CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet  (läst 215610 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #70 skrivet: oktober 04, 2011, 11:45:22:22 »
Ca 6:40 ringde telefonen hemma, hann inte svara. Ca 7:00 brummade det utanför, då kom lastbilen med mitt pooltak.

Så nu står det på gräsmattan, nu är det bara resten kvar. Återkommer med bilder m.m.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #71 skrivet: oktober 08, 2011, 23:51:13:13 »
Träning tisdag-torsdag, fredag är dottern på stadslagsuttagning.
Lördag morgon tänker jag starta, kollar på termometern om jag ska ta jacka eller inte. Första reaktionen, den har gått sönder.

Men det är det här som möter mig ute...



Halkar omkring när jag skruvar första skenan. Kommer att skruva dit den andra sedan, vill kolla med en modul på först innan jag skruvar fast den. Så småningom ska den fällas in i trädäcket, men det hinns inte med nu innan vintern. Får bli nästa sommar.

Upplockat paket. Delarna ligger väl förpackade i plast. Hittade en liten transportskada på en skena, men den biten kommer att kapas bort så det gör inget. Förmodligen har den stått för nära en stolpe på flaket och nötts hela vägen från Tjeckien.



Uppställningsplatsen för taket fungerar ganska bra som montageyta.



Lite bångstyriga att få dit är de allt de där kanalplastbitarna. Här har vi fått dit två skivor.



Sedan var det dags att åka iväg på match, efter matchen hinner vi hem och äta innan det är dags att åka till hemmahallen och vara med på sista passet i kafeterian, stänger ca 22:15.

Match i morgon kl 10:30, fast där ska inte jag vara med. Då ska jag hjälpa svärfar med en tapetskada i lägenheten de ska flytta ifrån. Sedan är det dags för en match ute i Nacka. Får se om vi hinner något med taket i morgon. Taket kanske blir klart i december... :-\
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #72 skrivet: oktober 22, 2011, 23:00:54:54 »
Nu vet jag inte om det är annorlunda konstruktion på det här taket, men jag tycker mig ha läst att många tycker att man ska skaffa sig en ordentlig popnitstång, men så fasligt många är det inte här. Själva "takbjälkarna" har bara totalt 96 st. Sedan tillkommer några till för andra saker. Tyvärr gick min popnitstång sönder, den greppar inte första snutten så jag fick köpa en ny.







Någonting man ska vara noga med är att ruska taket när man skruvat ihop det innan man popnitar. I så fall slipper man det här, att det blir lite snett. Jag hoppas att det rättar till sig i vinter med lite snölast, annars får vi se hur vi gör nästa år. Kanalplasten var det som var krångligast att få till när man monterar, i alla fall tyckte vi det.





Första listen jag satte dit var jobbig att få dit, sedan tog jag till knepet jag fick lära mig för att få dit tankarmaturen i bilen, silikonspray. Sedan var det bara att trycka dit den för hand.



På en modul saknas de här. Ska se till att få de av leverantören.



Förhoppningsvis hinner jag ta lite bilder i morgon, taket blev klart i söndags (eller klart och klart, alla modulerna stod på rälsen) men jag hade inte fått dit stoppinnarna. I tisdags eller onsdags så blåste det rejält, på kvällen var alla modulerna i ena änden och sista modulen (den närmast vedbon) hade åkt rakt igenom ändstoppen och hängde ca 50 cm utanför altanen. Även dörren hängde på trekvart. I morse hade jag ett par timmar över innan vi skulle åka på match, då blev pinnarna monterade, så nu ska det inte kunna blåsa bort.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #73 skrivet: oktober 24, 2011, 00:20:22:22 »
Tack vare klarglaset i ändan så upplevs inte taket som så dominerande även fast det är det. När man kollar ut genom fönstren i vardagsrummet så är det inte en vägg man ser, utan hela poolen.



Som sagt, taket åkte rätt igenom ändstoppet


« Senast ändrad: oktober 25, 2011, 14:51:17:17 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #74 skrivet: november 23, 2011, 00:08:56:56 »
Det är mycket på helgerna... Men någon timme här och där med dagsljus lyckas man fixa.

Topprälsen för luckan har i alla fall äntligen blivit fastsatt ordentligt. Den sitter med tre skruvar, en i var ände och en i mitten. För dessa skruvar så har man pressat fast gängor i profilerna. Tyvärr släppte en lite när jag höll på att sätta ihop och jag ids inte plocka isär för att kunna göra något, den sitter på insidan. I stället har jag borrat ett hål, och satt dit en mutter på utsidan i stället. Muttern syns, men det är inget jag kommer att störa mig på. Vill jag göra hålet fint där jag borrat själv så kan jag sätta dit en popnit i den svarta delen som har en tunga som går in under hålet.



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #75 skrivet: november 26, 2011, 09:59:31:31 »
Hej Erik,

Vill börja med att tacka dig för bildserien på bygget - sitter själv och planerar inför ett poolbygge nästa säsong och lite bilder är guld värt.

Jag har ett par funderingar och det skulle vara intressant att höra hur du själv resonerat...

1. Invändig trappa kräver platsbyggd liner och detta verkar vara *mycket* dyrare än en en standardliner? Priserna jag sett hittills för anpassad liner ligger på cirka 45000:- (!!!), en standardliner för 8x4 kostar en bråkdel av detta. Stor skillnad på att byta liner för 45k eller för 10k.  Detta ska vägas mot extern trappa (~30k) och merkostnaden för pooltaket för externa trappan (~20k) som då är engångskostnader. Du har säkert gjort samma jämförelse själv, stämmer mina siffror hyffsat med verkligheten? Hur har du resonerat?

2. Inledningsvis pratade du med Poolfabriken men avstod när priset gick från 150k => 200k. Hittills har Poolfabriken gett ett gott intryck, men kalkylen med gratis pooltak känns lite tveksam - inget är gratis, speciellt inte pooltak för 80k. Nu när du byggt på egen hand, hur ser totalkalkylen ut jämfört med Epsilon-alternativet från Poolfabriken?

3. Fabrikat på pooltak?

Mvh,
Mathias

« Senast ändrad: november 27, 2011, 21:39:11:11 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #76 skrivet: november 27, 2011, 10:48:17:17 »
Tack för berömmet.

1. Framför allt ville jag ha en stabil trappa, med stabil vägg bakom. Sedan tycker jag personligen att det är mycket snyggare med liner över trappan så att den smälter in. Ett linerbyte sedan är så långt i framtiden så det planerade jag inte för. Däremot fick jag en positiv överraskning när han var klar, jag frågade om vi ses igen när det var dags att byta liner. Då sa han, "Nej, det gör vi inte. Den håller så länge så då kommer jag inte hålla på med det här längre.". Enligt honom så är den beräknade livslängden på >30 år, så det är tveksamt att jag bor kvar när det är dags att byta. Detta då denna liner är mycket tjockare och den är armerad. Plus något med ytskiktet som jag inte kommer ihåg.
Jag ser numer linerarbetet som en engångskostnad, fast jag visste inte om det innan.

2. Paketet från Poolstore blev ca 145' har jag för mig (är i Gbg just nu) och pooltaket kostar något på 60'. Så skillnaden är inte direkt avgörande, däremot blev jag rätt lack på hela förfarandet. Men första paketet var med glasfibertrappa och standard liner så det är ju inte direkt en lätt jämförelse.
I övrigt tillkommer ju betong (ca 35' har jag för mig) plus sten och bruk för trappan t.ex. Trall kostar ju en hel del också. Mycket småkostnader som jag har kvittona kvar, men inte orkat sammanställa. Så hittills tror jag att det är en total kostnad på ca 250-260', jag ska sammaställa någon gång. Men det har blivit en mycket stabil och (tror jag) välisolerad pool.

3. Bumerang, levererat av Living Quality.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #77 skrivet: november 27, 2011, 21:59:04:04 »
...helt klart är att jag måste läsa på om detta med liner - denna kostnad blir rätt avgörande för hur trappan byggs vilket påverkar kostnaden i mycket stor utsträckning. Dessutom skulle det egentligen passa mig bättre med en trappa i poolen än en halvrund utanför - har inte bra plats för det senare egentligen.

Vad gäller kostnaden så gillar jag inte överraskningar så jag har minsta skruv listad i ett excelark, dock är det inte alltid bra att ha koll på totalsumman redan från början....mycket pengar blir det....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad swanthe

SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #78 skrivet: november 28, 2011, 08:25:41:41 »
När vi byggde pooltak hade vi mycket svårt att lista ut vad som var in och utsida på kanalplasten, eftersom det på skyddsplasten klargjordes att bara ena sidan var uv-skyddad. När vi kom till sista eller näst sista modulen så såg vi att texten på skyddsplasten var annorlunda och klargjorde att en just den sidan skulle vara utåt. Att döma från dina bilder har du satt den sida som har vit skyddsplast och massa text på sig på insidan. Men jag tror att det var den som skulle vara utåt. Om du inte byggt färdigt alla moduler än kan det vara värt att kontrollera.
Jag vet inte vilken betydelse det kan ha, vi har haft jättefint vatten hela sommaren utan tillstymmelse till alger.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nymans thermomur pool 4x8m 150 djup, trappa i ena hörnet
« Svar #79 skrivet: december 03, 2011, 21:10:34:34 »
Det tog ett tag innan jag kollade. Hade tänkt skriva till leverantören, men upptäckte att jag hade svaret på bild...

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag