haft med första bygget och att jag inte ville ha dem igen,så guidade de mig rätt i cellplastdjungeln.
Så mitt tips är att ringa Sundolitt.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #17 skrivet: april 14, 2006, 12:19:08:08 »
Hej igen i isoleringsdjungeln!   O0

Jag har funderat och undersökt och tänkte bena ut vårt problem!

Oavsett färg verkar det som om isoleringsmaterialet är benämnt efter tryckhållfasthet, brottgräns, korttidslast kPa.

Det kan man utläsa om man tittar på Dorocell där de olika kvalitéerna heter DC med korttidslast från 60 - 300 i namnet efter.
Hos Thermisol heter isoleringsmaterialet som vi är intresserade av till våra pooler XPS F- med ytterligare benämning 200 - 500 i steg 100 mellan varje.

För att gå vidare till Jackon, som har rosa isolering, heter isoleringen Jackofoam med beteckningen 200, 300, 400, 500 och 700.

Vidare har vi Paroc med sin rosa isolering Ecoprim som har korttidslast 200 - 500 med steg 100 och tillägget j för falsade skivor.
Där kallar man korttidslasten för "karakteristik tryckhållfasthet" (enl. EN 1606) Vad nu detta är?

Slutligen i min lilla undersökning, för att ta med en blå skiva, har vi Isovers Roofmate, Floormate, Perimate och Solimate som tillhör gruppen skivor av XPS-cellplast typ.
På nätet går alla dessa skivor, som jag kan se, under namnet Styrofoam. Jag kan inte hitta information om korttidslast för Styrofoam, men i jämförelse med den angivna långtidslasten för övriga tillverkare verkar det stämma överens relativt bra. Isovers produkter tycker jag personligen att det är svårast att få grepp om pga. att de har fler olika ändelser på sina XPS produkter. T ex. SL-A-N, LG, DI-A, BE-A-N osv. och jag har inte satt mig in i vad olikheterna betyder.



NU ::)

Vad vill vi egentligen veta ???

Vilken typ ska vi ha till vår poolbotten?   ???
Jag utgår ifrån min egen pool som skall ha 50 mm isolering i botten och sedan en bottenduk av filt innan linern kommer på.

Dorocell har en speciell sida om hur man kan använda deras produkter för att bygga en pool. Jag har sett en tråd antingen här eller på vp-forum om någon som skulle göra detta. Dock säljer Dorocell inga pooler. Där rekommenderar man DC300 till poolbotten som är den "tätaste" av deras cellplastprodukter.

Thermisol å andra sidan som har ännu tätare typer av isolering, XPS F-400 och XPS F-500, rekommenderar sin XPS F-200 i botten och sedan ska man lägga en skiva, typ Minerit, ovanpå. Där menar man att oavsett vilken hårdhet av cellplast så kommer hälavstampen att lämna bulor i botten på poolen.

I ett mail från Isover säger man att jag ska ha Styrofoam 500 till botten och 250 till sidorna. Jag tror att det är den som man i den här tråden kallar S-200 osv. Anledningen till att man ska ha 250 i sidorna, menar Isover är att "Styrofoamprodukterna har en låg fuktupptagningsförmåga".

Jag återkommer till kanterna i slutet av inlägget.

Till sist till Jackon!
(Jag lämnar Paroc därhän eftersom den liknar Dorocells DC isolering och i stort också Isovers Styrofoam.

Jackon har sin Jackofoam 700 skiva som man, i en tabell som jag inte hittar längre, rekommenderar till poolbottnar. Detta verkar logiskt eftersom den har det högsta talet för korttidslast, 700 kPa. Långtidslasten för denna skiva är 250 kPa som man kan jämföra med en 200 skiva som har långtidslast 90 kPa. Denna information är, tror jag, i stort sett utan värde för oss poolbyggare.

Belutar vi oss då att skaffa Jackofoam 700 till vår poolbotten. ??? ??? ???

Två saker!

När jag pratade med Jackon menade deras sakkunnige att man inte behövde ta 700 skivorna då de, enligt uppgift, är svåra att jobba med. Om solen kommer expanderar de lite och kan resa sig i poolbotten. Han menade istället att jag skulle ta deras Jackofoam 500 skiva, vilket betyder att jag kan ta vilken annan tillverkares 500 skiva som helst.

Det var nummer ett.

Två, än mer intressant, är priset. :-\

Jag har inte kunnat kontrollera priser allt för väl då det visat sig att återförsäljarna inte vet vad de tar för dessa kvalitéer då de väldigt sällan efterfrågas. Jag väntar på mail ifrån flera ÅF. Jag kan dock informera om att en Thermisol F-400 kostar ca 145:-/kvm och en Jackofoam 200 skiva kostar runt 100:-/kvm. I jämförelse med vanlig frigolit S80 från Byggmax som kostar strax under 40:-/kvm är det mycket pengar. Vad Jackofoam 700 kostar per kvm kan jag bara förfasas över.

Hur göra?

Jag kommer få hjälp av en professionell poolbyggare som vanligtvis använder sig av 200 isolering ??? vilket är alldeles för poröst för en poolbotten enligt alla cellplatstillverkare jag pratat med. Han var också den som kom med förslaget att använda vanlig frigolit runt poolen.

För att svara på frågan strax ovan, VET INTE :P ???

Nu vet jag så mycket att jag inte vet något alls. Spelar det egentligen så stor roll att det blir hälar i poolbotten och syns det så mycket också med tanke på att vi har en marmorerad liner? ???

Till sist har jag i alla fall bestämt mig för att sätta vanlig S80, standard frigolit ifrån Byggmax á 37.50/kvm runt poolen. Denna typ av isolering suger i och för sig åt sig mer fukt än Styrofoam 250 men kostar knappt hälften. Hur mycket fukt/vatten kommer det egentligen komma på denna isolering som sitter fritt från en botten som är dränerad enligt konstens alla regler?


Nu snurrar det i huvudet och jag behöver gå ut och "påskgräva" lite på tomten.  ::)

Jag hoppas att även Ni fått svar på några frågor och inte blivit allt för förvirrade på vägen ;D


Poolarn   O0
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #18 skrivet: april 20, 2006, 21:21:55:55 »
Nu har jag beställt Jackofoam 700.  :(

Dyyyyyyyyyyyyrt!

Tätare än så blir det inte med EXP plast.

Jag hör av mig när jag stampat hälarna på några provbitar!


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #19 skrivet: april 21, 2006, 11:09:27:27 »
 8) Hejsan igen 8)!
Jaha isoleringdjungeln är inte lätt, skulle beställa S300, men efter olika samtal hit och dit så blev det Styrodur 5000cs ifrån: www.cellplastdirekt.se , så får vi se hur denna är???
Jag kan oxå hör av mig när jag stampat hälarna på några provbitar

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #20 skrivet: maj 04, 2006, 07:07:26:26 »
Tjenare, i pooldjungeln och isoleringens värld!  :D
Nu är det provstampat på min isolering, och resultatet var nog över förväntningarna  ;D, går man på isoleringen så är den helt okey, o tar man hälen o stampar till lite lättare så syns det knappast någoting  :D. Vid riktigt hårt hälstamp så blir det en liten fördjupning i isoleringen  ;). (Allting är ju relativt, vad är lättare och hårt, kan ju tyvärr inte mäta trycket på hur hårt man stampar)
Tycker detta känns rätt okey, ioch med att det finns nog ingen isolering som klarar av detta.
Eller vad säger du Poolarn, har du fått hem din jackfoam 700 o testat den? Den är säkert ännu bättre men mycket, mycket dyrare?
Tyvärr så finns det ju en budget man måste hålla  :P, men sammanfattningsvis så är jag grymt förvånad över denna frigolit.

Utloggad JohanZ

SV: Isolering
« Svar #21 skrivet: maj 04, 2006, 09:14:54:54 »
Vad kostade den? (Ska byta liner och tänkte passa på att fixa lite isolering i botten när jag ändå håller på.)
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #22 skrivet: maj 04, 2006, 09:41:41:41 »
Nog måste det väl räcka med vanlig Floormate i botten ?
Om man ser till att ha plattor under skorna innan vattenpåfyllningen måste det väl räcka ?
Efter att du har vatten i blir det väl inga märken pga trycket ?

eller ???

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #23 skrivet: maj 04, 2006, 13:35:46:46 »
Tyvärr är det så att det inte spelar någon roll om man har vatten i, det blir märken/avtryck i alla fall!
Det som förbättrar lite med vatten i, är att badarna inte väger lika mycket som utan vatten!
Dock kan en sk "spik" generera avsevärd kraft med tydliga märken som resultat!

En icke enfärgad liner gömmer skavankerna nästan till 100%
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #24 skrivet: maj 04, 2006, 23:26:08:08 »
Min isolering kostade 108 kr + moms per kvm.
Och plattor under skorna innan vattenpåfyllningen behövdes inte!! Gick iofs utan skor på isoleringen = inga märken
Och nu är poolen fylld till ca 25%, går sakta som hel >:D , men nu stänger jag snart av vattnet för idag (natt ;D).
Ha de gôtt
« Senast ändrad: maj 04, 2006, 23:31:05:05 av spike »

Utloggad JohanZ

SV: Isolering
« Svar #25 skrivet: maj 08, 2006, 15:04:52:52 »
Vilken tjocklek är det du har köpt?
Hur har du gjort med skarvarna? Jag har hört de som har sagt att de träder fram som ett rutnät på bottnen efter ett tag.
Det borde gå att limma ihop skivorna...
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #26 skrivet: maj 08, 2006, 19:02:04:04 »
Poolen fylld  ;D 1 dygn senare!
50 mm tjock, skarvarna har jag limmat. Blev nog inte helt perfekt på en del ställen  :'(.

Men det som jag ser som viktigaste är att det finns en isolering där, bättre med högre badtemp  ;)än en helt slät botten, eller?


Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #27 skrivet: maj 09, 2006, 08:02:50:50 »
Hej !

Jag tycker Floormate 50mm låter kanon. Lägg en tjock foam på eller dubbla "konstgräs" så blir det bra.
Avtryck i botten blir det väl även för dem som har packad sand i botten ??

/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #28 skrivet: maj 09, 2006, 08:19:01:01 »
Ultimat och överlägset bäst måste ju vara betongplatta men det kanske blir för hårt ?

Utloggad Fia

SV: Isolering
« Svar #29 skrivet: maj 09, 2006, 22:16:46:46 »
Du har så rätt Janne!

Vi har sand och bottenmatta och visst blir det häl avtryck även hos oss. ;)
Jag tror t o m att det lättare blir det, så som vi har det.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #30 skrivet: maj 15, 2006, 01:13:30:30 »
Hmm!

700:an ligger hemma väl undangömd på hemlig plats... >:D

Med det priset är det bäst att gömma undan.

Jag har inte provstampat ännu, vill inte göra det på annat än spillbitar, och så långt kommen är jag inte.

Inte JAG heller, för den delen. Två trevliga proffs bygger vår pool eftersom tiden inte räcker till.  :'(

Jag återkommer med hälstampade jackofoam-700-bitar, bilder och ett utlåtande om bygget när allt är klart.

Trädäcket av lärk är beställt men ännu ej levererat. Spännande är det. ;)

Gimme some summer.  O0

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #31 skrivet: maj 26, 2006, 00:01:32:32 »
Har nu torrstampat min 700 isolering och kan konstatera att inga hälar biter på formen. Inte så mycket som en liten fördjupning kan jag skönja.

Poolgubbarna klagade båd länge och väl om hur hård isoleringen var att skära. Hoppas bara att det blir skarvlöst i poolen.

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad henkeblom

SV: Isolering
« Svar #32 skrivet: maj 29, 2006, 21:16:00:00 »
Polarn, du verkar ju sjukt rolig!

Och det är ju sant att ju mer man vet ju mer vet man att man inte vet... ???

Så jag har läst denna tråd och är alldeles yr i huvet...kanske för jag har läst på detta forum i 2h nu och börjar bli lite halvluring i huvet...inte efter alkohol utan förkylning.

så vad är kontentan?????
Vilken isolering rek ni till en som ska skaffa pool.
Och ska men isolera alls???
85-90 går ju uppåt har jag hört från folkpool så en bra duk är viktigast.

Och du, polarn, avslöja vad du fick ge per m2 nu??!!! ;D

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad henkeblom

SV: Isolering
« Svar #33 skrivet: maj 29, 2006, 21:24:41:41 »
8) Hejsan igen 8)!
Jaha isoleringdjungeln är inte lätt, skulle beställa S300, men efter olika samtal hit och dit så blev det Styrodur 5000cs ifrån: www.cellplastdirekt.se , så får vi se hur denna är???
Jag kan oxå hör av mig när jag stampat hälarna på några provbitar

Spike, varför valde du INTE S300???

Och är det inte bättre att ha skivor som har "överlapp" så man slipper kant mot kant scenariot?

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad mats67

SV: Isolering
« Svar #34 skrivet: maj 29, 2006, 22:00:01:01 »
Håller på och projekterar våran pool och ska gjuta en platta.
ska använda kantblock i frogolit och även isolera under plattan 100mm.
slipper alltså problemen med avtryck.Tycker det verkar enklast och inte så mycket dyrare....

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #35 skrivet: maj 29, 2006, 22:48:13:13 »


Spike, varför valde du INTE S300???

Och är det inte bättre att ha skivor som har "överlapp" så man slipper kant mot kant scenariot?

//Henrik


Näpp, tydligen så hade isoleringen säckat ihop om jag hade tagit S-300, enligt flera "fabrikanter". S300 skulle vara okey om man gjutit in den i en platta.
Dessa som jag köpte är falsade och har limmat dem. Skarvarna blev ju som sagt rätt okey o kunde blivit helt perfekta om jag inte hade "tabbat" mig, men va fan de tar jag, för snygg botten eller behagligare badtemp=lätt val, eller? Vad väljer ni??

Fixade till citatet.
Fia
« Senast ändrad: april 19, 2007, 22:54:30:30 av Fia »

Utloggad henkeblom

SV: Isolering
« Svar #36 skrivet: maj 30, 2006, 16:49:47:47 »
Med falsade menas att dom överlappar varandra?
För jag tittade på deras hemsida och det såg ju ut som om skivorna var avrundade på kanterna...men så kan det väl inte vara...om dom är falsade och du limmar så kan dom väl inte glida isär eller?

Det låter ju som en bra isolering till hyfsat pris..Så du rek dom ??
Och sedan billig isolering till sidorna?

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #37 skrivet: maj 30, 2006, 18:39:27:27 »
Yepp!
Falsade menas med att dom överlappar varandra.

Utloggad henkeblom

SV: Isolering
« Svar #38 skrivet: maj 30, 2006, 19:51:28:28 »
undrar vad Gustavsson gav för sina floormate och om det är någon skillnad på dom..
Jag läste hans tråd om pool bygget.

//H
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Isolering
« Svar #39 skrivet: maj 30, 2006, 21:09:38:38 »

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Isolering
« Svar #40 skrivet: maj 31, 2006, 08:55:40:40 »
Henkeblom!
Du skall kolla på kortids+långtidslaster. Känns som du får lite mer för pengarna om du väljer Styrodur ioch med att det inte skiljer så mycket på priset. Men det är bara min egen uppfattning, man får nästan gå på "magkänslan" när man skall välja isolering!
Ge oss en rapport hur du tänker och vad det blir (blev) !

Ha de gôtt

Utloggad henkeblom

SV: Isolering
« Svar #41 skrivet: maj 31, 2006, 09:54:55:55 »
Ja inte blir man klokare iaf..
Det blir nog floormate ändå. Vilken hårdhet vet jag inte än men Gustavsson har ju tagit den med 90 kPa om jag förstår det rätt. Det är ju nämligen benämningen 1240-050 hos vissa och 250 hos vissa..

Jag undrar nu vad som menas med konstgräs?

Hej !

Jag tycker Floormate 50mm låter kanon. Lägg en tjock foam på eller dubbla "konstgräs" så blir det bra.
Avtryck i botten blir det väl även för dem som har packad sand i botten ??

/Janne
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #42 skrivet: maj 31, 2006, 10:32:35:35 »
Hej !

Det är en matta som är avsedd för balkonger, betonggolv etc där man vill ha en "gräsmatta".
Finns bl a på Hornbach för 24 kr/m2 såg jag häromdan.
Det finns flera varianter bla med dränerande baksida för att släppa igenom och dränera ev regn.
Känner ni att det kan regna under linern kanske det kan vara av intresse  ;D
M v h  Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #43 skrivet: juni 05, 2006, 23:29:17:17 »
Sätt Er ner och spänn fast säkerhetsbältena! Säkra alla vassa föremål och sätt på skyddshjälmen! 8)

För alla Er som vill ha garanterat hälstampsfria poolbottnar! För Er som vill ha en poolbotten slät som en babyrumpa när Ni bytt liner för tålfte gången.

Jag rekommenderar Jackons Jackofoam 700. knappt 50 kvadratmeter för ”endast” 9999 kronor.   :o

En mycket stabil poolbotten men aj, aj, aj vad dyyyyyyyr.   :'(

Priset är inkl. moms och nettopris enl. byggmarknaden. 




PS. Det är gott med stekt gröt och knäcke utan pålägg.


Poolarn  ;D




Stampprovsbitar finns att få, skicka ett meddelande.
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Waits

SV: Isolering
« Svar #44 skrivet: juni 27, 2006, 21:17:03:03 »
Hej!

Att döma av engagemang och uthållighet är det här rätt ställe att fråga om poolisolering! De rekommendationer jag fått är att padda 5 mm 0-2 stenmjöl i botten, alltså ingen isolering. Min slutsatsen av det som skrivits här är att om man ska isolera så ska man använda en tät, falsad platta i botten. Lägger man då isoleringen på paddat stenmjöl, eller? Hur gör man sen med poolsidorna? Är det pordrän som gäller där?

Slutligen, vilken energibesparing kan man räkna med om man isolerar både botten och sidor jämfört med en helt oisolerad lösning? (Dvs: Är det värt det?)

/Waits

Utloggad matsa

SV: Isolering
« Svar #45 skrivet: juni 28, 2006, 00:38:59:59 »
Hej!

Att döma av engagemang och uthållighet är det här rätt ställe att fråga om poolisolering! De rekommendationer jag fått är att padda 5 mm 0-2 stenmjöl i botten, alltså ingen isolering. Min slutsatsen av det som skrivits här är att om man ska isolera så ska man använda en tät, falsad platta i botten. Lägger man då isoleringen på paddat stenmjöl, eller? Hur gör man sen med poolsidorna? Är det pordrän som gäller där?

Slutligen, vilken energibesparing kan man räkna med om man isolerar både botten och sidor jämfört med en helt oisolerad lösning? (Dvs: Är det värt det?)

/Waits

Personligen så har jag isolerat sidorna runt poolen med 20mm styrofoam.
I botten har jag ingen isolering pga att jag tyckte att det kostade så mycket pengar med en godtagbar isolering i botten kontra hur mycket energi isolering i botten tjänade (min personliga åsikt). ;)

Men att isolera sidorna tror jag man tjänar mest på + att ha en isolerande solfolie på ytan.

Ur optimal synvinkel vore väl isodrän markskiva under stenmjölet + ev även isodrän runtom det bästa tror jag  :-\
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #46 skrivet: augusti 02, 2006, 14:42:31:31 »
Hej alla isolerare!!
Har med spänning läst denna tråd. Har dock lite svårt att förstå oron över fukt runt poolväggar.
Betänk en modern husfasad: regelstomme med mineralull, utegips, cellplastskivor(polystyrenplast 200), armering, fiberameradputs 8mm, ytputs av någon sort.
Denna fasad med organisktmaterial innanför 50mm cellplast klara fuktbelastningen från utsidan.
Förstår inte oron över att beklä en poolvägg utan organiskt material med samma typ av isolerning i marken.
Linern kan inte vara helt diffusionstät utan släpper säkert igenom en del fukt som rör sig mot kallsidan. Fukt går alltid mot kallsidan! Man kan aldrig ha en helt torr poolvägg i marken och det är poolstommen dimensionerad för att klara.
Man har under lång tid isolerat källarväggar med dessa skivor, långt innan Platon och Isodrän(som för övrigt är polysterenkulor sammanlimmande) fanns på marknaden.

Egenvikten för en betongsula är 2,5ggr vikten för vatten alltså 2500kg/m3
Detta motsvarar 2,5Kpa(vid 100mm tjocklek) en skiva med en lägre densitet klarar detta med råge(som en liten jämförelse över långtidslaster).
De husgrunder(enfamiljshus) jag har varit med om att bygga har man aldrig användt mer än 100 cellplast förutom vid punktlaster för tex takstöttor vid ryggåstak, eller om man skall ha en täljstenskamin eller liknande.

Skall personligen inte lägga mina pengar på Isodrän, utan kommer gladligen isolerar med cellplast 100 runt väggar och cellplast 200 i sula för att kompensera för vattentrycket(runt 15Kpa).
Och fortsätter på den inslagna vägen med helstekt laxsida i klotgrillen och Viogner viner MUMS O0

Vill dock påpeka att det jag skriver inte är baserat på vetenskap utan egna erfarenheter och sunt förnuft.
//Mats

« Senast ändrad: augusti 02, 2006, 15:27:24:24 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Isolering
« Svar #47 skrivet: augusti 02, 2006, 16:39:11:11 »
For min del brukte jeg 500 i bunn fordi jeg vil ha så lite med merker som mulig. Vanntrykket er en sak men unger i tillegg er en annen  ;)

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #48 skrivet: augusti 02, 2006, 16:54:13:13 »
Självklart!
Över 20Kpa för en människas fötter.
Ville bara ge en liten fingervisning om hur stor långtidslast en skiva tål. :o

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #49 skrivet: augusti 03, 2006, 08:42:49:49 »
Jag använder som bekant en 50 mm Flormate 250 i botten på min pool. På den en matta av konstgräs. Väggarna, av lecasten, är klädda med 10 mm vanlig frigolit + 20 mm platon XPS (lite mjukare än 'Floormaten'). Sen ligger en 1 mm liner.
Nu när poolen varit i bruk i ca 3 veckor kan jag förmedla följande fakta.
- Hälmärken i botten är oundvikligt, likaså märken på väggarna.
- Poolen har inte behövt någon tillsatsvärme än.....
(Den är inte inkopplad)
Efter ca 1 veckas semester hemifrån kom jag hem och skulle vattna blommor och fixa lite. Drog av solfolien och tog ett kvickt, mindre skönt, dopp. Det var då 31 grader i poolen !
Under de andra veckorna har temperaturen stadigt legat mellan 26 och 28 grader.
Vi har solfolie på under natten och reningsanl går mellan 08 och 22.
Min pool är 3 * 6 och ca 1.15 i baddjup.

Jag är helt övertygad om att isoleringen gör sitt till för att hålla temperaturen. Men utan solfolien hade all värme ändå gått till spillo.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Kulan

SV: Isolering
« Svar #50 skrivet: augusti 15, 2006, 18:32:18:18 »
Snackade med Jackofoam (trorja dom heter), fick rådet att tänka på vattenpelar tryck/m2, som i vårt fall då är 1.5ton samt att man skall ta i beaktning ålderskonficienten, fick hjälp att räkna ut att på våran pool/bygget com är 5*8,55 meter skulle behöva ett Kpa på 350, jag gick upp till 400.
Blev Sundolitt's  grundskiva S400 MX med spec:
   
  Användningsområde
Isolering av vägar och grundkonstruktioner med hög belastning. Isolering under fundament och kantbalkar med mycket hög belastning. Isolering av terrasser och parkeringsdäck med hög belastning.

Övrig information:
I faktarutan nedan framgår vilka tjocklekar som är lagervara respektive beställningsvara.

Förklaring av lagervara och beställningsvara
 

 Specifikation     
  Densitet (kg/m³)  ca 50   
  Karakteristisk tryckhållfasthet (kPa)  vid korttidslast, fkk  400   
  Karakteristisk tryckhållfasthet (kPa)  vid långtidslast, fkl  220   
  Tillåten långtidslast (kPa)  3% totaldeformation  140   
  Tillåten långtidslast (kPa)  2% krypdeformation  120   
  Värmekonduktivitet: (W/mK)  deklarerat värde, λdekl  0,033   
  Standardformat (mm)  1200 x 600   
  Tjocklekar (mm)  Lagervara: 50, 100   
 Tjocklekar (mm)  Beställningsvara: 40, 60, 70, 80, 120, 150   
 
 
 
 Att tänka på att det gäller inte bara att isolera mot kyla och hindra hälavtryck, den skall hålla också..
Bara hoppas man valde rätt.
Jag har blivit rekomenderad 200Kpa från olika poolleverantörer, men folk som håller på med markarbeten avråder från det och säger att man bör gå upp.....

//
Patrik
« Senast ändrad: augusti 15, 2006, 18:37:24:24 av Kulan »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Isolering
« Svar #51 skrivet: augusti 15, 2006, 21:26:58:58 »
Jackon AS heter firma men produktet heter Jackofoam. Jeg valgte 500 til markisoleringen og det ser ut til å holde bra.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #52 skrivet: juni 14, 2008, 13:21:24:24 »
Såg att ämnet bottenisolering kommit upp igen och aktualiserar denna gamla tråd!

Jag flaggade för den fantastiska 700 isoleringen men hänvisning till att man kan hoppa upp och ner på den som en galning utan att det syns. Det stämmer förvisso, men det finns andra nackdelar.

Efter att ha haft poolen i snart tre säsonger kan jag konstatera att vi inte har en enda bula i botten men däremot syns skarvarna rejält. Ett problem som montörerna hade var att skära i denna otroligt täta isolering. Att det var rejält varmt den dag de lade botten hjälpte inte till.

Skulle jag lägga ny botten idag skulle jag ta en 300 skiva och spara rejält med kosing och låta ev. stampbulor synas utan att ha skarvar som nu.

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Isolering
« Svar #53 skrivet: juni 14, 2008, 16:17:11:11 »
Sett till diskussionerna här, och tidigare, är det ju märkligt (om än av ekonomiska skäl?) att det bottenmaterial som följer med vid inköp i bästa fall/ofta är enl. spec.:
"Isoleringen för botten är 5 cm extruduerad cellplast XPS 90kpa (isolerar även i vatten och innehåller ej freon). Bottenisoleringen tjänar även med en cellplastmatta ovanpå som färdig botten, därav den höga förmågan att motstå lång och korttids last. Risken för jordbakterier är helt borta."

Tolkar jag det korrekt är då XPS 90 kpa för "klent" och skall upp till minst 300? Eller skiljer det även i hårdhet och finns andra olika beteckningar än XPS som innebär "bättre" hårdheter även om talet fortfarande är 90?

För egen del verkar det mesta peka på att vid kommande linerbyte även byta upp sig i bottenisoleringen till runt 300-500?

-----------------------------------------------------------------------------------
....många trådar i detta ämne, lätt det blir "dubblettsvar"...
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3005.msg22517;topicseen#msg22517
« Senast ändrad: juni 14, 2008, 17:20:08:08 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #54 skrivet: juli 20, 2010, 19:10:37:37 »
Jag blir snurrigare och snurrigare... Nu har jag läst timmavis om isolering...


Den främsta anledningen till att man isolerar botten är alltså värmebesparing?

Hur ni än fixar och trixar så verkar det antingen bli hälmönster eller rutmönster i poolbottnen efter några år...

Finns det någon annan fördel - anledning - till att isolera bottnen? Kan t.ex. tjälen förstöra poolen om jag inte isolerar?   <hmm>


Jag tycker att mitt poolprojekt börjar bli lite väl dyrt... Ska jag isolera brakar projektet iväg med ytterligare minst 5.000 kr...

Jag funderar därför just nu på att välja följande alternativ: OM jag efter någon/några somrars användning blir missnöjd med poolens uppvärmningskostnad/temperatur isolerar jag botten inne i poolen när det blir dags för linerbyte.  Jag får då offra 5 centimeter av poolens djup men får då istället billigare uppvärmningskostnad.

Eftersom jag kommer att ha BILLIG uppvärmning (solvärme och luft/vattenvärmepump) är det kanske inte så jätteviktigt att isolera botten?

Hälmärken eller rutmönster... Det är som att välja på pest och kolera!  <dontkn>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #55 skrivet: juli 20, 2010, 20:05:23:23 »
För alla som har en torr mark under poolen har jag aldrig förstått vitsen med att slänga ut pengar på att isolera här.

Har absolut inget med någon tjäle att göra. Isoleringen är där för att säkra att det finns ett stillastående isolerande luftlager intill poolen.

Då vi åxå vet att värmeförlusterna genom botten är kanske 5% så blir det en låååååång payoff.

Någon hade räknat på det och påstod att det skulle ta 150år att betala tillbaka sig.

Har man däremot en fuktig mark så kan isoleringen vara ett skapligt alternativ och kan säker betala tillbaka sig på 10-15år.

Att du eldar med VP o solvärme är ju inget unikt, det gör i princip alla vare sig om isolerar eller inte.



Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Isolering
« Svar #56 skrivet: juli 20, 2010, 23:28:19:19 »
....Jag blir snurrigare och snurrigare... Nu har jag läst timmavis om isolering...

Den främsta anledningen till att man isolerar botten är alltså värmebesparing?
Hade samma funderingar (som syns i tid. trådar) men med "facit" i hand från färdigställt bygge 2007 av att ha både bottenisolerat (trots även gjord torr, dränerad mark under pool) och dubbelisolerat samtliga sidor så är min bedömning att jag har igen det, sett till att förefalla få lång "magasinerad" värme och därmed låg värmetillförsel - håller 28-30 grader från april/maj till okt.slut i Skåneland via bergvärme men som efter "uppvärmning" inte slår till ofta.

Siffror om olika "pay-backs-", "förlustprocenter" eller "150 års återbet.period" vet jag inte hur mycket fakta det ligger i ::) men ser jag till egna totalkostnaden runt 200', inkl. även allt markjobb och stenläggningskostnader såg jag isolermaterialet som en liten del i det stora hela och väl värt att kosta på sig.

Hade jag byggt igen så hade det blivit med i princip samma isolering än en gång men då även med extraisolering på samtliga cirkulationsrör för där uppstår också betydande värmeförluster från värmekälla i.o.m. långa transporter till och från pool som man bör beakta i helheten av att spara värmekostnader. :o

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juli 20, 2010, 23:44:00:00 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #57 skrivet: juli 21, 2010, 00:48:07:07 »
Många har försökt sig på att räkna på bottenisolering men opm vi tar ett typexempel.

Att köra en 4x8 pool i Sydsverige med någon form av VP kostar kanske 5000kr per år i uppvärmning.

I värst fall så slipprar 5% eg 250kr ut genoim botten.
Låt oss säga att vi har en superisolering om kan spara 30% så innebär det att vi kan spara .3x250kr = 75kr/år.

Då detta är ett best case så mer realistiskt så ligger nog besparingen på runt 50-lappen per år.

Tyvärr är det ju så att vi inte kan vara helt 110% säkra på att isoleringen verkligen är helt fri från fukt efter 10-15år....   om den skulle börja ta till sig fukt så ökar värmeförlusterna till kanske 15% i botten, eg Isoleringen kostar oss ytterligare 500kr/år i extra värme.

För mig var valet solklart att medvetet INTE lägga bottenisolering.

Men det är ett fritt land och alla kan göra vad dom vill med sina pengar.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #58 skrivet: juli 21, 2010, 06:53:49:49 »
TACK för svar!

Då struntar jag helt enkelt i isoleringen... Vår förra pool (stod på marken) isolerade vi efter första sommaren när vi ändå flyttade den. Det gjorde två grader på poolvattnet... Isoleringen kostade då drygt 3.000 kr.

Jag är faktiskt rädd att min pool ska bli FÖR varm! Grannen - har tre rörpaneler på sitt tak (jag har två) - har problem med att han för varmt i sin pool... Han måste täcka över solpanelerna för att familjen överhuvudtaget ska kunna bada... Jag tycker inte att det måste vara 30 - 35 grader i min pool...

I vår förra pool var vi glada om temperaturen låg på 20 -22 grader (helt utan uppvärmning). Om vi kommer upp i 25-30 grader nu är det helt OK.

Vår pool byggs inte för "framtiden". Det är en budgetpool som jag har betalt 30.000 kr för - ett helt paket. Den ska vi använda i MAX 7 år... sedan ska jag gräva vidare och bygga en "riktig" pool med ett rejält baddjup. Jag tyckte att den här poolen var bra som "mellanalternativ" då mina barn kan bottna i den... Men de växer ju med åren  ;)

Tusen tack försvar! Jag har sandig mark och klarar mig säkert utan isolering... Ett hälmärke här och där är ingenting som jag kommer att hetsa upp mig över... Då är nog ett rutmönster (som samlar skit) värre enligt min mening...

Då kommer jag istället att lägga poolmatta på stenmjölet och linern på den. 
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #59 skrivet: juli 28, 2010, 10:01:00:00 »
Det svåra är inte att läsa den uppsjö av information som är olika beroende på vilken "expert" man pratar med. Svårigheten kommer först när man ska bestämma sig för vad man själv vill ha...   :D
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #60 skrivet: juli 28, 2010, 15:48:10:10 »
Men när man väl bestämt sig känns det BRA!   <sol>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Sanntos

SV: Isolering
« Svar #61 skrivet: augusti 06, 2010, 00:26:42:42 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #62 skrivet: augusti 06, 2010, 01:03:57:57 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Jag tror åxå att siffran är lägre för pooler då man oftast RELATIVT SÄTT klarar av att isolera husvinden bättre än man isolerar en poolyta.

Men totalt sett spelar det ingen roll (2,3,4,5%)... är poolen torrskodd så är det försumbart vad som pyser ut i botten
« Senast ändrad: augusti 06, 2010, 09:35:32:32 av Nimajneb »

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #63 skrivet: augusti 06, 2010, 06:52:30:30 »
Min pool står nu oisolerad men på ett tjockt lager av makadam och stenmjöl - samt en fuskgräsmatta.

Med hjälp av ett soltäcke av typen bubbelplast har vi ändå kommit upp i  21 grader i poolen. Det har inte varit strålande sol dagarna igenom de här dagarna - snarare halvmolnigt...

Det säger i vart fall mig att kostnaden för att isolera MIN pool (minst 5.000 kr och en djädrans massa jobb) hade varit helt bortkastat! Jag hade i vart fall INTE hämtat hem den kostnaden på åtskilliga år!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Isolering
« Svar #64 skrivet: augusti 06, 2010, 09:45:54:54 »
Vi har en inomhuspool och har isolerat den ordentligt, åt alla håll utom uppåt, men eftersom det är inomhus blir värmeavgången uppåt begränsad, rummet är ju varmt. Vi har en övertäckning men skulle säkert spara en hel del energi om övertäckningen också vore isolerande.

Hade vi inte isolerat poolen är jag övertygad om att vår energiåtgång skulle ha flerdubblats. Men det så klart övervägandena blir lite annorlunda för inomhuspooler som används året runt.

Utloggad sjabth

SV: Isolering
« Svar #65 skrivet: augusti 06, 2010, 10:57:35:35 »
Jag är lite undrande över den här uppfattningen att bara en liten del av värmen läcker via botten... siffran 5% har nämnts. Kan det vara så att man har blandat ihop det med hur värmen läcker från ett hus...?

Bra fråga! Jag sitter själv och försöker bli klok på om och i så fall med vad som jag ska isolera poolen med. Har tänkt att börja med 10-15cm makadam i botten, någon form av cellplastisolering, och en 15cm armerad betongplatta på det. Är det bortkastade pengar att lägga cellplast emellan betongen och makadamen? Hur tjock bör den vara, och av vilken kvalitet? Jag lär inte få problem med hälavtryck (om jag inte armerar €%&gt dåligt), men det kommer ju att väga en del...
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #66 skrivet: augusti 06, 2010, 16:40:10:10 »
Se en gammal tråd om energiförlust i pooler: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg26248#msg26248

Det enda undantaget är om förlusterna genom botten och sidor är extremt höga t.ex. genom att marken är genomströmmad av grundvatten eller om den består av tung lera där det inte har hunnit uppstå termisk balans mellan poolen och omgivande mark.

Sedan är det ju inte fel att isolera i alla fall, men då gör man det inte av ekonomiska skäl.
/Jan

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #67 skrivet: augusti 06, 2010, 16:48:15:15 »
Sedan är det ju inte fel att isolera i alla fall, men då gör man det inte av ekonomiska skäl.
/Jan

Och vilka orsaker skulle det vara <hmm>

Det är ju inte som fönster på ett hus som inte lönar sig energi-sparmässigt men fönster slits över åren o måste i vilket fall som helst bytas och då får man ju energibesparingen på köpet. 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag