VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa  (läst 82656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matz

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #20 skrivet: augusti 24, 2009, 09:13:52:52 »
behöver du inte dubbla ståndare..en på vardera sidan om trappan?
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #21 skrivet: augusti 24, 2009, 13:04:37:37 »
behöver du inte dubbla ståndare..en på vardera sidan om trappan?

Hmm, du menar L-stödet förstås. Jadu, har jag inte tänkt på, men det är såhär byggsatsen ser ut från folkpool. Men jag ska ta en dubbelkoll med återförsäljaren senare idag för säkerhets skull.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad matz

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #22 skrivet: augusti 24, 2009, 14:44:45:45 »
.
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #23 skrivet: augusti 24, 2009, 15:42:42:42 »
Mmm, ser ju stabil ut förstås, och du har satt ett L-stöd på andra kortsidan också?

Edit: jag kollade dina gamla bilder, du hade förstås ett L-stöd även på andra kortsidan.
« Senast ändrad: augusti 24, 2009, 15:47:25:25 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad utopiazz

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #24 skrivet: augusti 24, 2009, 15:46:08:08 »
dock ser det skumt ut på trappen, en roman end, 300 cm. Ett rostigt plattjärn som sticker ut, ... känns inte 100 % direkt,... med tanke på att priset för trappen är 30 000 kr.... suck. (Spontant kändes det som om jag förväntade mig lite mer finish för dessa pengar.)


Kan hålla med om att det inte ser snyggt ut. Att man sedan slarvat (imho) med både material och arbete på något som är så dyrt är för mig en gåta. Det hade max kostat 10:- extra att använda galvat i förstärkningen och kanske tagit ett par minuter extra att göra ett snyggare plastarbete.

F-n vet om inte jag skulle ha reklamerat trappan om det var till mig den kom, i vilket fall som helst så skulle jag ha tagit upp frågan med säljaren.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #25 skrivet: augusti 24, 2009, 16:11:55:55 »
Då poolen är nedgrävd räcker det med en stålkonsol på vardera kortsida om längden är max 4m.
Man centrerar konsolen på kortsidan och kapar sen av den med typ tigersåg i höjd med nästnedersta regelns överkant.
Trappan i sig är så stabil så den stabiliserar med hjälp av stödkonstruktionen under upp hela den kortsidan.

Summan av kardemumman är att du inte behöver ha 2 konsoler vid trappan.

matz verkar ha en roman end trappa som är 150cm djup och då kan man förstärka med en extra konsol vid trappan

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #26 skrivet: augusti 25, 2009, 11:19:47:47 »
dock ser det skumt ut på trappen, en roman end, 300 cm. Ett rostigt plattjärn som sticker ut, ... känns inte 100 % direkt,... med tanke på att priset för trappen är 30 000 kr.... suck. (Spontant kändes det som om jag förväntade mig lite mer finish för dessa pengar.)


Kan hålla med om att det inte ser snyggt ut. Att man sedan slarvat (imho) med både material och arbete på något som är så dyrt är för mig en gåta. Det hade max kostat 10:- extra att använda galvat i förstärkningen och kanske tagit ett par minuter extra att göra ett snyggare plastarbete.

F-n vet om inte jag skulle ha reklamerat trappan om det var till mig den kom, i vilket fall som helst så skulle jag ha tagit upp frågan med säljaren.

Återförsäljaren sa att det inte var nån fara för konstruktionen. Det håller jag förvisso med om, det kommer stå stabil ändå, med extra stöd och singel under.

Jag ringde även till folkpool i sthlm/huvudkontoret och påtalade att jag inte kände mig helt nöjd med trappen. Han kollade på alla andra dom har liggande på lagret, och dom ser likadana ut säger han. Vid närmare efterforskning visade det sig att järnet bara används för att hänga upp trappen när man sprutar på plasten, ca 2 timmar alltså, sen har järnet ingen funktion mer.

Mao, Jag slänger ner trappen såsom det ser ut nu utan att känna mig orolig :)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #27 skrivet: augusti 25, 2009, 11:26:06:06 »
Då poolen är nedgrävd räcker det med en stålkonsol på vardera kortsida om längden är max 4m.
Man centrerar konsolen på kortsidan och kapar sen av den med typ tigersåg i höjd med nästnedersta regelns överkant.
Trappan i sig är så stabil så den stabiliserar med hjälp av stödkonstruktionen under upp hela den kortsidan.

Summan av kardemumman är att du inte behöver ha 2 konsoler vid trappan.

matz verkar ha en roman end trappa som är 150cm djup och då kan man förstärka med en extra konsol vid trappan

Yes, såg först inte att Matz trappa var djupare än min (min är ca 1 meter), men det stämmer. Både min poolmontör samt Folkpool i Järna intygar (liksom Joelkil) att trappan i sig gör att det blir stabilt.

Dock står det faktiskt i den monteringsanvisning jag fått med skickat att man ska göra såsom matz gjort, med 2 stöd, alt lägga till extra 45 * 95 reglar runt om.

Får se om jag lägger nåt extra stöd, ...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad utopiazz

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #28 skrivet: augusti 25, 2009, 12:09:35:35 »
Vid närmare efterforskning visade det sig att järnet bara används för att hänga upp trappen när man sprutar på plasten, ca 2 timmar alltså, sen har järnet ingen funktion mer.

Järnet används nog snarare när man transporterar trappan i fabriken och av/på lastbilen i så fall. Tycker ändå att man skulle kunna kräva ett snyggare jobb för 30kkr. Är inte plasten behandlad på baksidan med någonting alls, det ser ut som det är ett rått glasfiberlaminat utan någon topcote alls?

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #29 skrivet: augusti 27, 2009, 22:03:48:48 »
=======
dag 8

Har komprimerat 12-16 singel-materialet med 90 kgs padda.

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag