CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #180 skrivet: december 17, 2011, 10:50:37:37 »
;D Nej herre jösses!

Jag har läst att en vuxen inte får passa mer än två badande barn... Det blir många vuxna på poolkanten om 25 barn ska vara i poolen samtidigt  ;)  Mina barn brukar få bjuda 6 kompisar på sina kalas. 6 + mina barn = 8 och det får nog vara maximalt antal barn i vår pool  :)

Vad bra att du påminde mig! Idag ska jag gå ut och fotografera lite detaljer i bygget. Allt för att tipsa andra. Jag har ju proffsbyggare - som säkert har många sunda idéer att tillföra forumet :)

Nja när det varit så många barn så har det rört sig om kompisar / kalas men inte de yngsta. Alltså lägen där barnen alla är simkunniga. Med småbarn skulle det bli något annat. Men barnkalas hos oss kan betyda 30-35 barn ibland, fast alla är ju inte i och badar samtidigt. När barn anmäler sig till barnkalas så frågar vi alltid föräldrarna om barnen är fullt simkunniga. Är det någon som inte är det så måste vi ju hålla specialkoll på honom/henne.

En vuxen på två barn stämmer kanske om det handlar om havet eller stor offentlig pool, men i en liten privatpool som varken har stor yta eller är särskilt djup så klarar man ju utan problem att se hela poolen samtidigt ändå. Blickfältet behöver ju inte vara så stort. I offentliga pooler med stort vattendjup blir det ju något helt annat. Där skulle någon kunna sjunka till botten utan att synas och sådana olyckor har tyvärr hänt.

PS: Kan tillägga att barnkalas är rätt vanligt hos oss ... med fem barn så blir det ju så.
« Senast ändrad: december 17, 2011, 11:02:40:40 av Erica »

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #181 skrivet: december 17, 2011, 12:47:47:47 »
Nu har jag tagit ett helt gäng nya bilder och laddat upp. Håll tillgodo!

Fjärde byggdagen börjar med bild nr 20:

https://skydrive.live.com/?cid=1bb2522d77850d6a#!/?cid=1bb2522d77850d6a&sc=photos&id=1BB2522D77850D6A%21236!cid=1BB2522D77850D6A&id=1BB2522D77850D6A%21236
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad MathiasS

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #182 skrivet: december 17, 2011, 13:17:07:07 »
Lite nyfiken på om de lägger trädäcket helt i våg eller om det lutar svagt nedåt från huset? Vad använder de för instrument för att väga av, vanligt vattenpass eller laserpass?

Tar man sig fram med långpasset blir det gärna lite vågigt på så stora ytor.

Jag använder en budgetlaser (budget jämfört med proffsprylar iaf) som kostar cirka 1700kr. Mycket effektivt.

http://www.tamolinefinland.fi/se/esitteet/26_TamoLiner_III_swe.jpg
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #183 skrivet: december 17, 2011, 13:21:57:57 »
Citera
Fjärde byggdagen börjar med bild nr 20:

Öj vad det går undan...syns att proffsbyggare är i farten. För oss som byggt nästan allt själva tar sådana stora framsteg månader !  :(

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #184 skrivet: december 17, 2011, 13:33:16:16 »

En vuxen på två barn stämmer kanske om det handlar om havet eller stor offentlig pool, men i en liten privatpool som varken har stor yta eller är särskilt djup så klarar man ju utan problem att se hela poolen samtidigt ändå. Blickfältet behöver ju inte vara så stort. I offentliga pooler med stort vattendjup blir det ju något helt annat. Där skulle någon kunna sjunka till botten utan att synas och sådana olyckor har tyvärr hänt.

Det är perfekt med pool vid barnkalas... det gäller bara att pricka in rätt väder!  ;)
Jag mindes nog fel med en vuxen per två badande barn... Gustavsbergsbadet rekommenderar fem... OK, det är en större bassäng... Jag skulle dock inte vilja ansvara för mer än fem badande barn i min pool... sedan känner jag att det behövs ett par extra ögon till... Mina barn är 8 och 11 år och kompisarna däromkring...

"På Gustavsbergsbadet är vi noga med att våra kunder skall känna sig trygga - Därför finns det personal som cirkulerar vid våra bassänger, för att vara behjälpliga och se till att säkerheten följs!
Men tänk på att ni vuxna är ansvariga för era egna och de bjudna barnens säkerhet. Vi rekommenderar därför att ni är minst 1 badande vuxen per 5 barn och att ni läser våra säkerhetsföreskrifter som finns vid attraktionerna. "
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #185 skrivet: december 17, 2011, 13:38:36:36 »
Lite nyfiken på om de lägger trädäcket helt i våg eller om det lutar svagt nedåt från huset? Vad använder de för instrument för att väga av, vanligt vattenpass eller laserpass?

Hej TommyC. Från början var det tänkt att det skulle bli ett trappsteg - nivåhöjning -  cirka 3 meter från poolen - åt husgaveln till. Nu kommer det inte att bli så. Vi - och byggarna - har grävt ner ytterligare samt att de har växlat över till smalare virke här.

Pooldäcket ska bli helt plant - inte lutande. De använder både laserpass och vattenpass. Ett måste på ett sådant gigantiskt trädäck... Kanhända blir det ändå inte helt plant men det tycker jag har mindre betydelse! Så länge man inte glider av det  ;)

Trädäcket kommer att byggas vågrätt med husgaveln. Jag tror annars att pooldäcket kommer att se på tok för långt ut... Jag tror att det kommer att bli gubbens och mitt jobb... att skruva trall... Det blir nog några plankor då och då när lönen kommer  ;)
« Senast ändrad: december 20, 2011, 21:59:27:27 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #186 skrivet: december 17, 2011, 13:40:41:41 »
Öj vad det går undan...syns att proffsbyggare är i farten. För oss som byggt nästan allt själva tar sådana stora framsteg månader !  :(

Vi hade inte klarat av detta på egen hand... Vi har varken tid, energi, tillräckligt kunskap eller möjlighet... Vår familjesituation är lite speciell...
Det hade slutat med skilsmässa!
 
« Senast ändrad: december 17, 2011, 13:45:03:03 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #187 skrivet: december 17, 2011, 13:52:42:42 »
Jag har nu även lokaliserat ett vattenpass på en av bilderna...  O0  Laserpasset har jag sett - ett rejält proffsinstrument - men det har jag inte fått med på någon bild. Vi är oftast inte hemma när de är här och jobbar.

Det är synd att det varit så blött väder... Ända sedan schaktningen har det regnat... Det är geggig lera överallt! Grävaren körde sönder rejält i trädgården... Lerklumparna brer ut sig i poolgropen och i trädgården - även upp över de hårdgjorda ytorna (parkeringsplats och infart)... för att inte tala om hur mycket lera vi drar IN i entrén!  :-\

Snickarna har det i vart fall varmt och mysigt på rasterna - de har fikarum i vår gillestuga  O0
« Senast ändrad: december 17, 2011, 13:57:25:25 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #188 skrivet: december 17, 2011, 18:16:46:46 »
Någon som kan gissa - mellan tummen och pekfingret - vad det material som syns på bilden kostar?
Plintar och virke.

Jag menar förstås bilden: #svar 181
samt bilderna på Skydrive... Jag frågar av den anledningen att jag inte har en SUSNING om materialkostnaden "so far"...   >ohno>
« Senast ändrad: december 17, 2011, 22:02:45:45 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #189 skrivet: december 17, 2011, 23:44:07:07 »

Det är perfekt med pool vid barnkalas... det gäller bara att pricka in rätt väder!  ;)
Jag mindes nog fel med en vuxen per två badande barn... Gustavsbergsbadet rekommenderar fem... OK, det är en större bassäng... Jag skulle dock inte vilja ansvara för mer än fem badande barn i min pool... sedan känner jag att det behövs ett par extra ögon till... Mina barn är 8 och 11 år och kompisarna däromkring...

Jo stora offentliga bad blir ju helt annorlunda. Det handlar inte bara om mycket större och djupare bassänger utan även allmänt stora ytor och ofta allahanda extraattraktioner, hopptorn, vattenrutschkanor m.m. som gör det nästan omöjligt att övervaka en större grupp barn som kanske sprider ut sig i anläggningen. Men skulle 5 barn vara gräns för oss så räckte det ju med våra egna barn utan gäster :)

Jo pool är perfekt för barnkalas. Och eftersom våran är inomhus så spelar vädret mindre roll - vi har haft kalas även mitt i vintern. Men barn plaskar långt mycket mer än vuxna och med en stor grupp barn så måste man köra avfuktning och ventilation på max för att hålla fukten nere på vettiga värden. Sedan får man ju också hålla koll så att inte alltför våldsamma vattenkrig utbryter.... Vattnet kan bli lite "mjölkigt" efter ett större kalas men det brukar klarna inom något dygn.

Ert jättestora pooldäck måste bli perfekt för sådana tillställningar, om bara vädret är ok och så skall då barnen helst fylla år på sommarsäsongen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag