Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Beräkning sarg.  (läst 18111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Beräkning sarg.
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2009, 14:18:32:32 »
360/antal bitar ger vinkeln mellan bitarna.Efter som du har 2 bitar får man dela det på 2 igen, eller helt enkelt 180/antal bitar......
Iaf i mitt  huvud!

Just precis! i min värld med! ;)

Poolgiganten

Utloggad svedinr

SV: Beräkning sarg.
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2009, 10:26:15:15 »
Hej!
Tänkte fylla på med lite om hur jag löste problemet med en sarg i trä runt en oval pool.
De raka sidorna var inget problem, där tog jag standardsarg från nån poolleverantör..men där det är rundat blev det värre - funderade länge innan jag tog mod till mig att försöka.

Jag köpte lite tryckimpregnerat 45*220 (dyrt, jag vet) och började prova mig fram - kom fram till att det enklaste var att lägga en bit med lagom "överlapp" och rita av rundningen på undersidan och att sedan såga ut den med sticksågen. Men sticksågen klarade inte 45mm så det blev tigersågen i stället (tur man har många prylar med sladd... ;)). Efter ursågning och rundslipning med bandslipen så passades den första biten in, den blev ca 1.30 lång. kapade en lagom vinkel så nästa bit skulle kunna passas in vettigt.

Två bitar i varje "hörn" blev det, alltså fyra per ände på poolen. Lade ut 45*95 så det blev "hörn" på sargen och fyllde sedan mellanrummet med ny trall - blev helt ok. Tog mig några dagar (utan att stressa) att göra klart men alla blev nöjda.

Inte helt lätt att förstå utan bilder - de kommer senare!
/RS
Miamipool (byggd 2000), oval 3,5*7m, saltklorinator, solvärme med automatik
Uppsala

Utloggad utopiazz

SV: Beräkning sarg.
« Svar #12 skrivet: juli 31, 2009, 11:27:07:07 »
Men sticksågen klarade inte 45mm så det blev tigersågen i stället (tur man har många prylar med sladd... ;)).

Eller så tar man och gör en mall i tunnare material och sedan fram med överhandsfräsen och kör längs med mallen. Blir nog betydligt mindre slipande än med tigersåg.

Utloggad Lillblomma

SV: Beräkning sarg.
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2009, 12:44:13:13 »
Jag kan rita åt er om ni vill... Går ganska snabbt med AutoCad så kan ni säkert beställa bitarna färdigsågade sen från nån lokal byggvaruhandel sen (inte Byggmax då kanske, men nån annan...)
Bara att ta med ritningen på exakt hur lång utsida resp insida ska vara och hur vinklarna ska vara.
Så tänkte vi göra nästa vår...
Säg till isf, jag behöver lite mått, typ hur många "bitar", vad den minsta diameterna ska vara invändigt och hur kraftigt virke du vill ha.

//A


Utloggad utopiazz

SV: Beräkning sarg.
« Svar #14 skrivet: augusti 31, 2009, 15:09:45:45 »
Här finns ett Excel ark som räknar ut den ena sidan på bitarn aoch vilken vinkel dom ska ha

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4885.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag