CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?  (läst 49261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #40 skrivet: juli 25, 2009, 10:05:49:49 »
[...]
Mitt tips till någon som inte vill ha en linerpool: Flytta till spanien och köp en gjuten pool med glasmosaik. Kostar lika mycket som en linerpool/PP-pool/glasfiberpool gör i Sverige.

Jag gillar ditt tips, ... funkar säkert superbra för alla som inte har något annat liv utanför poolen... (önskar det vore så ibland  ;) )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #41 skrivet: juli 25, 2009, 11:23:03:03 »
Finns det något liv utanför poolandet?  ;)

Skulle väl inte vara alltför orolig om du hade valt linerpool. Det är ganska vanligt med linerpooler på offentliga anläggningar såsom campingar osv och de har säkert uppåt 1000 badande per dag vilket mer än 200 ggr mer än vad som badar in min pool på en dag. Givetvis är det också vanligast med linerpool i Sverige av olika anledningar, men varför göra som alla andra?

Kanske dags för folket på poolforum att spåna på en helt ny poollösning? En som är helt anpassad för det svenska klimatet? Man borde kunna producera någon form av pool som är anpassad för de nordiska klimatförhållandena med tjäle och röreslse i mark på ett billigt sätt här i Sverige borde man tycka, men det kanske inte finns någon marknad för det.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #42 skrivet: juli 27, 2009, 00:16:50:50 »
Finns det något liv utanför poolandet?  ;)

Skulle väl inte vara alltför orolig om du hade valt linerpool. Det är ganska vanligt med linerpooler på offentliga anläggningar såsom campingar osv och de har säkert uppåt 1000 badande per dag vilket mer än 200 ggr mer än vad som badar in min pool på en dag. Givetvis är det också vanligast med linerpool i Sverige av olika anledningar, men varför göra som alla andra?
[...]

Intressant, visste inte att det används liner-pooler på campingar. Om jag spekulerar hej-vilt kan det nog bero på att dom ofta är större och då är det inte praktiskt genomförbart med plastpool (mina grannar tex, en bostadsrättsförening har en liner-pool som är 15 * 8 meter, denna i plast skulle inte vara möjlig att göra...)

Så det är nog så att liner-poolen är den enda realistiska alternativet när man tänker efter för större "allmänna" poolen, om det är viktigt att hålla ner priset. nu har ju dom flesta av oss mindre pooler, så alternativen är ju fler... men kul ändå att tänkta tanken att väldigt många badar i publika linerpooler och det håller år efter år (såvitt jag vet).

[...]
Kanske dags för folket på poolforum att spåna på en helt ny poollösning? En som är helt anpassad för det svenska klimatet? Man borde kunna producera någon form av pool som är anpassad för de nordiska klimatförhållandena med tjäle och röreslse i mark på ett billigt sätt här i Sverige borde man tycka, men det kanske inte finns någon marknad för det.

Kul invit, tror säkert dom flesta här välkomnar sådana ideer. Kanske är varianter som pp-poolen som funkar som "lågprisalternativ" om bara livslängden är tillräcklig (tiden får utvisa), fördelen här är i vårt klimat att Polypropylen klarar av (när den är ny i vart fall) att röra sig en del, dvs den torde hantera tjälskjutning osv rätt bra initialt. Över tid har jag ingen aning.

Självklart är även "gjuta själv/lecasten" också en lågprisvariant om man gör jobbet själv, men det kostar så mycket pengar om man skulle leja bort det...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #43 skrivet: juli 27, 2009, 19:24:59:59 »
Jag har bla blivit kontaktad av pp-pool-återförsäljare och dom följer intresserat poolforumet...  :)

Angående mitt sätt att räkna livslängd på ett poolprojekt har dom (föga förvånande) vissa synpunkter som jag tänkte redovisa här. Ska dock säga att dom håller god ton i diskussionen som sker utanför forumet.

Kortfattat importeras pp-poolen till Sverige från Tjeckien, där http://www.centralplast.cz tillverkar dom (genom att svetsa ihop plastskivor). Plastskivorna köps från http://www.simona.de i Tyskland.

Följande kommentar är direkt från fabriken CentralPlast:

"Very good discussion.
You know plastics so you know that PP is very resistant against almost all chemicals and in pool are only very small concentrations of chemicals. But all plastics loses colour because chlorine is bleaching. It makes in PP, glassfibre and also PVC liner pools. No problem with bleach is only in Stainless steel and ceramics pools. That´s  why I recommend use UV lamp because chlorine reduction is cca 80%(it say producers). I also recommend use light blue or white plastic and not middle blue. My personal opinion is that PVC liner and also glassfibre will be earlier ,,yellow-white" than PP . I´m sure that PP is most resistant from all plastics materials which are in pools. Problem with PP is that will be more expensive make a new enclosure from PP, but PP pool you can also reconstruction with PVC liner.
Nobody can say if PP pool will be nice later because we produce PP pools in Czech Republic only from 1990. I have seen 15 years old PP pool which is of course a little bleach but I have seen also glassfibre pool which was absolutely without blue colour. It was only yellow-white under water level. I don´t know how in Sweden but here have PP pools the best value for money. Here is PP pool cheapest ground pool."


Jag har strukit under i texten ovan det som jag antytt tidigare, dvs att det borde gå att lägga en liner i en pp-pool även om det inte är förberett på något sätt för lineriläggning, såsom det naturligtvis är i en ren linerpool. Att göra en nyinstallation och byta plastbaljan blir ju dyrt såklart.

Finns även kommentarer från Simona som tillverkar plasten i Tyskland. Dom säger ungefär:
"Allt under vattennivån kan ej UV-strålning påverka en PP-C vilket betyder att allt under vattennivån har du en obegränsad livslängd. Den plasten som är ovanför vattenytan kan påverkas av UV-strålarna och på lång sikt förändrar PP-materialets slagseghet. Skulle du dessutom ha pooltak så faller även detta eftersom vi talar om direkt solbestrålning på plasten.
Med andra ord så är det min fulla övertygelse att en PP-pool har mycket längre livslängd än ett annat poolmaterial. Skulle ända olyckan vara framme så går det an använda PP-poolen som en stomme ock klä den med en PVC liner som Centralplast också skriver."


I mina ögon säger dom inget förvånande.

Killen från Tjeckien sammanfattar ju på ett bra sätt knuten till problematiken som jag upplever när man ska titta på livslängden på en poollösning, och det är att dom började tillverkningen så sent som 1990, och det finns helt enkelt inte äldre exemplar är så på marknaden. Även om dom förstås hoppas och vill antyda att det kommer hålla länge... man saknar ju dock "bevis" för att det kommer hålla 30, 40 eller 50 år.

I diskussionen har ju faktiskt inte varken plasttillverkare, svetsningansvariga, importör, försäljare kunnat lova någon utökad hållbarhet, än just de 25 år som finns i dokument från fabriken.

Edit: Bifogar ett "Cerifikat" (bifogad PDF) angående plasten i pp-poolen från plastfabriken (som den intresserade tysktalande kan ta del av  8)).
« Senast ändrad: juli 27, 2009, 20:29:15:15 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #44 skrivet: juli 27, 2009, 21:22:38:38 »
pp-pool-importören vill att jag lägger ut större del av vår mail-konversion, då jag tidigare endast valde att plocka ut vissa delar i mitt inlägg ovan så känns det väl rättvist. Så här kommer ytterligare några rader i vår konversation (pp-pool-importörens i kursiv stil).

Bäste Jonas
[...]

Vad är det som säger att en en träkonstruktion skulle hålla längre än en plastkonstruktion i marken? Trä i marken  bryts ner mycket fortaren än en plast enligt mina kunskaper framför allt om marken är fuktig eller innerhåller någon form av föroreningar. PP-plasten bryts inte ner alls i mark. Detta verifieras även från flera inlägg på poolforum hur en trästommen ser ut efter 10 -12 år.


Jonas> Yes, jag håller med, plast "borde" hålla längre. Jag bygger detta faktum rörande livslängd på träkonstruktionen på egen erfarenhet (har kompis med ntr-a trä i backen runt sin pool, och den är mer än 40 år gammal).

Grundproblemet som jag ser är just bristen på historik för pp-poolen, antar att du håller med.

Själva PVC-linerna (PVC är ett fantastiskt material som fått oförtjänt mycket stryk av pressen av ren okunskap och rädsla) bryts inte ner utan det är mjukgöraren som försvinner och eftersom en PVC är en hård plasttyp i sin natur, men med en mjukgörare gör den smidig och formbar. Ju högre temperatur (över 28 oC) går denna process fortare och mjukgöraren,som är ett flytande tillsatsmedel, försvinner och linern blir spröd och läckage uppstår. Att en liner skulle vara OK efter 25 år kan du aldrig övertyga mig om du har en vattentemperatur på över 20oC. Det är för många exempen som är beskrivna på poolforum om detta med livslängden på en liner.

Jonas> Jag försöker inte övertyga att det håller längre än 25 år med liner. Det är Folkpool som säger att det kan hålla så länge, men att den torkar ut och blir sprödare med åren. Visst, som jag skrivit tidigare, kanske jag skulle behöva byta liner redan efter 15 eller 20 år. Men fördelen är att jag redan nu vet kostnaden för detta och att det går.

Att någon i framtiden skulle behöva klä sin PP-pool med en liner är detta inte vara svårare än att klä en stomme avsett för linerpool. Alla lampor inlopp eller skimmer är standardprodukter som även är avsett för ett linermontage vilket inte behöver någon specialsvetsning. Fabrikatet heter Astral pooltillbehör. Hela PP-poolen är både liner och stomme i en och samma produkt, därav har den blivit så populär famför all de som redan har haft en linerpool väljer gärna en PP-pool för de insett begränsningarna.

Jonas> Det är möjligt att jag underskattat möjligheten att klä sin pp-pool med en liner. Men måste man inte plastsvetsa en liner då? med tanke på trappa osv? Hur får man annars tätt där? Och såvitt jag kunnat ta reda på så är det mkt dyrare att platssvetsa en liner än lägga i en standardmodell.

Men helt klart, väldigt intressant tanke du för fram att förlänga hållbarheten ytterligare...

Centralplast och jag har helt inriktat oss på svetsfogarna och inte kunskaper om själva plasten, den tog vi för givet att den var oförstörbar i en pool så därför har vi inte letat fakta om pp-plastens begränsningar därför har du varit till stor hjälp.

Givetvis håller jag med dig att vår erfarenhet är mycket kort bara 15 - 20 år, men så är det med allt nytt som kommer på marknaden, men jag tycker det ändå är fantastiskt att vi kommit så här långt i erfarenheten och varje år som går så vet vi mer om livslängden. 15 - 20 års erfarenhet kan inte kunderna känna sig som en försökskanin utan det är en ovanligt lång erfarenhet för en produkt på marknaden. (bara en undran om din kompis har bytt liner någon gång och kollat stommens kvalitet samt vilken markbeskaffenhet har han runt stommen?


Jonas> Utgår ifrån att han (eller tidigare ägare) bytt liner på poolen. Inte rimligt att tro att linern hållt i över 40 år :-) hur marksedimenten är uppbyggt vet jag inget om tyvärr... även om det vore intressant att kontrollera.
« Senast ändrad: juli 27, 2009, 21:28:04:04 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #45 skrivet: juli 28, 2009, 08:07:16:16 »
Hm, intressant läsning. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag antog att man skulle kunna sätta i en liner om sisådär 15-20 år ifall plasten blir ful.
Jag funderar nog inte så mycket på ifall poolen skulle hålla i 40-50 år, då är jag en bit över 80 eller borta från denna världen och har troligtvis sålt huset för länge sedan....

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #46 skrivet: juli 28, 2009, 08:38:03:03 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

Sen undrar jag om det verkligen är så lätt att sätta i en liner i en en plastpool, de är ju i pricip alltid specialformade, och skulle i så fall kräva en platssvetsad liner den dag det eventuellt skulle bli aktuellt, vilket torde vara rätt mycket dyrare än att köpa en standardliner som man monterar själv.

Dessutom, den dag plasten blir så dålig att den inte längre håller tätt, så är det väl frågan om den håller ihop även om man sätter in en liner.

Kan man tänka sig en "liten" pool (transportproblem när de blir stora), visst, men jag tycker inte att man skall kompromissa med storleken bara för att köpa en plastpool i tron att den skulle hålla längre eller vara bättre än en konventionell svensk poolkonstruktion, typ folkpool eller Svenska Poolfabriken.

Detta är mina högst personliga åsikter och inget som är underbyggt av tiotals år av erfarenheter.

Jag har själv sett två st folkpooler här i byn renoveras de senaste två åren, båda byggda i mitten av 70-talet, alltså 30 år gamla, visst var de lite anfrätta av tidens tand, men ägarna gjorde bara mindre reparationer och satte i ny liner i de 30 år gamla stommarna.
I den ena av poolerna var linern inte bytt sedan den byggdes.
Den poolen har dock som regel varit rätt kall, sällan äver 26 grader i vattnet.

I den andra poolen var linern bytt efter ca 25 år p.g.a. en olycka med stegen fått frysa fast i isen, och att isen sedan lyft stegen, punkterat linern, och gjort att allt vatten läckte ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #47 skrivet: juli 28, 2009, 08:50:29:29 »


Kan man tänka sig en "liten" pool (transportproblem när de blir stora), visst, men jag tycker inte att man skall kompromissa med storleken bara för att köpa en plastpool i tron att den skulle hålla längre eller vara bättre än en konventionell svensk poolkonstruktion, typ folkpool eller Svenska Poolfabriken.


Hur menar du med "liten pool"? Vår PP-pool är 4*9 meter och det uppfattar inte jag som liten pool, utan kanske till och med i den övre delar av den storlek som gemene man köper.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #48 skrivet: juli 28, 2009, 08:54:33:33 »
OK, jag har mest bara sett mindre plastpooler säljas, och misstänker att det har med fraktproblematiken att göra, men jag kan, som sagt i tidigare inlägg, ha fel.
Kanske beror det på att de större poolerna blir både dyra att köpa och frakta och därför är sällsynta?

Får man fråga hur den transporten gick till?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cy_berg

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #49 skrivet: juli 28, 2009, 09:06:45:45 »
OK, jag har mest bara sett mindre plastpooler säljas, och misstänker att det har med fraktproblematiken att göra, men jag kan, som sagt i tidigare inlägg, ha fel.
Kanske beror det på att de större poolerna blir både dyra att köpa och frakta och därför är sällsynta?

Får man fråga hur den transporten gick till?

Jag trodde jag skulle ha en bild på det, men icke! Hursomhelst, poolen kom på ett långt "vanligt" bilsläp (med stag på varsida poolen som stöttade upp den) och stod alltså på högkant på släpet. Detta gör att man inte kan ha hur breda poolen som helst eftersom man helt enkelt inte skulle komma under vissa broar etc. så 4 meter är det bredaste jag sett gällande PP-pool. Poolen är ett stort vindfång på släpet vilket gjorde att min leverantör reserverade sig angående leveransdagen. Om det blåste för mycket skulle man helt enkelt inte kunna köra just den planerade dagen. Väl hemma vid mitt hus så var vi 6 personer som vara drog poolen av släpet och försiktigt fällde ner den på marken. Hur lätt som helst. Det var förresten folk från Centralplast som körde hit den direkt från Tjeckien.

En annan sak att tillföra debatten: Man får, i denna tråd, lätt intrycket om att det bara är Centralplast som tillverkar PP-pooler, men det finns totalt 6-7 tillverkare i Tjeckien, enligt en pool-leverantör i södra Sverige jag varit i kontakt med i offertförfarandet. Denna svenska leverantör hade handlat av ett antal olika och valde leverantör lite beroende på deras aktuella leveransförmåga samt p.g.a. att vissa leverantörer kunde göra specialkonstruktioner etc. Denna svenska leverantör handlade emellertid inte med Centralplast för tillfället (jag har ingen aning om varför) vilket gjorde att han inte kunde leverera en pool större än 4*8 meter. Centralplast verkar med andra ord vara ensamma om att leverera 4*9.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag