CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installation Minimaster  (läst 5385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wassberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Installation Minimaster
« skrivet: maj 10, 2015, 11:36:57:57 »
Min gamla "Zodiac Pro G Plus" för dosering av klor mm är trasigt och läcker och behöver bytas ut. Jag vill koppla bort den helt från systemet och istället installera en Minimaster för automatisk dosering av klor och pH. Bifogar bilder på hur det ser ut idag.

Frågor:
- Hur kopplar jag enklast bort Zodiac jag har, måste ju ersätta den med nåt rör?
- Jag har förstått att Minimastern skall in efter värmeväxlaren, sist i systemet. Är det ett problem som det ser ut nu eller är det bara att borra i det "böjda röret" efter värmeväxlaren? Behöver man dra om rören/installera andra rör?

Tack på förhand för hjälpen!
8x4 PoolKungen, nedgrävd, byggd 2009. Pooltäckning Royal Tec. Bergvärme. Poolrobot Zodiac Vortex 3. Sandfilter 100 kg. Pahlén MiniMaster för dosering av klor och svavelsyra.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Installation Minimaster
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2015, 12:47:48:48 »
Det ser ut som att det sitter unionskopplingar både vid centralventilen på sandfitret och vid ventilen före värmeväxlaren. Det skulle ju gå att ersätta de ”muffarna” med nya som du limmar in en ny PVC-slang i. Då minimerar du antal böjar. Installationen blir kanske inte så snygg men det har ju ingen betydelse. Klamra PVC-slangen mot väggen på kanske två ställen.

Det är ju ganska bra beskrivet i manualen på minimaster hur den ska installeras.
http://www.pahlen.se/download/manual/manual-minimaster.pdf
http://www.pahlen.se/download/produkter/rordelar.pdf

Om det är lämpligt att montera anborrningsbyglarna i det böjda röret kan jag inte svara på. Det kan ju vara lämpligt att diskutera en sån fråga med återförsäljaren som du köpt utrustningen av. De borde även kunna ge dig bra pris på alla kopplingsdetaljer som du behöver. Jag skulle nog dra ett rakt PVC-rör ut från värmeväxlaren och placera anborrningsbyglarna på det röret och sedan gå över till PVC-slang och koppla mot slangen som går ut mot poolen.

Vad gör slangen som slutar i en böj mot träskivan? Ut från backspolning?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Installation Minimaster
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2015, 12:48:00:00 »
Jag blir helt snurrig i bollen av att titta på dina bilder men:

1. Du ska använda anborrningsbyglar för anslutning av doserpumparna på utgående rör. Det ska vara minst 0,5m mellan syra och klordosering på slangen.
2. Jag TROR att man kan använda anborrningsbyglarna även på mjuk pvc, men kolla gärna detta med poolaffären.
3. Utöver inkopplingen av själva doseringen ska Minimastern också ha ett flöde av vatten i en mätslinga. En anslutning efter vattenpumpen före dosering och en på inkommande vatten före vattenpumpen. Även här ska du använda anborrningsbyglar.

Kan du ta några rättvända översiktsbilder så är det enklare att se hur zodiaken är inkopplad. Vad jag kan se nu ska den bara kopplas bort och rören in och ut kopplas ihop (=> sandfilter direkt till värmare)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Wassberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Installation Minimaster
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2015, 15:06:14:14 »
Tack för alla bra och snabba svar  O0

Jag blir också snurrig av att titta på bilderna, vet inte varför de hamnade på sidan  >rulla<

Röret ut i träskivan = avlopp, backspolning.

Enklast verkar vara att att bara ta bort Zodiacen och skarva ihop de mjuka PVC-rören.
Jag ska kolla med återförsäljaren om man kan göra alla anslutningar (klor, syra, in- och utflöde till MiniMaster) till mjuk PVC, det vore i så fall enklast.
8x4 PoolKungen, nedgrävd, byggd 2009. Pooltäckning Royal Tec. Bergvärme. Poolrobot Zodiac Vortex 3. Sandfilter 100 kg. Pahlén MiniMaster för dosering av klor och svavelsyra.

Utloggad Erica

SV: Installation Minimaster
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2015, 16:41:05:05 »
Vi har en autodoseringsanläggning av betydligt äldre slag, men samma princip. Vi har satt insprutningspunkterna för de två kemikalierna på varsin matning ut till inloppsmunstyckena, klor matas in i ledningen till det ena munstycket, saltsyra i det andra. På så sätt blir det ingen blandning av kemikalierna lokalt, inte ens om flödet är lite dåligt.

Utloggad TommyC

SV: Installation Minimaster
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2015, 18:02:30:30 »
Enklast verkar vara att att bara ta bort Zodiacen och skarva ihop de mjuka PVC-rören.
Jo visserligen men du har ju 5 st 90 gradersböjar som ger tryckfall i onödan och som du kan bli av med genom att dra en PVC-slang hela vägen. Det är inte mycket mer jobb att göra så.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Wassberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Installation Minimaster
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2015, 19:44:52:52 »
Jo visserligen men du har ju 5 st 90 gradersböjar som ger tryckfall i onödan och som du kan bli av med genom att dra en PVC-slang hela vägen. Det är inte mycket mer jobb att göra så.

Bra poäng där, tack!
8x4 PoolKungen, nedgrävd, byggd 2009. Pooltäckning Royal Tec. Bergvärme. Poolrobot Zodiac Vortex 3. Sandfilter 100 kg. Pahlén MiniMaster för dosering av klor och svavelsyra.

Utloggad MathiasS

SV: Installation Minimaster
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2015, 19:57:22:22 »
Om man inte kan ha anborrningsbyglar på pvc-slang kan man ju enkelt ta två muffar och 15 cm hårt pvc-rör vid varje bygel, och ersätta en bit slang...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Wassberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Installation Minimaster
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2015, 23:09:26:26 »
Gjorde som ni båda föreslog  O0.

Tog bort onödiga 90 gradersböjar och rensade bort lite rör. Tog det säkra före det osäkra och monterade hård PVC till anborrningsbyglarna. Får snygga till sladdar mm så småningom men allt verkar funka som det ska. Mer tid till bad i sommar.

Tack för ett bra forum och era snabba svar  <sol>
8x4 PoolKungen, nedgrävd, byggd 2009. Pooltäckning Royal Tec. Bergvärme. Poolrobot Zodiac Vortex 3. Sandfilter 100 kg. Pahlén MiniMaster för dosering av klor och svavelsyra.

Utloggad MathiasS

SV: Installation Minimaster
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2015, 06:47:19:19 »
Bra!

När du placerar kemdunkarna nu, reflektera över vad som händer om en slang lossnar från doserpumpen eller liknande. Inte bra att få det på fel ställe....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag