Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ni som har pooltak, badar ni längre?  (läst 5925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maria Lervik

Ni som har pooltak, badar ni längre?
« skrivet: juni 10, 2020, 11:03:51:51 »
Jo, vi är i valet och kvalet om att ha ett lågt pooltak i klarglas i snygghets syfte eller ett högre för att bada även på höst kanten... Ni som har så, badar man längre med ett sånt högre tak? BESLUTSÅNGEST DELUX ! HJÄÄLP! Ni får gärna komma med tips på snyggt klarglas tak 😊 med svarta detaljer 🥰

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2020, 11:10:23:23 »
Hej Maria!
Varför inte kombinera?

Själv har vi en "lågt tak" högsta sektionen är 60cm och den lägsta är väl 15-20 cm.
väl in under det så räcker det gott och väl att bada. visst man står inte på kanten och hoppar i och är man jätte lång kan man slå i profilen i lägsta sektionen. men att simma runt är inga problem alls
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2020, 11:46:57:57 »
Hej,

Jag har ca 80 cm över vattenytan. Vi badar garanterat oftare, vi badar även när det är dåligt väder. Säsongen blir dessutom längre. För oss är 80 cm lagom. Hade det varit lägre kanske man inte vill bada under tak. Högre skulle inte bli snyggt hos oss.

När det ska badas är det också enkelt. Det är också enkelt för vemsomhelst att stänga efter sig.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2020, 13:58:27:27 »
Vi har en dörr i anslutning till vår trappa så att man behöver bara öppna dörren, kliva in på trappan och stänga efter sig. Funkar kanonbra för oss.

Vad gäller klarglas, då luften inne är väldigt fuktig och oftast rejält varmare än utanför så blir det mycket kondens. Vi har klarglas på kortändarna, men att se genom är ingen större skillnad mot kanalplasten då det är imma på glaset.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2020, 14:25:45:45 »
Glömde ju tillägga att precis som de andra skriver så gör ju taket att vi badar mycket mer än om vi inte hade haft tak. även om det är soligt i vårat land kan det vara nog så kallt om man kommer ovanför vattnet. det slipper du om du badar under taket.

i år var jag tvungen att starta poolen i mitten av april då endast taket hade drivit upp värmen i poolen så pass mycket.
säsongen blir längre och uppvärmningstiden samt kostnaden blir lägre.

kanalplast eller klar glas är mycket en smaksak jag förstår båda delarna. för mig blev det klarglas då erfarenheter från andra håll gör att jag vet att det alltid förr eller senare blir påväxt inuti kanalplasten och det ser inte så fint ut så mitt val föll helt estetiskt på att jag valde klar glas. men som erik säger så gör inte klarglas att man ser in eller ut för det är kondens mest hela tiden :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2020, 14:54:35:35 »
känner mig inte som en expert, startade poolen i torsdags, men har badat sen i fredags varje kväll och sedan igår är det 30 C utan att värmepumpen behöver gå längre. Visserligen 28-28,5 på morgonen, men även det är rätt ok :)
Så ångrar inte taket! Kommer att göra mycket på el-förbrukningen, det syns redan.
Och väldigt skönt under taket på kvällen när det fortfarande är ganska svalt ute.
Valde klarglas och ångrar det inte, visserligen periodvis kondens på insidan, men mest droppar, så man ser ganska bra ändå. Och knappast nåt alls på gavlarna och nederst på långsidorna. Skvätt lite vatten och kondensen försvinner och sikten blir helt ok.
Har ett Nova, så ganska högt i tak (ca 90 cm som högst), men inte för högt, men barnbarnen kan ändå göra mindre "hopp" från kanten och det uppskattas.
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad MathiasS

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2020, 15:43:29:29 »
För oss är det nog så att det är vädret som styr om man är badsugen eller inte. Vi badar sällan när det regnar. Samma sak på hösten. Jag kan hålla 30 grader en bit in i oktober ett normalt år, men långt innan dess tycker vi det är för kallt att gå 8m till poolen och då blir det inte av.

Taket blir därför mest ett praktiskt, men fult, sätt att täcka poolen och därmed minimera behovet av att städa, samt ett sätt att minska kostnaderna för uppvärmning (rejält).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Moana

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2020, 15:57:26:26 »
Jag känner detsamma, badar bara när jag är badsugen och det blir jag bara när det är varmt och soligt. Skulle dessutom känna mig instängd under ett tak.
Har inget pooltak, men om jag skulle ha det skulle jag valt det lägsta som finns på marknaden.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad BarbaraW

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2020, 19:35:32:32 »
Har haft tak i 7 år och nyttjar poolen även när det regnar eller blåser bara det är minst 23 grader i poolen. Har taket på när det är dåligt väder. Så skaffa inte det lägsta taket utan det som är minst 1 m ovan poolsargen.

Utloggad Maria Lervik

SV: Ni som har pooltak, badar ni längre?
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2020, 00:21:25:25 »
Oj tack snälla för alla svar!!!  <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag