CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorfritt bad - en omöjlighet?  (läst 15780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #20 skrivet: februari 04, 2016, 21:52:47:47 »
För mig räcker det egentligen att läsa utspelet om att PH stiger vid ökad temperatur för att ställa mig starkt ifrågasättande till hela texten.

Men sen innehöll den även en del andra tokigheter.

Måste du ha badet HELT klorfritt? Till och med det kommunala kranvattnet innehåller ofta klor. Skulle absolut rekommendera att tillsätta minst ett par teskedar klor i veckan som komplement till aktivt syre.

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #21 skrivet: februari 06, 2016, 11:00:31:31 »
Nej skulle kunna dra i chockklor lr snabbklor efter varje bad, men chockklor är ju drygt, måste lösa upp skiten o massa, verkar inte finnas i flytande form. Men använda små 20g snabbklor puckar att dra i när man ändå stiger upp, skulle funka. För då dödar det ju bakterierna några dagar framöver och då har ändå tempen sjunkit en hel del. Och kloret är borta tills nästa bad.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #22 skrivet: februari 06, 2016, 19:22:58:58 »
Men är det så jobbigt att lösa upp granulat då? Själv har jag ställt en dynbox bredvid mitt bad. I den förvarar jag alla kemikalier samt en liten tomhink med lock (egentligen avsedd för färgblandning). Efter bad halvfyller jag hinken med badvatten och tillsätter lämplig mängd klor. Rör runt med en pinne (avsedd för färgblandning) i max 30 sekunder och häller i blandningen i badet samtidigt som jag startar pumparna. Dessa får gå i några minuter medan jag duschar och klär på mig. Sedan stänger jag av pumparna och sätter på locket. Ingen större ansträngning.

Utloggad Kenneth

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #23 skrivet: februari 13, 2016, 12:35:58:58 »
Mitt råd är att du bör använd Brom!

Enbart aktivt syre blir för riskabelt. Själv har jag konstant en dispenser=flottör med bromtabletter flytande i spat och chockar med aktivt syre en gång i veckan. Brom är enklare att använda och har flera fördelar mot klor (som du ju inte vill använda). Jag har hänvänt båda och föredrar helt klart brom framför klor i spa.

Fördelar:
Enklare och stabilare (fungerar även om inte övriga värden är perfekta)
Inte lika beroende av stabilt ph
Luktar bättre/inte/lite (själv känner jag ingen lukt av brom)
Inget problem med cya-värden (dvs behöver inte byta vatten lika ofta).

I USA är Brom förstahandsval och överlägset större än Klor. Klor är bättre i pool men brom är bättre i spa.
« Senast ändrad: februari 13, 2016, 13:14:33:33 av Kenneth »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #24 skrivet: februari 15, 2016, 08:17:57:57 »
Okey, kommer nog att beställa brom då, :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag