VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa  (läst 82655 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #50 skrivet: september 06, 2009, 00:11:11:11 »
Ser gott ut- O0
4 grader upp på 30 tim så imorgon kväll har du nog 24 .och då är det tid för en magplask bild- <antman>
En bad klar pool på 21 dagar det är bra marscherat.  <sol>
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #51 skrivet: september 09, 2009, 09:01:35:35 »
Ser gott ut- O0
4 grader upp på 30 tim så imorgon kväll har du nog 24 .och då är det tid för en magplask bild- <antman>
En bad klar pool på 21 dagar det är bra marscherat.  <sol>

Var 27 grader igår i vattnet, tog 4 dagar att komma upp till en kostnad av 240 kwh, helt överkomligt.

För övrigt blir det bara nån timmes pooljobb om dagen, "betongborrade" och skruvade i 72 st skruv för takskenorna igår, ikväll ska jag sätta fast resten av skenorna ordentligt. Gäller att mäta ordentligt, på alla ledder, samt komma ihåg att kryssmäta. ... hoppas jag gjort rätt nu.  ::)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #52 skrivet: september 09, 2009, 18:35:34:34 »
Ja var noga med kryssmåttet men var nogrannare med breddmåttet. (4280mm mellan insidorna av skenorna vid 4*8 om jag inte missminner mig  ;D). Detta måttet är ju det avgörande måttet för hur enkelt skjutandet av modulerna ska gå. kryssmåttet säkerställer ju mest i princip att skenorna börjar och slutar på samma ställe på längden.

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #53 skrivet: september 10, 2009, 10:51:18:18 »
======
Dag 25

Skenorna fastskruvade. Hann igår montera 2 st sektioner på taket, tar de andra 3 idag.

Har sett att andra tyckt att monteringsanvisningarna för Klasik X taken varit lite motsägelsefulla, vill bara säga att det håller jag inte med om. Allt finns på en bildserie a la IKEA som bara är att följa, ingen text behövs. Gäller bara att man tittar på bilderna noga, och tittar på det material man köpt  :)

Dock säger IdealCover att det tar 3 timmar för 2 man att montera. Jag har lagt 3 timmar på att montera skenorna. ytterligare 1,5 timme på att montera 2 taksektioner (med en medhjälpare som är duktig). Ser att vi har minst 3 timmars jobb kvar för 2 personer... Så räkna med en heldag för 2 pers när ni monterar ett tak som detta (och det förutsatt att underarbete redan är gjort, dvs, marksten, betong gjuten eller att träreglar för altan finns på plats för att skruva taket i).


Sen igår (5 dagar efter startup) har vi 29 grader i poolen,... mitt inne i mellansvenska hösten... haha vad gött.  <sol>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #54 skrivet: september 11, 2009, 10:49:39:39 »
=======
Dag 26
Wow. Kl 21.00 igår drog jag på sista takmodulen. Kl 21.10 var vi 6 st i vattnet och badade i våra 29 grader. Riktigt skönt under pooltaket, var ca 10 grader utetemp, men under taket var det ju riktigt behagligt... behöver jag säga att det var med utomordentliga svårigheter jag fick upp kidsen från vattnet. Nu blir det väl bad hela helgen och sen börja klura ut hur man gör för vinterstängningen ...  :)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #55 skrivet: september 11, 2009, 11:01:06:06 »
Hej rsjowa!

Ser fint ut!  O0

Du har väl gott om tid att fundera på vinterstängningen. Du kan väl använda poolen bra länge än, nu när du fått på tak?

Själv har jag bara solfolie och nöjer mig med 25 grader i poolen men stänger inte ner förrän vi åker söderut i slutet på månaden.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #56 skrivet: september 11, 2009, 14:29:54:54 »
Hej rsjowa!

Ser fint ut!  O0

Du har väl gott om tid att fundera på vinterstängningen. Du kan väl använda poolen bra länge än, nu när du fått på tak?

Själv har jag bara solfolie och nöjer mig med 25 grader i poolen men stänger inte ner förrän vi åker söderut i slutet på månaden.

Dacke.


Jo tackar! Vid närmare eftertanke kanske man ska köra ett par veckor till, 1 okt eller så. Tänkte mest på kostnaden att hålla värmen nu på hösten. Men jag har ju en mätare så jag får ju svart på vitt vad september kostar att värma om jag kör månaden ut...   :)

Åka söderut lät ju rätt skönt också, men känns som nån grävt ner vår semesterbudget i backen detta år...  ::)  >rulla<
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #57 skrivet: september 11, 2009, 22:25:32:32 »
Det ser jätte fint ut  O0
kör på och njut har du nu gjort en så pass stor investering och ett super jobb så kan du väl leva med några hundringar för att värma några veckor.
jag hoppas att starta min VP på lördag eller söndag, och få på taket nästa helg eller veckan där på och köra värme in i okt 250 tusen eller 251 vem bryr sig :D
livs kvalitet är det vi alla poolare är ute efter 8)
Johan
« Senast ändrad: september 11, 2009, 23:11:56:56 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #58 skrivet: september 12, 2009, 00:46:48:48 »
Fina bilder  ;) Nu kommer ungarna att se ut som russin ända fram till jul, men då kan man stoppa ner dem i lussebullarna  ::)

Visst är det en häftig känsla att bada under tak när det är 10 grader utanför och varmt så den ångar i poolhuset...vet precis hur det känns  :D, blev utrymmet mellan poolhusgaveln & pooltrappan OK att softa på ?

Nä nu är det baddax !!!

LOTTERÖD



En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #59 skrivet: september 13, 2009, 20:35:21:21 »
Fina bilder  ;) Nu kommer ungarna att se ut som russin ända fram till jul, men då kan man stoppa ner dem i lussebullarna  ::)

Visst är det en häftig känsla att bada under tak när det är 10 grader utanför och varmt så den ångar i poolhuset...vet precis hur det känns  :D, blev utrymmet mellan poolhusgaveln & pooltrappan OK att softa på ?

Nä nu är det baddax !!!

LOTTERÖD

Yes, det är skrynkligt värre här nu... vi har badat hela helgen, haha. ... kom precis upp ur poolen. Vi har sen 2 dagar nu kört med 30 grader, ... märker att det är en temp-nivå som passar oss bra...  <sol>  >rulla<  >rulla<

Utrymmet blir superbra framför trappen. Jag har inte bestämt ännu exakt var framsidan ska vara. Kommer inte kunna borra några hål i markstenen (för fästena där man ska fixera kortsidorna) förrän till våren, så det är lite provisoriskt där tillsvidare, tills jag gjort klart marken runt om. Men jag har lagt ut skenor så det räcker åt båda hållen (köpte ju till 270 cm extra skenor).
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag