CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Transparent vs färgat poolskydd  (läst 6928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vallemannen

  • Gäst
Vallemannen
Transparent vs färgat poolskydd
« skrivet: juni 03, 2012, 21:19:27:27 »
Hej
Jag står i valet och kvalet ifall man bör välja transparent poolduk/pvc eller svart lackad pvc till poolöverdrag.
Jag har läst en del på flera forum om påståenden om större algbildning samt klornedbrytning vid transparent pvc-duk pga solljus/uv-ljus. Men det har mestadels varit uttalanden som varit svävande och inte vetenskapliga eller kopplade till konkreta problem/åtgärder.
Nu behöver jag mer info innan jag väljer och hoppas att någon med egna erfarenheter eller konkreta belägg/fakta kan hjälpa mig....
Svart vs Transparent PVC duk ?  <hmm>

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Transparent vs färgat poolskydd
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2012, 09:19:23:23 »
Transparent värmer vattnet som en solfångare - fungerar ungefär som ett växthus. Men eftersom det släpper in ljus gynnas ev alger (som måste ha ljus) men de håller du ju normalt borta med klor ändå.

Svart värmer också men bara på ytan så det ger inte så stort tillskott. Jag skulle välja transparent.

Utloggad bustermannen

SV: Transparent vs färgat poolskydd
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2012, 10:04:09:09 »
Jag har transparent poolskydd och har fått väldigt fina temperaturer av det. Har haft 29 grader utan övrig uppvärmning.  O0

Per i Bunkeflostrand
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Transparent vs färgat poolskydd
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2012, 13:36:14:14 »
Transparent pooltäckning ger en solfångareffekt, och lite mer algbildning, exakt hur mycket finns säkert inga vetenskapliga bevis alls på, och det skulle troligen vara svårt att kvantifiera även om det fanns vetenskapliga undersökningar gjorda.
Solfångareffekten kan bli avsevärd, på en 4 X 8 meters pool är det inte omöjligt att solen kan bidra med en effekt på runt 10 kW som mest, när en helt tät pooltäckning bara ger en bråkdel av detta.

En nackdel som du inte räknar upp när det gäller transparenta pooltäckningar är den kortare livslängden som brukar komma med dessa, jag har (för 10 år sedan) haft en sån täckning, och den höll bra i ca 5 år, 6:e året bytta vi ut den för att den blivit för skör och inte längre kändes säker.

Ekonomiskt tror jag det är på ett ut, du får lägre uppvärmningskostnader, men det går lite mer klor, och så håller det något år mindre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan S

SV: Transparent vs färgat poolskydd
« Svar #4 skrivet: oktober 04, 2012, 07:22:50:50 »
En nackdel som du inte räknar upp när det gäller transparenta pooltäckningar är den kortare livslängden som brukar komma med dessa, jag har (för 10 år sedan) haft en sån täckning, och den höll bra i ca 5 år, 6:e året bytta vi ut den för att den blivit för skör och inte längre kändes säker.

Finns det inte olika kvaliter på transparent plast också? I ditt fall kanske en sämre?Är den av samma typ som du har idag?
Vad var det för sort täckning som gick sönder? och vart hade du köpt den?
« Senast ändrad: oktober 04, 2012, 07:57:13:13 av Johan S »

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Transparent vs färgat poolskydd
« Svar #5 skrivet: oktober 04, 2012, 14:28:13:13 »
Det kan säkert finnas olika kvaliteter, min gamla pooltäckning kallades för poolkudden och var ett koncept som en enskild firma tagit fram, den såldes nog inte så många år, kanske p.g.a. den begränsade livslängden.

Tittar man på bubbelfolie så har du ju samma typ av problem med hållbarheten, tror nog inte att det är så många som har en tio år gammal solfolie i drift, men jag kanske har fel?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag